Machinist doet verkeerde treindeuren open

ALMERE
Een machinist heeft zaterdag per ongeluk de verkeerde deuren van een stilstaande trein ontgrendeld op station Almere Parkwijk. Daardoor gingen de deuren aan de kant van het spoor open.

Een politieagent moest ingrijpen omdat er een intercity met hoge snelheid aankwam. De agent wist samen met medewerkers van NS op tijd de deuren te sluiten. Daarna konden reizigers veilig in- en uitstappen aan de kant van het perron.

Na een kleine vertraging kon de trein weer verder rijden.

reacties (23)

  • Dirzk Zaan

     

    Mensen in gedachten of met telefoon blijven zitten en vergeten uit stappen. Die gaan niet gedachtenloos aan de verkeerde kant proberen uit te stappen.

    reageer
  • Bromsnor

     

    Nou en? Dan sta je op de knop te drukken van de kant van het perron waar de deuren niet open gaan. Het is een kletsverhaal over een niet bestaand probleem en vooral van een opschepperige dienstklopper/politieman.

    reageer
  • willemlely

     

    Je zult maar blind zijn. .......

    reageer
  • .\/\/.

     

    Precies! En aangezien mensen in de trein vaak in gedachten zijn is het niet ondenkbaar dat iemand uitstapt en eruit plettert. Opletten blijft dus belangrijk. En als er iets misgaat lijkt het me overdreven om de machinist in kwestie ritueel te kielhalen, zoals sommigen uit briesende wraakzucht eisen.

    reageer
  • Gustav

     

    vreemd verhaal, ik ben 20 jaar machinist geweest en heb ook wel eens de deuren losgegooid. dit kan alleen maar als de trein bijna stilstaat. de machinist krijgt dan een visuele melding. waar opeens een politieman en een andere spoorwegmedewerker, blijkbaar niet de HC, aan kunnen merken dat de baankant openstaat en dan razendsnel de situatie redden is mij een raadsel, vooral omdat treinen minimaal op blokafstand rijden.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • De ingenieur

     

    Storm in een glas water. Alsof er iemand ook maar zou proberen uit te stappen terwijl er geen perron is. En alsof er iemand aan de verkeerde kant bij de deur stond om op de open-knop te drukken. Gezien het feit dat er per dag duizenden stops zijn is het onvemijdelijk dat per week minimaal één maal aan de verkeerde kant ontgrendeld wordt.

    reageer
  • Stefan

     

    Dit heb ik een tijd terug ook meegemaakt op station Naarden-Bussum. Gelukkig ging het goed. Aan de verkeerde kant komt weleens een IC aangedenderd... Ik reis zeer regelmatig en ik zie dan ook vaak genoeg dat er mensen bij de verkeerde deuren gaan staan en ook op de knoppen drukken. Dus wanneer de verkeerde deuren ontgrendeld worden kan dat levensgevaarlijk zijn.

    reageer
  • Dave Beakhust

     

    Vrijgeven of openen, bij sommige kwetsbare passagiers, oa blinde of slechtziende, weinig verschil!

    reageer
  • Jan R. Bakker

     

    Minstens de helft van het reizigersvolk(je) heeft onderweg alleen de beide ogen nog maar gericht op hun schermpje, op de fiets, achter het autostuur, in het o.v., dus tja.

    reageer
  • Kropie

     

    De Machinist kan geen deuren openen,alleen vrijgeven.De agent is niet deskundig genoeg om dit te zeggen en een medewerker van NS moet weten dat de deuren nooit door de machinist geopend kunnen worden.

    reageer
  • Deetje

     

    Iedereen die in Almere uit moet stappen weet aan welke kant het perron is! En...de deuren gaan helemaal niet automatisch open dat doe je zelf door op de knop te drukken. En de agent sloot de deuren....vreemd dat kan iedereen maar je opent geen deur als je geen perron ziet lijkt me. Vrees dat dit een erg opgeklopt verhaal is

    reageer
  • Simon de Wit

     

    De agent schijnt zich niet zo netjes te hebben opgesteld. Er loopt een klacht tegen hem.

    reageer
  • corda

     

    Ik zou wel willen weten hoe deze agent heeft in kunnen grijpen zonder rijtuig sleutel gaat dat helemaal niet Opgeblazen verhaal weer Oja NS dan moeten we zeiken en zeuren

    reageer
  • Ron

     

    Het wordt steeds gekker. De NOS zegt nu dat d machinist niet verder mocht rijden van een agent. Kleine vertraging?

    reageer
  • joe

     

    Een machinist kan de deuren helemaal niet openen, hij kan ze alleen ontgrendelen. De reiziger moet dan inderdaad nog zelf op de open-knop drukken. Dus niet zo haastig met je reactie!

    reageer
  • Frenky

     

    Ontslaan deze domoor, hij heeft levens in gevaar gebracht dus terecht als deze wordt ontslagen. Aanpakken dus want dit zijn geen fouten maar fouten die keihard moeten worden aangepakt.

    reageer
  • Rob

     

    Je moet toch zelf eerst nog op het knopje drukken?

    reageer
  • jo jo

     

    Fout is menselijk. Gewoon uit je doppen kijken. Is in het verkeer niet anders. Mensen die hier roepen dat de machinist zo nodig ontslagen dient te worden weten het net niet...

    reageer
  • Pzaal

     

    Valt je ook vast niet op als reiziger als de deur aan de verkeerde kant open gaat.. Als je dan zou uitstappen ben je echt hersenloos.

    reageer
  • De Vries

     

    Gewoon kijken waar je uitstapt! Dat doe je met de auto ook. Daar kunnen de deuren ALTIJD open, ook tijdens de rit. Het ontgrendelen van de deuren bij de nieuwe sprinters, SLT, is makkelijk te verwisselen. Raar geplaatste drukknoppen. En net als Hans W zegt, vroeger en in sommige treinen nog steeds is het altijd mogelijk de deuren aan de verkeerde kant te openen.

    reageer
  • Weet het wel

     

    Moeten ze gelijk ontslagen

    reageer
  • Hans W

     

    Dat komt wel vaker voor dat de verkeerde deuren open gaan. Ja, het blijft opletten bij het reizen met de trein en moet je als reiziger ook zelf goed uitkijken aan welke kant je uit stapt. Bij oude treinstellen kon je de deuren nog zelf openen en die moest je ook niet rijdende weg openen. Nu ben je er een sleutel voor nodig en wil het wil niet perse dat de persoon met de sleutel de wijsheid in pacht heeft.

    reageer
  • Sjaak de

     

    Deze burgers zijn aan een bloedbad ontsnapt een vergissing is menselijk, maar heb nu wel ernstig mijn bedenkingen.

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert