Mansveld overhandigt Luchthavenbesluit

LELYSTAD • Di 31 maart 2015 | 16:41 • Dinsdag 31 maart 2015 | 16:41
Staatssecretaris Wilma Mansveld heeft dinsdag op Lelystad Airport het Luchthavenbesluit overhandigd. Daarmee wordt uitbreiding van de luchthaven officieel mogelijk. Schiphol-topman Jos Nijhuis noemde het tijdens een persconferentie een bijzonder belangrijk besluit.

De uitbreiding van vliegveld Lelystad betekent dat het vliegveld kan uitgroeien tot de banenmotor van de regio. Dat zeggen de gemeente Lelystad en de provincie Flevoland. Ze verwachten dat het aantrekkelijker wordt voor bedrijven zich in Flevoland te vestigen. Het gaat dan onder meer om bedrijven voor onderhoud en reparatie van vliegtuigen.

In het Luchthavenbesluit, dat op 1 april in werking treedt, is geregeld dat Lelystad Airport in fasen mag groeien. In de eerste fase vanaf 2018 verwerkt het vliegveld 2-duizend tot 10-duizend vliegbewegingen. Vanaf 2023 neemt het aantal bewegingen toe tot 25-duizend, dat rond 2033 wordt bereikt. Na evaluatie wordt besloten of Lelystad Airport kan doorgroeien naar 45-duizend bewegingen in 2043.















reacties (9)

  • david

      Di 31 maart 2015 Dinsdag 31 maart 2015

    vergunning is al in 2009 afgegeven,dus er kan direct worden beginnen. er is al reeds een kapvergunning gegeven voor bomenkap langs de talingweg.dit is de weg die de baan zal doorkruisen na verlenging.

    reageer
  • Maartje

      Di 31 maart 2015 Dinsdag 31 maart 2015

    Almere gaat niet 1 vliegtuig zien of horen hoor, maakt u zich geen illusies. Zelfs de Intercity Direct stopt er straks niet eens. Trouwens door de algemene malaise worden in genoemde wijken geen noemenswaardige aantal woningen gebouwd.

    reageer
  • Jos '56

      Di 31 maart 2015 Dinsdag 31 maart 2015

    Lelystad heeft of had een slogan: Lelystad geeft lucht. Zoals ik al bij een ander artikel zei, de concentratie fijnstof in en rond Amstelveen is vele malen groter dan elders. Met alle gevolgen voor de gezondheid, dit lijkt mij toch niet wenselijk.

    reageer
  • Grove

      Di 31 maart 2015 Dinsdag 31 maart 2015

    Het aantal vliegbewegingen is de laatste 8 jaar op Schiphol blijven steken op ca 415.000. De limiet van 500.000 zal nooit worden gehaald. Daarbij met 6 startbanen heeft Schiphol potentie genoeg en is de overlast verdeeld over een groot gebied. Lelystad uitbreiden is geheel niet nodig en dus gebeurt het. Kosten zeker 650 miljoen en geen 200 miljoen, of tellen we de uitbreiding van de A 6 naar 2maal 3 stroken niet mee, om maar wat te noemen. Verlengen van de baan? Onzin de huidige baan moet verzwaard worden en worden verbreed naar 45 meter, dus een geheel nieuwe baan. Schadeloos stellen van de kleine luchtvaart die gedwongen worden om te vertrekken? Etc.etc. Vliegveld Lelystad heeft straks een aan en uitvliegroute van baan 05 die nergens staat vermeld, waarom niet? De aanvliegroute ligt over Almere op een hoogte van 450 meter. Almere uitbreiden, je kan beter een huis zoeken in het Gooi nu het daar nog betaalbaar is. Almere is straks zoals Zwanenburg en Nieuw Vennep. In de verre toekomst zal de politiek besluiten om een parallel startbaan aan te leggen in de Markermeer, de Oostvaardersplassen worden dan platform. Ik begrijp nu pas goed de term Schiphol is een banenmotor, inderdaad Lelystad is de 7e baan van Schiphol. ( London Heatrhrow heeft er slechts 2 met 79 miljoen passagiers)

    reageer
  • Ron

      Di 31 maart 2015 Dinsdag 31 maart 2015

    Fantastisch besluit en overwinning op de mileu-terroristen! Opstarten die banenmoter en economie-aanjager!

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • marc

      Di 31 maart 2015 Dinsdag 31 maart 2015

    De uitbreiding van de landingsbaan komt er nooit is niet eens een vergunning voor en kan nog tientallen jaren tegengehouden worden door rechtszaken. Dus helaas Lelystad airport zal er nooit komen. Wat voor Flevoland een enorme domper is wat de tegenstanders zich niet realiseren.

    reageer
  • Jos '56

      Di 31 maart 2015 Dinsdag 31 maart 2015

    Men gaat er van uit dat het vliegveld de eerste tien jaar verliesgevend zal zijn. Ik weet niet of dat zulke positieve maatschappelijke effecten zal hebben op het gebied van de werkgelegenheid.

    reageer
  • Jos '56

      Di 31 maart 2015 Dinsdag 31 maart 2015

    Schiphol topman Jos Nijhuis noemt het een belangrijk besluit. Gisteren las ik in de krant het volgende: "Er hebben zich nog geen nieuwe luchtvaartmaatschappijen voor de luchthaven gemeld, zegt president-directeur Jos Nijhuis van moederbedrijf Schiphol. Het kabinet komt dinsdag 31 maart met het luchthavenbesluit voor de omstreden uitbreiding van de luchthaven, die de eerste tien jaar verliesgevend zal zijn !! De politiek was daarom bang voor een spookvliegveld. We zijn druk bezig met de voorbereidingen, dus in die zin is het kabinetsbesluit een formaliteit zegt Nijhuis. Er hebben zich geen nieuwe luchtvaartmaatschappijen bij ons gemeld. Ik verwacht dat dit pas over een aantal jaren het geval zal zijn, als de luchthaven operationeel zal zijn." En dan wil staatssecretaris Mansveld in uiterste geval vogels vergassen mochten die een gevaar vormen, Lekker bezig dan :-((

    reageer
  • Maartje

      Di 31 maart 2015 Dinsdag 31 maart 2015

    Lees:Het bevoegd gezag is van oordeel dat het belang van de aanvrager (Schiphol Group en NV Luchthaven Lelystad) en de positieve maatschappelijke effecten van de ontwikkeling van de luchthaven op werkgelegenheid en bereikbaarheid het belang van de negatieve effecten op milieu en (externe) veiligheid ruimschoots overstijgen. Het opleggen van ruimtelijke beperkingen in de omgeving van de luchthaven is aldus gerechtvaardigd. Het bevoegd gezag acht daarmee het vaststellen van dit luchthavenbesluit voor luchthaven Lelystad, alles afwegend, aanvaardbaar. De RvS die zeker vele jaren heel moeilijk heeft gedaan mbt eerdere procedures heeft zeer vakkundig gekeken en een zeer afgewogen besluit genomen. Tegenstanders: neem je verlies en draaf niet door, daar word je ongelukkig van. Het is nu zoals het is.

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert