Rijinstructeurs kunnen nieuw stoplicht lastig aan leerlingen uitleggen: 'Zou ook door rood willen rijden'

LELYSTAD • Vr 1 augustus 2025 | 18:05 • Vrijdag 1 augustus 2025 | 18:05

Rijschoolhouders in Lelystad vinden het nieuwe stoplicht bij de rotonde bij het station maar niks. "Het liefst zou ik ook door rood rijden."

Het nieuwe stoplicht bij het station in Lelystad is onnodig en verwarrend, vinden rijschoolhouders. "Je hebt juist een rotonde omdat je geen kruispunt met stoplichten wil, en dan zet je er een stoplicht neer", zegt Ed Tromper van rijschool Ed To Drive. "Ik vind het lastig dit aan leerlingen uit te leggen."

Het zogenoemde 'doseerlicht' bij de rotonde springt op rood wanneer verkeer er niet door mag en springt uit als voertuigen mogen rijden. Het idee achter het stoplicht is dat het verkeer beter doorstroomt, maar volgens Tromper werkt het niet. "Er is niet ineens minder verkeer dat die rotonde opgaat. Tussen 3 en 6 kun je er met alle drukte beter niet in de buurt komen."

Door rood
Veel automobilisten reden door rood toen Omroep Flevoland een kijkje nam bij het stoplicht. Tromper snapt wel waar dat vandaan komt. "Natuurlijk leg ik aan leerlingen uit dat ze bij rood moeten stoppen, maar ik zou ook het liefst willen doorrijden als er geen ander verkeer op de rotonde reed."

Een andere rijinstructeur, die niet met naam genoemd wil worden, zegt ook niets te begrijpen van het besluit van de gemeente om het stoplicht te plaatsen. "En dat vinden al mijn collega's ook." De instructeur kan alleen gissen naar de reden achter de plaatsing van de stoplichten. "Misschien dat de bussen dan in de spits beter de rotonde kunnen gebruiken. Want als gewone automobilist krijg je echt een hernia als je op het stoplicht wil zien of je al mag rijden, zo hoog is het licht geplaatst."

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel