Ondanks tekort gaat wegenbelasting in Flevoland niet omhoog

FLEVOLAND • Do 14 mei 2026 | 13:46 • Donderdag 14 mei 2026 | 13:46

Ondanks een fors tekort op het budget voor nieuwe wegen en mobiliteit is de provincie niet van plan om de motorrijtuigenbelasting voor Flevolanders te verhogen. De provincie kiest voor versobering van projecten en enkele nieuwe plannen, maar daarover zijn Provinciale Staten verdeeld.

"Het college (van Gedeputeerde Staten) heeft ervoor gekozen om de motorrijtuigenbelasting niet te verhogen", zei gedeputeerde Ellentrees Müller woensdagavond in een commissievergadering.

D66 had een verhoging geopperd, wellicht vanuit het idee dat de wegenbelasting in Overijssel de komende jaren wel stijgt om een vergelijkbaar probleem op te lossen.

Flevoland komt op het programma Ruimte en Mobiliteit 80 miljoen euro te kort, op een begroting van 300 miljoen. Gedeputeerde Müller waarschuwde hier in september al voor. Ze legde het probleem in februari in meer detail voor aan Provinciale Staten, zodat die konden nadenken over een oplossing.

Het tekort komt voornamelijk door drie grote projecten die de provincie samen met het Rijk en gemeenten wil uitvoeren. Het eerste is de nieuwe rondweg bij Lelystad Zuid, de tweede de Spuiweg bij Urk en de derde de aparte busbaan naar Lelystad Airport. De kosten hiervan stijgen sneller dan waarvoor de provincie extra kan sparen.

Versobering
Dankzij bijdragen van Rijk en gemeenten van 12 miljoen euro voor de rondweg bij Lelystad, zes miljoen voor de Spuiweg en een miljoen voor fietspaden loopt het tekort met 17 miljoen terug.

Nog eens 48 miljoen moet komen uit "versobering". Zo wordt de busbaan naar het vliegveld niet voor 54 maar voor 16 miljoen euro gerealiseerd, voornamelijk over bestaande wegen.

Op de Markerwaarddijk wordt afgezien van gescheiden rijbanen en wordt in plaats van 60 miljoen slechts 10 miljoen gestoken in andere maatregelen. Zo moet de maximum snelheid omlaag naar 80 kilometer per uur om de veiligheid toch te vergroten.

Op het budget voor smart mobility en andere vernieuwingen wordt vijf miljoen bespaard.

Tegelijk vindt gedeputeerde Müller het essentieel dat er toch geïnvesteerd blijft worden in de zogeheten mobiliteitstransitie. "We kunnen niet alle provinciale wegen vierbaans maken, we moeten iets doen om mensen te stimuleren om alternatieve vervoersvormen voor de auto te gebruiken."

Daarom stelt het college voor om in elk geval 14 miljoen euro te stoppen in projecten voor autodelen, verkeersmanagement, alternatieve brandstoffen voor benzine en diesel en hoogwaardige fietsroutes.

Auto of ander vervoer?
Daarbij vond de gedeputeerde diverse fracties op haar weg. Het gebruik van de auto ontmoedigen en alternatieve vervoersvormen aanbieden werkt misschien in de steden, maar niet in het landelijk gebied.

BBB, Forum voor Democratie, JA21, SterkLokaalFlevoland en PVV willen de prioriteit houden bij de auto. Zij kiezen voor een optie, die vasthoudt aan bestaande afspraken over nieuwe wegen en de auto de prominente plek laten houden in het beleid. Die optie kost geen extra geld.

Investeringen in alternatieve brandstoffen of slimme mobiliteit zouden ook door het bedrijfsleven kunnen worden gedaan in plaats van door de provincie.

CDA, D66, VVD, PRO en ChristenUnie is het wel 14 miljoen extra waard om ook beperkt te investeren in nieuwe mobiliteit. Voor een maximale transitie was alleen PRO te porren, al wees gedeputeerde Müller er op dat de benodigde 52 miljoen euro hiervoor ontbreekt.

Echte probleem
Een zorgpunt voor veel partijen is dat het college de plannen dankzij versobering weliswaar kan laten doorgaan, maar niets doet aan het echte probleem: het tekort oplossen.

"Dit is een tijdelijke oplossing voor een structureel probleem", aldus de SGP. "We hebben zorgen over de lange termijn, want dit plan dekt alleen de behoefte aan wegen voor 40.000 nieuwe woningen maar niet voor de 100.000 die er daarna nog moeten komen. Gaan we in gesprek met het Rijk?", vroeg de BBB.

"De keuzes zijn gericht op nu en niet op later. Het college moet komen met dekking", vond D66, dat dus even de hogere motorrijtuigenbelasting voorstelde.

Gedeputeerde Müller erkende dat de Staten een "keuze uit schaarste" krijgen voorgelegd. "We zien een probleem op ons afkomen door stijgende prijzen en een beperkte indexatie van de kosten van 0,4 procent. We hebben haast geen structureel geld en slechts beperkt eenmalig geld. We kunnen niet alles doen. We moeten echt een structurele oplossing bedenken, anders voeren we over vier jaar weer dezelfde discussie."

Waarom lobbyt de provincie dan niet harder bij het Rijk of in Brussel bij de Europese Unie, vroegen enkele fracties. Müller wil dat zeker proberen en ook met andere provincies in gesprek gaan over het provinciefonds. "Maar het Rijk en andere provincies hebben hetzelfde probleem en komen miljoenen te kort."

Müller erkende dat het punt kan worden bereikt dat de provincie de rem zet op eerdere afspraken over de tienduizenden extra woningen in Flevoland (de woondeals), als niet zeker is dat de bereikbaarheid op orde is.

"We zitten nog niet op het punt dat we zeggen 'We doen het niet', maar het is zeker onderwerp van gesprek. Bij meerdere grote projecten lopen we tegen het probleem aan." Bekend is de discussie over Almere Pampus, dat de provincie en gemeente Almere alleen willen realiseren als er een IJmeerverbinding komt.

Provinciale Staten besluiten in juli over wel of geen extra geld voor wegen en mobiliteit.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel