Gewonde bij ongeluk Gooiseweg

ZEEWOLDE
Twee auto's zijn zaterdagochtend op elkaar gebotst op de kruising van de Gooiseweg met de Larserweg in Zeewolde.

Eén van de twee is vermoedelijk door rood gereden. Beide auto's raakten zwaar beschadigd.

Eén van de bestuurders raakte bij de aanrijding gewond.

reacties (6)

  • Antje Ha

     

    Bizar dat de rammende donkere auto zo in elkaar zit terwijl de zachte zijkant van de lichtblauwe BMW maar betrekkelijk licht meegegeven heeft.

    reageer
  • Dick

     

    Antje, dat heten kreukelzones. Die zijn in een auto ingebouwd om de botsingsenergie te absorberen om zodoende de klap voor de inzittenden minder heftig te maken. Daarnaast zitten in moderne auto's balken in de portieren om de gevolgen van een zijdelingse impact te beperken. Dat zijn dan ook veiligheidsvoorzieningen die er in de laatste 20 jaar voor hebben gezorgd dat het aantal dodelijke slachtoffers in het verkeer gestaag zijn afgenomen. Dat heeft niets met de maximum snelheid te maken, maar alles met de veiligheidsvoorzieningen. In 1973 toen de limieten in Nederland op 100 km/u zijn gesteld hadden we ongeveer 3000 verkeersdoden. Nu met de 130km/u is het aantal verkeersdoden ongeveer 500. We hebben dus twee maal een verhoging gehad en toch hebben we minder verkeersdoden dan in 1973, terwijl de verkeersintensiteit misschien wel vertienvoudigd is. Nee de daling heeft alleen te maken met technische innovaties, niet meer en niet minder. Als je het aantal verkeersdoden per gebied gaat tellen kom je tot de conclusie dat de meeste doden binnen de bebouwde kom vallen en niet daarbuiten. Daarbij zijn het voornamelijk fietsers en voetgangers die dodelijk verongelukken. Daarbij zijn ongevalsoorzaken te vinden in het niet voorrang verlenen door één van de betrokkenen. Ook is dan hier weer de snelheid als letselbepalende factor te duiden.

  • Dirk Zaan

     

    Overleefbaar dankzij regelgeving die tot moderne veiligheidsvoorzieningen heeft geleid. Vroeger had je hier gewoon meerdere doden gehad. Sommige auto's kunnen al verkeerstekens lezen. Verkeerslichten zullen daar ook wel bij kunnen en dan is automatisch opvolgen en zoals hier remmen niet ver meer weg.

    reageer
  • Boode

     

    Uit richting Dronten en Zeewolde hangen digitale 24-uurs camera's. Uit richting Lelystad niet. Plaatsen die dingen. Maak vaak mee dat vkl vanuit Dronten groen staat en dat bestuurders vanuit Lelystad rood pakken.

    reageer
  • De ingenieur

     

    Hopelijk is er een getuige anders kan het nog flink lastig worden. Inmiddels zou je toch wel kunnen verwachten dat verkeerslichtinstallaties permanent een kruising filmen met daarbij de verkeerslichttoestanden. Dan hoef je alleen maar het systeem te raadplegen en je weet gelijk hoe het ging. De kentekens hoef je niet te zien en de video kan na een dag of twee al overschreven worden.

    reageer
  • Dick

     

    Meestal is overmatig drank gebruik de boosdoener.

    reageer
  • Bromsnor

     

    Dat is wel het minst waarschijnlijk op zaterdagmorgen. De Vmax kan het volgens u ook niet zijn. Dus dan moet het wel zijn dat iemand bewust of onbedoeld door rood reed. Overigens is het niet zo dat een door rood rijder van rechts plots wel voorrang zou hebben. Overigens is er een voorrangsregeling die natuurlijk alleen geldt als de lichten niet zouden werken.

  • laat alle reacties zien
  • Gang is alles

     

    Goh ... geen bijdehand commentaar van iemand ?

    reageer
  • Hendrik

     

    Ahhh gelukkig ... toch

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert