Commissie: 'Horror-reclamespot Walibi in strijd met menselijke waardigheid'

BIDDINGHUIZEN • Do 2 oktober 2025 | 12:35 • Donderdag 2 oktober 2025 | 12:35

De reclamevideo voor Walibi Fright Nights, waarin een vrouw wordt geveild en gedood, is in strijd met de Nederlandse Reclame Code. Dat oordeelt de Reclame Code Commissie na een klacht van belangenorganisatie WOMEN Inc. De commissie heeft Walibi aanbevolen om niet meer op deze manier reclame te maken voor het horrorevenement.

Volgens de commissie is het onaanvaardbaar dat in de video een vrouw als veilingobject wordt vertoond, half gekleed, angstig en hulpeloos en dat ze daarna vermoord wordt.

De vrouw werd volgens de commissie neergezet als object en dat is in strijd met de menselijke waardigheid. Dat het horror was of bedoeld is voor een kleiner, specifiek publiek maakt de video nog niet acceptabel, vindt de commissie.

Jaarlijks evenement
Walibi publiceert elk jaar een reclame ter promotie van het Halloween-evenement Fright Nights. Daarbij figureren 'creepy' acteurs die ook op het evenement te vinden zijn, zoals Eddie de Clown.

Op Instagram stond als bijschrift: "Halloween Fright Nights: Souls for Sale! Eddie veilt slachtoffers aan de hoogste bieder. Eén knik van Eddie één slag en je ziel is verkocht!" De video verscheen in de week dat er veel onrust ontstond toen de 17-jarige Lisa uit Abcoude werd vermoord.

Lees ook: Ophef nieuwe reclame Walibi Fright Nights: 'Heel walgelijk'

Verbijstering
WOMEN In., een organisatie die zich inzet voor de emancipatie van vrouwen, was verbijsterd. "Er wordt in Nederland elke acht dagen een vrouw vermoord, omdat zij vrouw is", aldus de organisatie. "Niemand zou in angst moeten leven, maar dit is wel de realiteit voor veel vrouwen in Nederland. Het is schadelijk om in een reclame-uiting op een stereotype wijze een bange vrouw neer te zetten en daarbij te lachen als ze wordt vermoord. Dit is stereotyperend, vrouwonvriendelijk en bagatelliseert gendergerelateerd geweld en vrouwenhaat. De uiting is nodeloos kwetsend en in strijd met de goede smaak en fatsoen."

Walibi: 'Duidelijk verzonnen horror'
Walibi liet weten geschrokken te zijn van de ophef die de video veroorzaakte. Op vrijdag 22 augustus werd de video tijdelijk offline gehaald. Inmiddels is besloten om hem niet opnieuw te plaatsen en heeft Walibi een statement gegeven daarover. Volgens het pretpark is de video niet in strijd met de Nederlandse Reclame Code.

Ook deed Walibi een beroep op het recht van vrije meningsuiting en artistieke vrijheid en vroeg het pretpark om de klacht af te wijzen.

Volgens Walibi gaat het om verzonnen horror, met figuren die duidelijk ook verzonnen zijn. De video was voornamelijk bedoeld voor horrorliefhebbers die volgens het pretpark begrijpen dat situatie in de video niet echt is en het publiek moest de video zelf opzoeken. Volgens Walibi is de omstreden reclame gebaseerd op de veiling waarbij een schilderij van Banksy werd vernietigd door een ingebouwde shredder verstopt in de lijst, en de film 'Kingsman, The Golden Circle'.

'Geen enkele relatie met realiteit'
"Er wordt geen enkele relatie met de realiteit nagestreefd en de video is van een absurdistische gruwelijkheid", aldus Walibi. "Het is een korte horrorfilm, een artistiek werk, en het zal ook als zodanig worden opgevat door het relevante publiek. Dat het om reclame voor de Fright Nights gaat, blijkt uit de introductie en het laatste shot en bovendien wordt gedurende de gehele video rechts onderaan het logo van Walibi getoond."

De ophef werd volgens Walibi verergerd door de media en door de timing, omdat de dag na de plaatsing een echte moord op een meisje plaatsvond. Het park besloot uiteindelijk de video niet meer te gebruiken.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel