Zwaar ongeluk op A6 bij Hollandse Brug

ALMERE
Vijf auto's zijn dinsdagmiddag op elkaar gebotst op de A6 bij Almere. Daarbij vielen volgens de politie drie gewonden. Een vrouw uit Wilsum raakte bekneld en moest door de brandweer worden bevrijd. Twee bestuurders uit Emmeloord en Almere werden ook naar het ziekenhuis gebracht.

Het verkeersongeval gebeurde bij de Hollandse Brug richting Lelystad. Twee rijstroken waren lange tijd afgesloten.

Volgens de politie ontstond de kettingbotsing nadat een automobilist te laat remde en op zijn voorganger botste.


reacties (45)

  • Dick

     

    Nee, nogmaals in een eerdere reactie was al vermeld dat VOOR de Hollandse brug een bepaald bord is geplaatst. Als je dan nog niet waarneemt, dan mankeert het aan het kijken. En dat niet iedereen hetzelfde is dat wist ik wel. Echter het niveau van opletten bepaalt in grote mate of er wel of geen ongevallen plaats vinden. Overigens is dit niet het eerste draadje waarin gemeld wordt dat ALLE stroken naar Lelystad - Groningen leiden.

    reageer
  • Jos

     

    Dus als iemand uit Almere meld die de weg weet dat de borden na de Hollandse brug onduidelijk zijn, dan heeft hij wat met zijn zicht omdat het ver van te voren al is aangegeven? gelukkig heeft RWS iets aan de meldingen van George. Wij danken hem voor zijn doorgegeven bevindingen waar we na onderzoek ook actie op hebben genomen. Wat betreft uw opmerking dat het u wel duidelijk is en waarom voor de anderen niet? Dat is het standaard antwoord dat niet iedereen hetzelfde is. Maar wij hebben veel klachten gehad over de situatie. Ook van verzekeraars en ongevallen onderzoek.

    reageer
  • Dick

     

    Niks laag. Had al eerder gemeld dat juist "Daar" een bord stond. Dan moet je niet achteraf gaan roepen dat je die niet gezien hebt. Want dan heb je inderdaad niet goed opgelet. En ik zal je wat vertellen, ik kom er misschien 6x per jaar langs. Waarom zie ik het wel en een ander niet?

    reageer
  • Jos

     

    Dick, wat is dat nou voor een lage reactie. George heeft het toch over de borden na de Hollandse brug. Lezen, begrijpen en visie is niet bepaald jou ding merk ik. Overigens heeft Rijkswaterstaat vannacht op alle 3 borden na de Hollandse brug, Lelystad en Groningen toegevoegd boven de borden. Zal nu wel duidelijk moeten zijn. In januari worden de borden vervangen door borden met recht doorgaande pijlen ipv afslaande. Vooral met navigatie die zegt dat je links moet blijven rijden is dat minder verwarrend. De pijlen als afslag versterken dat nu teveel. Ook de blokken lijn op de weg zal verdwijnen.

    reageer
  • Dick

     

    Nou George, ik zou je willen adviseren eens bij de opticien langs te gaan want je zicht is niet best. Er staat heel duidelijk een bord voor de Hollandse brug "Lelystad - Groningen via alle stroken". Maar ja het is zo dat iedereen zo nodig op de meest linker strook moet en zal rijden. Tja en dan heb je dus snel een probleem. Want je kunt niet allemaal over dezelfde strook. Daarbij komt ook nog dat er al genoeg over is geschreven dat je moet weten dat je over alle stroken naar Lelystad kunt. Dit gaat overigens ook in de toekomst zo blijven.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Almere036

     

    Lekker belangrijk wie niet goed oplet mbt de laatste borden. Feit is dat dit ongeluk niks te maken had met de borden, maar omdat er geritst moest worden op de hoofdrijbaan. Als daar is een keer beter opgelet wordt en ruimte gegeven wordt, zou weer ongelukken schelen!

    reageer
  • George

     

    Nou, ik ben er net langs gereden en heb goed opgelet. Van de laatste drie grote borden boven de weg, die de vijf banen aangeven, heeft er nu maar een aan de rechterkant kleine bordjes erboven met Lelystad en Groningen erboven, de andere twee dus niet. Lekker consequent ook inderdaad. Wie let er nu niet goed op? Ik denk diegene die hier beweren dat het heel duidelijk is!

    reageer
  • Hans

     

    Dacht je nou echt dat het zo simpel zou zijn? Dus het komt allemaal door linksrijders en appende automobilisten? Dan moet dat 90% zijn, want dat is het verschil tussen links en rechts daar. Vreemd dat het dan alleen daar plaats vind en niet op alle andere wegen. Als er file staat kan en mag je ook gewoon links rijden.

    reageer
  • Erik

     

    Ik snap niet dat mensen aangeven dat het onduidelijk is... Duidelijker kan het niet zijn. Hier ligt het echt aan die domme mensen die zo nodig allemaal links moeten rijden over 1 rijbaan, terwijl er 3 andere banen precies naar dezelfde weg leiden en helemaal leeg zijn. Echter zijn veel mensen te druk zijn met andere dingen dan op de weg te letten. Ontopic, ik hoop dat alle slachtoffers spoedig herstellen!

    reageer
  • Dick

     

    Fout! Borden horen consistentie te tonen. Echter is hier nog niet de eindsituatie bereikt, echter zijn de borden wel al bedoeld voor de eindsituatie. En om dit verschil op te lossen gaat RWS allerlei oplossingen voor het probleem bedenken, echter het werkelijke probleem is niet opgelost. Beste zou zijn als RWS de huidige situatie met gele stickers over de uiteindelijke borden duidelijk gaat maken.

    reageer
  • George

     

    En nog even ter aanvulling. Al staan er nog zoveel borden ervoor die het wel goed aangeven, het laatste bord wat je tegenkomt geld en laat het daar nou net niet goed opstaan. Je moet automobilisten niet laten twijfelen in het verkeer, onzekerheid leid tot ongelukken. Als er een bord 70 staat, ga je toch ook niet 100 rijden omdat dat op het bord ervoor stond?

    reageer
  • George

     

    Het gaat natuurlijk om het bord vlak voor de splitsing. Ik hoef niet het niet lezen want na één keer daar gereden te hebben weet je het wel, dan kan je beter je aandacht op het verkeer richten dat voor je bovenop de rem stapt om van baan te veranderen op het laatste moment. Jammer dat je hier geen foto kan plaatsen, dan was het duidelijk welk van de borden op het laatste moment verwarring geeft bij velen.

    reageer
  • Dick

     

    Toch moet ik een lans breken voor George, er staan zoveel borden langs de weg, verkeersgerelateerd of niet verkeersgerelateerd, dat het moeilijk, of haast onmogelijk is om alle borden te lezen. Zo staat er 1,5km na de toerit Almere Buiten-Oost een bord A1-130. Totaal onnodig want na de toerit staat geen herhaling van de A1-120(tussen6-19). Dan geldt automagisch dat je 130km/u mag. Maar goed zelfs dat is voor hele kuddes niet duidelijk.

    reageer
  • Dick

     

    Dan moet je toch echt beter opletten George, Er staat wel degelijk dat alle rijstroken naar Lelystad - Groningen voeren. Dat is nog aan de Gooise kant van de brug maar het staat er wel degelijk. Zo zie je maar weer, er wordt niet genoeg opgelet in het verkeer.

    reageer
  • Michel

     

    Hier een perfect voorbeeld dat niet goed gelezen wordt wat er op de borden staat en extra borden die RWS heeft geplaatst. Er staat namelijk wel degelijk op de borden dat alle banen richting Lelystad en Groningen gaan. Ook boven de parallelbaan wordt dit aangegeven.

    reageer
  • De ingenieur

     

    Stad-West Havendreef zal toch wel snel aangesloten worden. Het viaduct is klaar en het talud voor op- en afrit ook. Nu nog een beetje asfalteren en de Zuid-baan kan aangesloten worden.

    reageer
  • George

     

    De situatie is toch echt wel onduidelijk. Als je naar Groningen of Lelystad wilt staat op de borden dat je links moet houden. Van twee naar een rijstrook. Terwijl er nog drie rechts zijn doe je ook kan pakken. Voor almeerders nu duidelijk, maar niet voor de door reizigers. Daarom file steeds bij de versmalling. Als rws nu op het rechter bord ook Lelystad en Groningen erbij zet dan is het probleem opgelost

    reageer
  • Dick

     

    Ondanks alle afgeven op de verkeerssituatie, die m.i., ondanks de werkzaamheden, op z'n zachtst gezegd "ongelukkig gekozen" maar zeker niet onduidelijk is, is dus gewoon weer het, door welke oorzaak dan ook, niet met het verkeer maar met andere dingen bezig zijn, de oorzaak. Ja je moet daar invoegen, ja er ontstaat daardoor file, maar als je gewoon uit je doppen kijkt hoeft dit echt niet te gebeuren. Zeker niet als je daar al enige malen langs bent gekomen. Als je het weet pak je gewoon de baan die volgens de borden naar Almere gaat.

    reageer
  • Nikky

     

    niet alleen het lezen van borden is voor de meerderheid lastig, ook het besturen van een auto is voor deze mensen lastig.

    reageer
  • .\/\/.

     

    Altijd is er wel iemand die zich verheugt op het straffen van anderen. Een dubieuze lust.

    reageer
  • Michel

     

    En wat een geklaag over de wegsituatie en onduidelijke borden. Als men goed kijkt, dan is het echt wel duidelijk. Tevens is de weg nog lang niet klaar en zal nog wel even duren voordat alles is aangelegd daar. Straks als alles klaar is klaagt er niemand meer natuurlijk.

    reageer
  • Michel

     

    Dat ben ik met je eens Gatso, ik rijd er dagelijks, maar snap nog steeds niet wat er onduidelijk is. Blijkbaar is het lezen van de borden voor een meerderheid nogal lastig.

    reageer
  • Steven Stedenwijker

     

    Het ontgaat de meesten klaarblijkelijk dat dit een deel is van nieuwe eindsituatie. Zolang de aansluiting Hoge-Ring en het verdere traject tot Veluwedreef er nog niet is zal er nog niet genoeg capaciteit zijn om door te rijden. Het beste stelt men permanent 90km/h met controle in zodat men vanaf de brug niet direct op het gaspedaal zal trappen om dat rot stukje een beetje voor te komen. Het duurt nog wel even voordat het Oor-viaduct weg is, de nieuwe afritten naar Haven, Stad-West en het nieuwe busstation er zijn. Niettemin gaat alles hartstikke goed.

    reageer
  • Jan

     

    De mensen die de weg aanleggen zitten op een asfalteermachine, shovel, wals, vrachtwagen of hebben een schop in de hand. Die zitten niet achter een bureau. Daarachter zitten de mensen die de weg ontwerpen.

    reageer
  • Japioo

     

    5 rijbanen , 2 die overgaan in 1 , middenberm ertussen en 3 rijbanen richting Muziekwijk , Poort, Literatuurwijk , Centrum en je later weer kan invoegen op 2 rijbanen richting Lelystad . Vanaf de opening is het file rijden en ik de constructie niet begrijp , vind het niet gek dat ik niet de enige ben die deze maatregel niet begrijp en het wachten is op de volgende klapper. Sterkte aan de slachtoffers

    reageer
  • Jelle

     

    Precies. Als ze nu die meest linkerbaan zouden afsluiten, dan rijdt men die fuik niet meer in.

    reageer
  • Almere036

     

    Wat ik zie is dat het op de 'hoofdrijbaan' is gebeurd. De weg die naar 1 rijstrook gaat en waar (TIJDELIJK) geritst moet worden. Alles staat netjes aangegeven. Of het ritsen handig is, is punt twee! Wat gebeurd er in de spits als een rijstrook wordt 'afgesloten'? Juist dan krijgt je file omdat er geritst moet worden (Zie ook het bord op bovenstande foto - duidelijker kan niet!). De persoon in kwestie heeft dus niet goed opgelet (maw; mobiel oid) of zo dicht mogelijk op zijn voorganger gereden om op tijd te zijn voor zijn avondmaaltijd. Niet meteen Rijkswaterstaat de schuld geven mensen (onder mij). En nee ik werk niet voor die instantie ben een simpele koerier die ruimschoots ervaring heeft van het wegennetwerk en de mensen die daar gebruik van maken!

    reageer
  • Flevo Flevo

     

    Ik denk dat het komt door het streepje op de borden wat niet tussen Almere Poort hoort te staan, heel verwarrend.

    reageer
  • Bromsnor

     

    Dwaas. De mensen rijden tegen elkaar en het is iemand anders zijn schuld.

    reageer
  • De ingenieur

     

    De borden zijn helemaal niet verwarrend. Alles klopt en je komt daar waar de borden je heen sturen.

    reageer
  • FdH

     

    Rij er dagelijks, beter gezegd sta er dagelijks stil. De situatie is zo onlogisch dat dit kan gebeuren als mensen niet opletten en andere dingen aan het doen zijn. En dat gebeurt gewoon hoe achterlijk het is. De weg is niet nu eenmaal niet vol met perfecte chauffeurs en daar moet men rekening mee houden bij de inrichting. De situatie is gewoon link. Mensen die in de file staan op de twee linker banen willen dan als nog uit stilstand naar de rechter afritten/andere strook naar Lelystad. Maar daar rijd het verkeer veel sneller. Heb al diverse keren net goed zien gaan. Is gewoon een kwestie van tijd... Maar ja we moeten nog even wennen zegt RWS.

    reageer
  • Joke

     

    De file ontstaat doordat er van twee naar een strook wordt overgegaan. Wie dat heeft bedacht??? Ik snap de logica niet. Vervolgens zit er vervolgens iemand te suffen omdat hij bezig is met zijn telefoon. En dan is het gebeurd. Maar primair is het inbouwen van een vernauwing in een snelweg onbegrijpelijk. Dit zal de oorzaak zijn van veel meer files en ongelukken. Jammer... van al dat geld.

    reageer
  • Anne

     

    Frappant in de berichtgeving is dat vier auto's op elkaar botsten dit terwijl de veroorzaker vol in de langzaam rijdende file reed die van verre was te zien. Geschatte snelheid tussen de 80 en 100 km/uur. Mits de bestuurder van de deze auto verklaren kan waar hij mee bezig was kwam het bij mij over als poging tot doodslag. Indien dit gebeurd in een bedrijfs of lease-auto hoop ik op passende maatregelen vanuit het bedrijf richting werknemer en naar compensatie slachtoffers.

    reageer
  • Dixk

     

    Ik hoop dat het asfalt niet beschadigd is.

    reageer
  • Dirk2

     

    Lang leve onze eigenwijze overheid! Er moeten eerst doden vallen alvorens men ingrijpt. Wat een bende is het toch aan het worden in dit land!

    reageer
  • klaas

     

    Ik rijd er elke dag langs (Gatso) maar hier heeft rijkswaterstaat toch echt wat uit te leggen i.p.v. te zeggen dat de weggebruiker er maar aan moet wennen. de situatie is dusdanig gevaarlijk dat je kunt wachten op de volgende klapper. een kleinkind met zijn volle verstand zal dit begrijpen. ik hoop dat de loslopende honden trouwens veilig zijn opgepakt deze liepen tussen de auto's in de file ...

    reageer
  • Gatso

     

    Ben er vandaag voor de eerste keer langs gereden. Ik snap niet wat de mensheid nu weer loopt te zeuren. Ik vind het hardstikke duidelijk. Ook zonder de nieuwe situatie gebeurden daar ongevallen. Lekker Appen en Twitteren en dan RWS de schuld geven!

    reageer
  • Anne

     

    Zag het gebeuren. Bestuurder knalde met volle snelheid op langzaam rijdende file ondanks goed zicht. Leek wel een zelfmoord poging. Sterkte voor de persoon ofpersonen in de aangereden auto.

    reageer
  • Johan

     

    Daar gaat dan een aansprakelijkheid stelling richting Rijkswaterstaat en dus weer kosten over de ruggen van de burgers. Hoe dom kun je zijn om, wanneer een expert zegt dat het gevaarlijk is gewoon te zeggen we doen het lekker toch niet. Ik zou de schade meteen bij Rijkswaterstaat neer leggen

    reageer
  • Dennis..

     

    Zaterdag was er ook nog een ongeluk daar.. op die 2 linkerbanen.. die naar 1 gaat.. Het is ook een zeer slechte weg situatie geworden daar...

    reageer
  • Pzaal

     

    Ben erlangs gereden en het was inderdaad een best ongeluk. Ik vermoed weer eens bezig was met zijn/haar mobieltje.

    reageer
  • Jeroen

     

    Het komt door de "verkeershufters" en telefoon kijkers.... zo lang mogelijk rechts rijden en nog net op het laatste moment links invoegen. Mensen op de linker rijbaan kijken op hun telefoon zien de remmende auto's niet en het kwaad is geschied!

    reageer
  • Rob

     

    Niet zo gek, wie van rijkswaterstaat dit heeft bedacht? Wat een simpele herder is dat geweest. Een bende en automobilisten die niet opletten.

    reageer
  • Dirk jan

     

    Alles is daar onduidelijk, de borden en de strepen zijn niet eens zichtbaar bij regen. Alles is denk ik aangelegd door iemand die alleen maar achter een bureau zit. Het is echt slecht aangelegd allemaal dit had echt beter gekund en duidelijker

    reageer
  • johan54

     

    Tja dat krijg je met die duidelijke verkeersborden. Het heeft nog lang geduurd maar hier kon je op wachten. Mensen halen de vreemdste capriolen uit om op het laatste moment nog even baantje te wisselen. Weet geen oorzaak, maar denk toch dat het daar mee te maken heeft. Wie volgt

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert