'Verkeersbord voor brommobielen nodig'

ALMERE
Bij de Paralleldreef in Almere moet een verkeersbord komen waarop staat dat brommobielen daar zijn toegestaan. Dat zegt Almeerder George Jones, die zelf in een brommobiel rijdt. Hij krijgt op de Paralleldreef vaak te maken met boze automobilisten die het hem kwalijk nemen dat hij van de weg gebruik maakt.

Met zijn brommobiel kan Jones 45 kilometer per uur rijden en hij mag geen gebruik maken van het fietspad. Op de enkelbaans Paralleldreef is de maximumsnelheid 80 kilometer per uur.

Als automobilisten weten dat ook de tragere brommobielen op de weg zijn toegestaan zullen deze minder vaak agressief reageren denkt Jones. De gemeente heeft het verzoek van George Jones in behandeling.

De politie bevestigt dat Jones met zijn brommobiel op de Paralleldreef mag rijden. Zelfs voor agenten zorgt dat soms voor verwarring, aldus een woordvoerder. "Dat komt omdat een brommobiel technisch gezien op een bromfiets lijkt, maar in de praktijk wordt gezien als een auto. Een brommobiel mag overal rijden waar ook tractoren mogen rijden."

reacties (44)

  • Carry

     

    Hoor ik hier nu afgunst?? Mensen die auto rijden uitzonderingen daargelaten zijn een ramp op de weg. En maar afgeven op een andere weggebruiker. Je denkt zeker ook zo over scootmobielen. Mogen ook overal rijden. Behalve op de auto en autosnelweg

    reageer
  • Carry

     

    Dus ook geen bromfietsen en brommobiel op het fietspad.

    reageer
  • Carry

     

    Niet zo slim Greet. Een brommobiel heeft 4 wielen en dan gelden er andere regels. Trouwens bromfietsen in de bebouwde kom horen ook op de rijbaan!

    reageer
  • almeerse

     

    Bij mij weten zijn alle dreven in almere 50 kilometer en de ringen 80 kilometer dus die meneer mag daar gewoon rijden.

    reageer
  • Theo

     

    Antje , kun je ook nog met gegronde argumenten komen om deze levens gevaarlijke dingen te verantwoorden

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Karel S.

     

    Hogering is een autoweg, dus per definitie verbod op langzaam verkeer.

    reageer
  • mark

     

    Omdat het wachten is op dodelijke slachtoffers, en dan had je gewild dat je wat harder had geschreeuwd toen de discussie gevoerd werd. Brommobielen zijn en blijven verboden op de paralleldreef. En die politie agent die zegt dat het mag , kan zelf ook op cursus want die weg is gewoon verboden voor brommobielen. Ze worden gedoogd, maar dat is verleden tijd als het te vaak voorkomt. Levensgevaarlijk en ik wens niemand een ongeluk toe. Daarom beter handhaven.

    reageer
  • San

     

    Het is en blijft een feit dat het levensgevaarlijk is. Maar helaas mogen de brede brommobielen niet op het fietspad...

    reageer
  • Theo

     

    daar zijn aangepaste auto's voor , maar dit is mooi goedkoop geen houdersschapbelasting ,goedkoop in verzekering en geen B rijbewijs

    reageer
  • mark

     

    dat bord bestaat prima. c9 zijn we het ook over eens. alleen de uitzondering bestaat niet. hij geldt ook voor brom mobielen. zie wetten.nl

    reageer
  • Antje

     

    Ook jij weer niet wat je zegt of beseft... Jouw gun ik ook ' n gezond lijf en dat je zelf geen gebruik moet maken van hulp middelen....

    reageer
  • Antje

     

    Je weet zelf niet wat je zegt..... Hoop dat jij je benen en de rest van je lijf gezond mogen blijven. Deze meneer blijft tenminste niet achter de geraniums zitten. Het zijn juist de mensen die wat positiever in het lijven staan ..

    reageer
  • bh

     

    moeten we op de Hoge Ring deze brommobielen dan ook toestaan? ook een 80 km weg?

    reageer
  • De oude wielrennert

     

    Fietsers rijden 15km/h en 40 of 45 is allebei te hard voor het fietspad. Daarom zijn brommers ook van de fietspaden gehaadl. Voorzover dat wordt gehandhaafd. Bij navraag beschouwt men dat niet als een prioriteit. Motoren met 60-100km/h kom je ook dagelijks tegen op het fietspad. En zelden zijn ze van de politie.

    reageer
  • Antje advocaat

     

    Volgens de wettelijk betekenis zijn brommobielen als invalidenvoertuig niet toegestaan. Het probleem is dat andere mensen ook met de brommobiel rijden en normaal parasiteren op invalidenvoorzieningen maar hier zullen aanvoeren een gewoon voertuig te zijn. Brommobielen zijn zeer hinderlijk op de weg en op fietspad. Het zou dus beter zijn deze vehikels niet langer te gedogen.

    reageer
  • 13xx

     

    Misschien een beetje een domme vraag, maar waarom kunnen we niet gewoon een beetje rekening met elkaar houden ipv hier zo te `schreeuwen`

    reageer
  • piet

     

    mark deze boerden bestaan wel degelijk of zeg ji dat die borden niet bestaan bord met rode rand met bromfietser in met de tekts die ik eerder om schreef

    reageer
  • .\/\/.

     

    Ik zag laatst een Fordje Ka rijden dat was begrensd op 25 km/u. Met een geel brommerverzekeringsplaatje en een soort gevarendriehoek achterop. Op wegen waar het verkeer normaal doorrijdt kan dat verwarring geven. Levensgevaarlijk.

    reageer
  • Theo

     

    volgens mij de grootste fout die onze regering gemaakt heeft om deze apparaten toe te staan op onze wegen net als de auto's die omgebouwd worden naar 25 km auto's. ik heb zelf een keer een brommobiel van de A6 gehaald.

    reageer
  • mark

     

    bord c13 is niet uitgezonderd brommobielen. lees wetten.nl en niet fanpaginas van brom mobielen

    reageer
  • Andree

     

    Het probleem met die dingen is dat allerlei jeugd er ook in gaat rijden. Die rijden overal of het nu mag of niet en vaak wordt het ding dan ook opgevoerd. Wat heel gevaarlijk is voor de bestuurder meer nog veel gevaarlijker is voor kinderen/fietsers op fietspaden die ineens met een brede motor geconfronteerd worden. OVerigens rijden motoren in Almere met grote regelmaat over het fietspad. Heerlijk zonder verkeersdrempels over de kortste route en je kan gewoon 80 rijden.

    reageer
  • piet

     

    beste mark kijk bij bord c13 dan zie je verboden bromfietsen ,fietsen ,snoer fiets ,uit gezonderd brommobiel eerst wvw lezen van brommobiel dan reageren

    reageer
  • Greet

     

    Leer u eerst even lezen! Ik schreef ook niet dat het wel mocht.

    reageer
  • Maart

     

    Ik kan hier mij wel in vinden. Brommers en brommobiellen weigeren op fietspaden, behalve voor verbindings paden.

    reageer
  • mee eens want waarom mag een brom fiets dan niet op een 80 weg want die rijden ook niet altijd 45 km

    reageer
  • absoluut

    reageer
  • mee eens

    reageer
  • mark

     

    dit is dus al zo. het bord staat aan het einde van de havendreef. meneer let zelf dus niet op

    reageer
  • mark

     

    hij mag daar ook niet rijden met een brommobiel. hij kent zelf de wet dus niet. een verbodsbord alleen voor hem is dus beter

    reageer
  • Tony

     

    Maak van die brommobiel 40km

    reageer
  • MarkS90

     

    Veilig zijn die dingen niet, zeker niet in verhouding op de openbare weg. Maar op het fietspad wil ik ze ook niet tegenkomen: zodra ze tegen een fietser aanrijden is de verhouding zoek. Afschaffen en verbieden. Maar vooral het openbaar vervoer verbeteren zodat de bestuurders gewoon met d bus op stap kunnen.

    reageer
  • Faerie

     

    Ik vind het hele gedoe raar. Het zou wat mij betreft helemaal op de schop mogen: Het is, zoals meerdere al zeggen, gewoon gevaarlijk om langzamer verkeer tussen snelverkeer te laten rijden. Ik vind dat het in Nederland gewoon raar is geregeld. Je hebt fietspaden, ik vind dat daar brommers van 20km p/u op mogen, mits ze elektrisch zijn (bromvoertuigen/gemotoriseerde fietsen met benzinemotor die dan niet harder kunnen dan 25km p/u moeten of opgevoerd, omgebouwd naar elektra of gesloopt), die pluim benzine in je smoel als je aan lichaamsbeweging doet vind ik echt walgelijk goor en slecht voor de gezondheid. De 5 km eraf betekent dat de snelheid meer wordt aangepast aan fietsverkeer. Ik vind dat brommers op benzine standaard allemaal 50 moeten mogen rijden, net als brommobielen. Deze zouden op dreven mogen rijden (gelijk aan het snelverkeer wat daar 50 km/pu mag, trek dan ook die 45km naar 50, die heb ik namelijk echt nooit begrepen). Daar waar geen connectie is voor brommers moet een aparte weg aangelegd worden voor max. 50km verkeer (dus dan ook trekkers). Dit lijkt MIJ het meest logisch, het meest veilig (je hebt overal gelijkwaardig verkeer) en ik snap niet dat dit niet al bedacht is.

    reageer
  • Rob

     

    Je wordt geacht de wegenverkeerswet te kennen. Hoe minder borden hoe beter!

    reageer
  • Marielle

     

    Ze moeten die karren verbieden, die gasten met die karren denken dat ze onder en boven de wet zijn.en overal mogen rijden

    reageer
  • Marielle

     

    Ze moeten die dingen verbieden ,die mensen in die karren denken dat ze onder en boven de wet zijn

    reageer
  • trop

     

    bromfietsen mogen ook niet op het fietspad.Leer de regels eens kennen. overigens is het niet zo dat je op een 80 kom weg 80 MOET rijden.

    reageer
  • waterwijker

     

    De meeste ongevallen tussen voertuigen hebben als oorzaak een te groot verschil in snelheid.(lees: te snel of te langzaam rijden) Een voertuig met een maximumsnelheid van 45 kmh hoort daarom niet op een weg waar 80 kmh is toegestaan. En al helemaal niet op een tweebaans weg, dit is vragen om ongelukken. Ook de onzalige regel dat bromfietsen auto's mogen ophouden op de (ook tweebaans) wegen tussen de diverse stadsdelen is zo'n levensgevaarklijk misbaksel. De oplossing? Geen voertuigen met verschillende maximumsnelheden op wegen met enkelvoudige rijstroken.

    reageer
  • henkie

     

    helemaal mee eens plaats die borden overal! ook aan de Dronterweg

    reageer
  • Mike

     

    Van mij mogen ze die dingen helemaal van de weg halen!

    reageer
  • Sjaak

     

    80 op een 45 is oke maar 45 op een 80 weg? Hij rijdt maar een blokkie om!

    reageer
  • Dick

     

    Of het nou wel of niet mag, je hebt een deathwish als je daar met je 45km karretje zonder kreukelzone langs gaat. Sowieso moet je zo'n 45km ding niet op een snelverkeerweg willen. Een trekker is andere koek, die is groot en automatisch zie je daaraan dat het een langzaam voertuig is.

    reageer
  • Antje advocaat

     

    Er moet juist een verbod op brommobielen op de Paralleldreef ingesteld worden. Het is Jones ontgaan dat de bromfietspaden in Almere een vrijstelling voor brommobielen hebben? Zeker die paden die een verbinding vormen. Zoals het Fontanapad.

    reageer
  • Hans Dijk

     

    Dan weer ik nog wel veel meer 80 kilometer wegen binnen de gemeente waar je dan borden zou moeten plaatsen. Maar met de nieuwe wegen verkeerswet van 1994 is juist gekozen voor minder borden het zg. flankerend beleid. Weggebruikers worden geacht de wet te kennen en dus zijn borden overbodig.

    reageer
  • Greet

     

    Hij moet gewoon lekker op het fietspad rijden. Erg gevaarlijk om op een 80 weg ineens iemand ertussen te hebben die 45 rijdt. Bromfietsers mogen er toch ook niet rijden!

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert