Busroute Atolwijk voortaan om wijk heen

LELYSTAD
Inwoners van de Lelystadse Atolwijk moeten vanaf 1 januari naar de rand van de wijk om op de bus te kunnen stappen.

Vervoersmaatschappij Arriva heeft in samenspraak met de gemeente besloten geen bussen meer door de wijk te laten rijden. Deze rijden straks alleen nog maar over de dreven om de wijk heen.

Volgens Arriva is de huidige route niet efficiënt en als gevolg van drempels en bochten eigenlijk niet geschikt voor bussen. Ook in 2012 werd de route van de lijn aangepast. Toen is besloten de bus juist door de wijk te laten rijden om de bewoners en de voorzieningen optimaal te kunnen bedienen.

reacties (31)

  • Harry4

     

    Zo ver is het niet lopen. Nu is die zig-zag route voor de bus bestuurder en voor het verkeer best lastig. Als het kosten en moeite bespaart een goed besluit.

    reageer
  • -Z-

     

    Ach, je zegt het al, ... ze zijn kansloos .... Wat een opmerking van je ...

    reageer
  • geertje

     

    Wat erg dit!!!!!!!! Hoe moeten arme kansloze ouderen nou nog gebruik maken van de bus? die moeten nu eerst een enorm stuk lopen! Ik zeh boycot de Ariva!!!!!!

    reageer
  • Wil

     

    Het filmpje suggereert dat dit van Arriva af komt,dit is volgens mij niet waar!

    reageer
  • ABS

     

    Als Arriva problemen heeft met die drempels, dan moeten ze hun eigen personeel eens aanspreken. Ik fiets regelmatig over de Atol en de bussen scheuren over de drempels met 50 km/h alsof ze er niet liggen, logisch ook want de bussen zijn breed genoeg. Het probleem zit dus in het feit dat de bussen moeten afremmen voor de personen auto's die, noodgedwongen, wel 30 km/h rijden in een 30 km/h zone. Of, nog erger, voorrang moeten geven aan een of meerdere tegenliggers. Tja, fatsoen bewaren en op (te krappe) tijdschema's rijden gaan niet samen. Dus geef op deze route gewoon 5 minuutjes extra, probleem opgelost. Als de route dan toch gewijzigd moet worden, rij dan gewoon de hele Atol af en ga vanaf de rotonde over de dreven, iedereen weer blij. Overlast Plantage weg en de gewenste halte voor het Oostrandpark weer terug, daarnaast blijft de Atolp-Laza gewoon in het systeem.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • frits

     

    Tot 2004 werd via de Hofstede gereden. Nog eerder reden er ook bussen via het deel van de Polderdreef dat niet meer bestaat. Deze weg hadden ze nooit op moeten heffen. En nog vroeger reden er bussen de gehele Atol langs, dus ook langs de Wijngaard. Ook reden er vroeger streekbussen over de Oostranddreef. Met de komst van de Flevolijn zijn veel van deze buslijnen verdwenen. Lijn 143 die ieder half uur langs de halte bij de rotonde Oostranddreef/Runderweg reed is met de komst van de Hanzelijn verdwenen.e

    reageer
  • Freek

     

    Lijkt me erg lastig voor veel bewoners. Misschien met kleinere bussen (busjes) gaan rijden. Die grote bussen zijn meestal grotendeels leeg.

    reageer
  • frits

     

    Ander idee: kan lijn 145 van Connexxion niet langs De Koploper en de Polderdreef gaan rijden? De haltes van vroeger liggen nog langs de Polderdreef. Met deze route is het noordelijke deel van de wijk op maandag tot en met zaterdag in ieder geval goed met de bus te bereiken. Kunnen de gemeente en Arriva dit met Connexxion bespreken?

    reageer
  • KC

     

    Wel een lokale partij, maar niet die van Baaten en Wout Jansen. Cok Homan was de fractievoorzitter van BLL

    reageer
  • afbraak ov Lelystad ,met dank aan gemeente bestuur.maar ja zelf hebben ze er geen last van, weten waarschijnlijk niet een hoe een bus er van binnen uit ziet,laat staan zoals nu wel blijkt ,het goed te organiseren .busmaatschappij heeft volgens mij niets in te brengen gemeente bepaald en daar moeten ze het mee doen.

    reageer
  • Rinus

     

    Inwonerspartij?

    reageer
  • KC

     

    Heeft Bindend Lokaal Lelystad ca. 3 jaar geleden deze wijziging al niet voorgesteld?

    reageer
  • atol wijker

     

    En dit is nog maar het puntje van de berg bezuinigingen van de Gemeente Lelystad....O.A lijn 11....eerste en laatste ritten van alle lijnen verdwijnen....lijn 7 alleen nog in de spits naar Airport en niet meer in het weekend enz.

    reageer
  • Ab

     

    Het moet ook geld kosten en wie betaald deze wijziging de burger.

    reageer
  • lex

     

    de oude route werd al meer dan 30 jaar gebruikt en nu kan het opeens niet meer vreemd verhaal

    reageer
  • frits

     

    De haltes bij de Plantagebrug en Oostrandbrug zijn toch ook goed te doen uit de Hofstede? Beter dan de route die Arriva nu rijdt.

    reageer
  • Dirk

     

    Hoe kun je dit in godsnaam doen. Er zijn mensen die niet zo ver kunnen lopen het word je niet makkelijker gemaakt maar moeilijker. Oude route is veel beter die ging langs de hofstede.

    reageer
  • frits

     

    Nieuwe route is ook weer beter voor de bewoners van de Wijngaard en Oostrandpark. Oude bushaltes aan de Oostranddreef gaan weer gebruikt worden.

    reageer
  • frits

     

    Op de website van de gemeente staat dat ze deze haltes inderdaad weer gaan gebruiken en de voetpaden terugleggen. Ook komt er een betere looproute tussen Atolplaza en de haltes Geulbrug. Dat is dus wel goed geregeld. Alleen zouden ze ook de haltes De Koploper aan moeten doen, ook voor bewoners van de Duin en omgeving. Verder snap ik de wijzigingen wel, dat gehobbel over de verkeersdrempels is niet prettig.

    reageer
  • gemeente dus bedoel je.

    reageer
  • Bart

     

    ik vrees van niet. je zult halte vlieterbrug moeten gebruiken (wat niet handig is als je een kinderwagen hebt om met een trap naar beneden te moeten)

    reageer
  • yvonne

     

    Komt er dan weer een bushalte tussen de wijngaard en hofstede op de oostranddreef? Ze hebben aan de kant van wijngaard het houtenbrugje weggehaald maar daar heb je wel in inham waar de bus kan stoppen netzo als aan de kant van oostrandpark heb je ook zo grote vluchtstrook waar de bus kan stoppen.Neem dat even mij gemeente en arriva!!!

    reageer
  • jan

     

    Hiermee heeft de gemeente al veel geld over de balk gegooid.Zoals het huidige wat nu is wilde ze al de bus door wijngaard en hofstede laten rijden waardoor veel bewoners en scholen tegen waren.Hebben ze gelijk overal al bushokken neergezet wat al geld kosten.maar doordat bewoners gingen klagen bleeft het zoals het nu is.En nu willen ze over de dreven laten rijden.

    reageer
  • holly

     

    nou dus nu is het voor mij definitief, het is voor mij niet meer interessant om met de bus te gaan. Deze bus nam ik vaak om met mijn dochter naar het centrum te gaan of voor naar de trein(nam altijd halte duin), maar was door arriva qua tijden al onhandig geworden. Nu hebben ze het compleet om zeep geholpen. als ze gaan zeuren in de toekomst dat er geen passagiers zijn dan zijn ze zelf de schuldigen!

    reageer
  • Dragonfly

     

    Volgens mij blijft halte koploper gewoon bestaan

    reageer
  • zondevanhetgeld

     

    Hadden ze beter stichting welzijn van kunnen behouden. Over een jaar moet het weer terug want dan blijkt de bereikbaarheid van het openbaar vervoer onvoldoende

    reageer
  • rob

     

    weer geen bus bij Atolplazagebouw!!. lekker geregeld door gemeente bobo's.

    reageer
  • Bert

     

    Welke wethouder heeft met dit 'geniale' voorstel ingestemd???

    reageer
  • Bart

     

    waar slaat dat dan weer op. Een jaar geleden nog aangepast omdat de GEMEENTE perce een bus langs atol plaza wou

    reageer
  • frits

     

    Kan de bus niet nog wel vanaf de Houtribdreef de Parkdreef op en neer blijven rijden en keren op de rotonde Polderdreef? Dan houdt het zwembad zijn bushalte, en voor de bewoners van de Duin en Oostkaap zijn die haltes ook nog wel te belopen. Via het park naar de Vlieterbrug moeten is niet echt handig.

    reageer
  • top

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert