Almere onderzoekt 85 gevaarlijke fietskruisingen

ALMERE
De gemeente Almere laat een extern bureau 85 gevaarlijke fietskruisingen in de stad onderzoeken. Per fietskruising wordt een oplossing uitgewerkt.

Speciale aandacht is er voor het kruispunt Bartokweg-Chopinpad-busbaan bij station Muziekwijk. Daar is sprake van een complexe situatie en op het kruispunt zijn relatief veel ongevallen gebeurd

Het aangekondigde onderzoek is het gevolg van een initiatief van het CDA, dat in september vorig jaar een lijst met 55 gevaarlijke fietskruisingen aan verkeerswethouder Frits Huis aanbood.

reacties (28)

  • -Z-

     

    Grappig en relevant, al die Lelysteedse reacties op de aandacht van Almere voor fietspadkruisingen. Daarom ga ook ik eens flauw doen: dus ook in Lelystad kan het niet !

    reageer
  • -Z-

     

    Beste .W. , (verkeerslichten klinkt beter) waarom meteen flitspalen ? Om na het veroorzaken van weer een ongeluk vast te stellen dat er een ongeluk is gebeurd ? Dit lost niks op, je hebt geen oplossing aangedragen. Bovendien, als heel erg in de buurtbewoner heb ik inmiddels wel door dat deze kruising echt moeilijk te reconstrueren is. Door busbaan, fietspad, voetpad, verdiepte tunnel, zonlicht is 1 oplossing voor alles niet makkelijk. Daarbij: wat er ook gedaan wordt, het oplettend gedrag van de automobilist is al de eerste norm die niet gehaald wordt. Dus ... wat is je echte oplossing ??

    reageer
  • Barara

     

    @ Sander Ik heb het niet over mensen Met verantwoordelijkheid die de tijd nemen in hachelijke situaties, maar over mensen die dat juist NIET doen! Reacties van mensen hier die louter vanuit hun eigen ikje reageren komen er makkelijk van af. Het gaat juist om degen die dat NIET doen. Daar hebben we mee te maken! Dat zijn de veroorzakers van de BIJNA ongelukken op heel veel vaste plaatsen hier in deze ultramoderne stad met haar gescheiden verkeerssysteem dat ook al deels verkracht is door politiek bewuste sterren aan dit firmament.

    reageer
  • Sander

     

    Helemaal mee eens. Ook ik neem extra tijd als de verkeerssituatie het op een andere manier niet toelaat. Niks moeilijks aan, mits je geduldig bent. Meestal duurt het niet langer dan 10 a 15 seconde. (en to be honest, waarom zou je altijd moeten door kunnen rijden? Lelystad is al zo modern als het maar zijn kan wat fietspaden betreft. Überhaupt qua infrastructuur in het algemeen) Schijnbaar willen sommige mensen meer, wat we inmiddels wel kennen in Nederland, en het westen in het algemeen. Och jee, je moet één a twee seconde over de weg rijden, wat een pech! Wat een hel moet het zijn voor die mensen als ze in Amsterdam zouden fietsen. Een beetje relativeren kan geen kwaad hè (evenals humor@dat over de PvdA) maar oke. Wat jij wil.

    reageer
  • Yvon

     

    Daar hebben we geen extern bureau voor nodig ik weet ze zo aan te wijzen

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • zullen we verkeerslichten nemen, want om nou steeds te stoppen voor een licht.

    reageer
  • MKM

     

    Maar die spreekwoordelijke lampenkap maakt toch dat geen enkele maatregel zal helpen? Er zullen best wat punten zijn die beter kunnen en daar moet ik aan gewerkt worden, maar een beetje verantwoordelijkheid nemen door de weggebruikers zelf mag ook. Ook ik 'neem' graag voorrang, maar kijk altijd wel donders goed uit of mijn medeweggebruikers daar ook zo over denken. Ook ik rijd graag vlot door, maar op een onoverzichtelijk punt neem ik echt wat extra tijd...

    reageer
  • Barbara

     

    Precies een hele flat vol bejaarde mensen in Hanzepark (Schouw), niet te verwarren met DE Hanzeborg...die met rollator lopend naar de stad gaan voor boodschapjes en op de oversteek Schouw via onderdoorgang spoor niet eens een trottoir hebben waarop gelopen kan worden!!!!SCHANDE!!! De scheurende gekken die daar erg vaak veel te hard om de hoek komen moet je als oma of opaatje maar zien te omzeilen dan..En geen 1politiek geinteresseerde kan daar verandering in aanbrengen? Triest..

    reageer
  • Barbara

     

    Betse @Joost..Dat is nog eens lachen zeg, er zijn veel mensen die niks door hebben tijdens het fietsen, vaak hebben ze een soort lampekap rond hun hoofd hangen als je goed kijkt. Hahaha ... Ze hebben kennelijk ook meer geluk dan dat ze enige wijsheid in pacht hebben, want geen ongelukken maken en voorbij gaan aan alle kritieke punten die veelal IN de wijken liggen maakt nog niet dat je hier onzin moet willen verkopen gelardeerd met een of andere grap over je opgelopen frustratie tijdens een PvdA bijeenkomst... We hebben het hier niet over jouw fietskunsten in het bijzonder, we hebben het hier over erg lastige, onoverzichtelijke en donders gevaarlijke punten die vooral de bij HERHALING "BIJNA" ongelukken veroorzaken. Overgangssituaties waar plots de paden, stoepen en rijwegen elkaar overlappen zonder duidelijke aanwijzingen. Situaties waar er geen vrij uitzicht is in bochten waar tuinen met hoge omheiningen direct grenzen aan de paden etcetera..Verder krijg je van mij geen commentaar. Meld je nog eens met zinvol nieuws als je met open ogen door je eigen en andermans waarheid bent gefietst. Vraag anders de kritiek punten in deze stad op bij Veilig Verkeer Nederland. Daar is alle info aanwezig. En lees het bericht van @KC over de situaties rotondes Schouw/Station en Hanzepark overgangen.Toen Heer Lodders nog over de fietsernij ging in deze stad had hij veel situaties in iets positiefs kunnen veranderen. Helaas was ook hij toen al te doof en te slechtziend om naar de aangereikte oplossingen te willen luisteren van vele burgers. mvg

    reageer
  • Joost

     

    Serieus? Ik woon in de schouw en moet dagelijks meerdere malen over de meeste van de genoemde punten heen, nooit problemen mee gehad. Wat zou er ooit moeilijk en/of gevaarlijk aan moeten zijn? Wellicht, toegegeven, is het lastig voor mensen met hele beperkte vaardigheden in het inschatten van verkeerssituaties.

    reageer
  • KC

     

    Ik zal er paar noemen. De fietsoversteken bij beide rotondes bij het station, de schuine oversteek vanuit het Hanzepark naar het fietspad lang de Schouw, de oversteek over de Polderdeef bij het Smedighuis, de kruizing op de buurtontslutingsweg richting AH, e.d.

    reageer
  • .\/\/.

     

    Een fly-over? Daar is helemaal geen plaats voor. Nee, er lijkt me daar maar één oplossing: stoplichten (met flitskasten)

    reageer
  • Joost

     

    Ik fiets al 21 jaar dagelijks meerdere keren per dag relatief grote stukken in Lelystad, ik heb nog nooit een ongeluk gehad, laat staan een onveilige situatie. Ik snap überhaupt niet hoe je moeite kan hebben in het verkeer in de meest efficiënte stad infrastructureel gezien. Zou je wellicht een voorbeeld kunnen geven? Want ''aardig wat inspanning moeten leveren om fietsend de stad te doorkruizen'' is verreweg de grootste onzin die ik heb gehoord sinds een willekeurige PVDA bijeenkomst. Weet je zeker dat je niet een lekke band hebt, en zodoende het lastig is de stad te doorkruisen? Want ik kan me voorstellen dat dat toch knap lastig is dan.

    reageer
  • Barbara

     

    Juist @KC er zijn heel veel onveilige situaties in Lelystad. Al jaren en jaren lang!!! In Lelystad heb ik de laatste 2 jaar al verschillende enquetes van Veilig Verkeer op Hun verzoek in mogen vullen om hen te kunnen te wijzen op de vele onveilige situaties. Het waren in het bijzonder de burgers die hun aandacht trokken, en aan wie zij het verzoek richtte.Waarschijnlijk omdat zij het zelfstandig opsnorren van dergelijke plekken te ingewikkeld vonden. Je moet aardig wat inspanning leveren om fietsend de stad te doorkruizen! Het onderzoek heeft me aardig wat tijd gekost om het rond te krijgen, is gratis uitgevoerd opgestuurd om NOOIT meer iets van te horen. De aangegeven plekken zijn allen nog in dezelfde staat. Instituut Veilig Verkeer kan dus opgedoekt worden.

    reageer
  • fly-over men

     

    Een fly-over zal daar wel helpen. Ben je meteen van alle conflictsituaties af.

    reageer
  • KC

     

    Zo'n onderzoek mag ook wel eens Lelystad gebeuren! Er zijn ook heel veel onveilige situaties.

    reageer
  • andere ron

     

    nav Ron: omdat elk mens altijd last heeft van beroepsblindheid. af en toe heb je een externe persoon nodig om eens aan andere oplossingen te denken. ik hoop wel dat ze de ongevalsanalyse rapporten erbij bijhalen. want ik kan we een paar punten waar het echt alleen maar aan de weggebruiker ligt dus wat je ook investeert dat zal dan niks veranderen.

    reageer
  • Daniel.

     

    Tja! EN vanmorgen rond 8uur heb we nog een aanrijding met een fietser gehad, direkt voor mijn neus!

    reageer
  • .\/\/.

     

    Als je pas aan voorrang verlenen denkt als je al op de busbaan staat doe je het ook verkeerd. Voordat je de busbaan op rijdt moet je één stapje vooruit denken en kijken of er verkeer op het fietspad aankomt. Maar als je de situatie daar niet kent is het lastig natuurlijk. Maar.....wat is hier de oplossing?

    reageer
  • Jeroen

     

    Kruising Chopinpad en bartokweg is ook een rot kruising. Zeker het feit dat je als automobilist bij het verlenen van voorrang op de busbaan staat. Goed om hier een oplossing voor te vinden!

    reageer
  • Mireille

     

    Eindelijk!

    reageer
  • Dat zal dan niet aan de kruising liggen maar eerder aan de weggebruikers.

    reageer
  • Ron

     

    Waarom een extern buro?

    reageer
  • buurtbewoner station muziekwijk

     

    kruispunt muziekwijk: nadat enige jaren geleden de voorrangsregels zijn aangepast (de fietsers kregen voorang op het andere verkeer) zijn er regelmatig ongelukken gebeurd. het wordt hoog tijd dat er wat wordt gedaan aan deze situatie. als dit zo doorgaat vallen er doden en dat moet worden voorkomen!

    reageer
  • daffie

     

    Volledig mee eens. Fietsers nemen daar voorrang, de meeste automobilisten stoppen. Erg gevaarlijk!

    reageer
  • Karin

     

    En wat te denken van de gruwelijke situatie bij het ziekenhuis? Hoewel dat voor automobilisten waarschijnlijk enger is dan voor fietsers. Zelfs een vlieg heeft te weinig ogen om daar iedereen te zien.

    reageer
  • KC

     

    Eindelijk!

    reageer
  • maurice

     

    Mag men ook wel kijken bij Atlasdreef/ evenaar. Daar geven sommige automobilisten fietsers voorrang ( terwijl de fietser daar voorrang moet verlenen). regelmatig ongelukken daar.

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert