Reparaties van hitteschade op fietspaden

FLEVOLAND
Wegwerkers zijn maandag druk met het repareren van fietspaden die stuk zijn gegaan door de hitte.

De provincie kreeg dit weekend twee meldingen binnen uit Zeewolde, daar was zowel op de Knardijk als op de Spiekweg het beton omhoog gekomen. De fietspaden bestaan uit betonnen platen, die door de hitte tegen elkaar naar boven kunnen kruipen. In Noordoostpolder kwamen vorige week de klinkers omhoog op een fietspad aan de Nagelerweg.

Op twee fietspaden in Dronten zijn ook betonnen platen omhoog gekomen door de hitte. De gemeente heeft het meteen laten repareren, een woordvoerder schat de schade op 2.000 euro.

Vorige week is op verschillende wegen in Flevoland ook zout gestrooid. Door het zout houden de wegen meer water vast, waardoor de hitte er minder vat op krijgt.

reacties (2)

  • ron

     

    ingenieur, wijs mij de betonpaden aan waar geen uitzetvoegen zijn aangebracht; dit is gewoon extreem weer. NB die 400 m van KC is een vergissing denk ik. Dat zout strooien zou helpen kan ik me persoonlijk nauwelijks voorstellen, dat minuscule beetje water wordt net zo heet als wat er onderligt. Ik snap niet waar die m.i. onzingedachte vandaan komt.

    reageer
  • KC

     

    Die 400 meter is echt geen vergissing. Het gaat om uitzettingsvoegen van 50 mm. Bij de foto kan je ook zien dat bij z'n voeg het pad omhoog is gekomen. Je moet wel voldoende voegen aanbrengen, ook bij hellingen, bochten, aansluitingen, e.d.

  • De ingenieur

     

    Tegenwoordig zijn betonpaden uit één strook beton die door een machine wordt gelegd. Om de paar meter maakt men een ondiepe snede om te zorgen dat scheuren door krimp niet aan de oppervlakte zullen tonen. Bij uitzetting door hitte heeft het ingezaagde geultje natuurlijk geen effect daar de beton eronder gewoon door loopt. Het is onvermijdelijk dat er om de 25 meter een flinke snede door-en-door gemaakt moet worden.

    reageer
  • KC

     

    Waar jij het over hebt zijn krimpnaden. Deze worden om de 3,00 meter aangebracht dmv een zaagsnede. Er worden om de ca. 400 meter uitzetvoegen van 50 mm breed over de volle dikte aangebracht, die worden gevuld met koudasfalt o.d. Dit gebeurd ook voor en na bochten en daar waar de beton dikker wordt bij inritten. Worden er te weinig voegen aangebracht dan krijg je dit probleem.

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert