Suriname viert 50 jaar onafhankelijkheid, en dat is ook een beetje een Almeers feestje
Het is dinsdag precies 50 jaar geleden dat Suriname onafhankelijk werd van Nederland. In Almere is dat reden genoeg voor een dag vol ceremonies en feest: Almere kent de grootste Surinaamse gemeenschap in Nederland. En onafhankelijkheid is vooral ook een feest van verbinding.
Het is nog mistig en een beetje regenachtig als een handjevol Surinamers zich verzameld heeft in het Mandelapark, waar op de ochtend zelf nog snel drie vlaggenmasten worden neergezet.
Eén vlaggenmast voor de Surinaamse vlag, één voor de Nederlandse en één voor de Almeerse. Tijdens een speciale ceremonie worden de vlaggen gehesen, als startschot voor een dag vol activiteiten.
Veel Surinamers, maar weinig aanwezigen
In Almere is zo'n elf procent van de bevolking van Surinaamse afkomst. Maar, de meeste van die Almeerders wisten niet dat de ceremonie er was of hebben zich af laten schrikken door het herfstige ochtendweer.
De mensen die wel aanwezig zijn kijken nog snel of er niet mensen op de oude locatie staan - want eigenlijk zouden de vlaggen bij het stadhuis gehesen worden. Dat bleek niet te mogen vanwege het vlaggenprotocol van de stad.
Even na negenen kunnen de vlaggen de lucht in. Op een klein boxje worden de volksliederen van Nederland, Suriname en Almere afgespeeld terwijl er nog snel blaadjes met de liedteksten worden verspreid. Als het Surinaamse volkslied aan de beurt is, wordt er hard meegezongen.
Aan Simon Karijodikromo de taak om de vlaggen te hijsen. "Ik vind het een eer, al helemaal in Flevoland waar een hele grote Surinaamse gemeenschap woont."
De trots op moederland Suriname, dat al vijftig jaar op eigen benen staat, is groot. Maar ondanks onafhankelijkheid blijft er altijd sprake van een relatie. "Als voormalige kolonie hebben we altijd een verbinding. En die verbinding gaan we vandaag laten zien", zegt Karijodikromo.
Vroege ochtend
"Ik ben vanochtend héél vroeg opgestaan om dit heugelijke feit te vieren", zegt één van de aanwezigen, gekleed in Surinaamse klederdracht.
Later op de dag worden de vlaggen weer ceremonieel weggehaald en dan volgt er een feestelijke avond in het stadhuis, met speeches van onder andere burgemeester Hein van der Loo, muziek en presentaties van Surinaamse organisaties.
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!
recent nieuws
-
Rioolbemiddelaar Oosterwold alweer gestopt: 'Er viel weinig te bemiddelen'
ALMERE • Do 11 juni • Donderdag 11 juniDe bemiddelaar die vorig jaar in Almere bewoners van Oosterwold zou ondersteunen in het rioolconflict met de gemeente, is begin dit jaar gestopt. Volgens Marien Abspoel van een bewonerscomité viel er...
-
Om video's van vechtpartijen op social media in te dammen gaat Almere berichten sturen aan jongeren
ALMERE • Wo 10 juni • Woensdag 10 juniOm filmpjes van ruzies en vechtpartijen op social media tegen te gaan, gaat de gemeente Almere zogenoemde 'stopberichtjes' sturen. Door die berichten moeten Almeerse jongeren bewust gemaakt worden van...
-
Almere hoopt isoleren van koophuizen gemakkelijker te maken maar houdt oog voor beschermde diersoorten
ALMERE • Wo 10 juni • Woensdag 10 juniInwoners van Almere kunnen hun koopwoning straks eenvoudiger verduurzamen en diersoorten worden tegelijkertijd beschermd. Dat wil het college van burgemeester en wethouders bereiken via het Soortenmanagementplan...