Schiphol neemt belang in bedrijfsgrond Lelystad Airport

LELYSTAD
Schiphol Real Estate neemt een belang in OMALA, de organisatie die de bedrijfsgrond rondom Lelystad Airport in beheer heeft. Dat staat in een overeenkomst die beide partijen hebben ondertekend.

Schiphol Real Estate is een dochteronderneming van Schiphol en gaat onder meer over de grond op de luchthaven bij Amsterdam. De bedoeling is dat deze partij in Lelystad gaat investeren. Het is op dit moment nog onbekend om hoeveel geld het gaat.

Volgens wethouder Jop Fackeldey is de ondertekening van de overeenkomst belangrijk en niet alleen vanwege die financiële injectie. Volgens hem kan OMALA namelijk nu ook gebruik gaan maken van de kennis, kunde én het netwerk van Schiphol. Dat moet uiteindelijk leiden tot meer verkoop van bedrijfsgrond van Lelystad Airport.

reacties (8)

  • .\/\/.

     

    Het speculeren is begonnen.

    reageer
  • Jake

     

    Schiphol real estate is slim. Zo kunnen ze alles beïnvloeden om ervoor te zorgen dat Schiphol zelf altijd er altijd als beste partij uitspringt. Lijkt goede ontwikkeling maar is puur eigenbelang om hun eigen estate te beschermen.

    reageer
  • frits

     

    De ontwikkeling van het bedrijventerrein bij Eindhoven Airport doen ze anders voortreffelijk. Het belang van Schiphol Real Estate is overal zo veel mogelijk winst maken, dus ook in Lelystad, en zorgen voor extra luchthavenreizigers.

  • KC

     

    Lelyport lijkt mij een goede naam met een verwijzing naar Ir. Lely.

    reageer
  • Flevowatcher

     

    Tja, blijft gebakken lucht zolang de Schipholgroep geen openheid van zaken geeft over hoeveel belang ze in OMALA nemen. OMALA heeft nauwelijks liquiditeiten en is eigenlijk een slapende BV... En dat het de 'bedoeling' is dat Schiphol of partners in het grote grasveld dat Lelystad Airport heet was al 10 jaar de opzet. Enfin, de wethouder kan weer een jaartje verder met wat leuke quote's...

    reageer
  • Maartje

     

    Groot grasveld... u bent vast al 20 jaar niet meer op de luchthaven geweest...

  • André

     

    Op korte termijn, leuk, maar op lange termijn gaat dus Schiphol Real Estate weer met het grote geld aan de haal; houd dat toch in eigen hand.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Bas

     

    Nou ja zeg, de naam is al jaren bekent hoor. Het heet gewoon Lelystad Airport. Misschien toekomstig net als London Stansed, London Gatwick, Roma Fiumucino, Paris Orly: Amsterdam Lelystad. Diegene die dat bepaald is toch alleen de N.V. Schiphol Group

    reageer
  • frits

     

    Nee hoor, gemeenten gaan over de naamgeving van plaatsen en van objecten in de openbare ruimte. Amsterdam Lelystad is een zeer verwarrende naam, niet duidelijk dat het om een vliegveld gaat, maar gewoon eeen samentrekking van twee plaatsnamen. Bij de voorbeelden die je noemt, heeft het vliegveld zelf specifiek die naam, zoals Gatwick. Alleen Stansted lijkt qua naam op het naastgelegen dorp Stansted Mountfitchet, maar ook hier is de naam van het vliegveld niet hetzelfde als van de plaats.

  • frits

     

    Of voor de naam gebruik maken van de officiële afkorting van het vliegveld, LEY. Dan krijg je Leyport of Leysureport als naam.

    reageer
  • Dirk2

     

    Leuk Frits. Maar waar het echt om gaat is dat dit OMALA al miljoenen gekost heeft, Fackeldey ook dit weer niet zelf kon en nu zijn we afhankelijk van een zeer rigide derde partij. Tel jij de zegeningen? Dan tel ik het verlies. De balans is op alles negatief! Bedankt weer....

  • frits

     

    Goed nieuws. De ontwikkelingen komen nu echt op stoom! Nu nog een goede pakkende eigen plaatsnaam voor het vliegveldgebied verzinnen, net zoals Schiphol. Amsterdam Lelystad Airport is te lang. Daar verkoop je geen bedrijfsgrond mee. Airport Garden City al helemaal niet. Misschien Midport vanwege de centrale ligging in Nederland. Of Leisureport als leisure echt de marketingstrategie wordt voor de verkoop van het bedrijventerrein en het vliegveld.

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert