Almere pakt onveilige fietskruisingen aan

ALMERE
Bij tientallen fietskruisingen in Almere zal de verkeersveiligheid de komende maanden verbeteren. De gemeente heeft plannen bekendgemaakt om onder meer onveilige fietskruisingen in Almere Buiten aan te pakken.

Bij het kruispunt New Yorkweg-Westeinde krijgt de oversteek van het tijdelijke fietspad een drempel. Bij de kruising Staalstraat-Chicagostraat is het fietspad niet goed zichtbaar en zal de oversteek een blokmarkering krijgen.

Bij de kruising Westeinde-Baltimoreweg is inmiddels alles op orde. De busbaan en het fietspad zijn duidelijk gescheiden. Met haaientanden is duidelijk wie voorrang heeft.

reacties (6)

  • Marcel

     

    Nu nog de fietsers zelf dat ze zich beter aan de regels gaan houden.

    reageer
  • De kruising Staalstraat-Chicagostraat vind ik (sz) zelfs zo gevaarlijk (auto's die totaal niet stoppen) dat ik liever maar een andere route fiets of de bus pak. Hoe vaak ik wel niet meer dan tien auto's voor moet laten gaan voordat ik eigenlijk door mag fietsen... Soms fiets ik voor mijn eigen veiligheid maar aan de andere kant van de busbaan over de stoep, wat vroeger nog een fietspad was. Liever over de stoep fietsen dan over een drukke, onoverzichtelijke en gevaarlijke autoweg en kruising. Ook de kruising met de Staalstraat en het fietspad nabij Molenbuurt Zuid is best tricky, automobilisten halen je met hoge snelheid in...

    reageer
  • Mart

     

    @Ik, beetje generaliserend wel omdat er ook fietsers zijn die wel kennis hebben van verkeersregels ;-), maar toegegeven.. Ook ik zie genoeg fietsers die meer met hun telefoon bezig zijn dan met fietsen, met zijn drietjes of meer naast elkaar blijven rijden, zonder licht rijden of gewoon door rood rijden. Dat mag wat mij betreft ook worden aangepakt. Maar het gaat hier om gevaarlijke kruisingen. Enige tijd terug heb ik de gemeente almere geattendeerd op de kruising over de busbaan bij de Vomar in de Noorderplassen. Automobilisten rijden daar vaak zonder goed te kijken overheen (bord voor hun kop?) terwijl het toch duidelijk is dat het een fietspad is. Er gaan veel kinderen overheen en met regelmaat gaat het net goed, ook in mijn geval terwijl ik al meer rekening houd. Geldt ook voor de buschauffeur... De gemeente reageerde met dat het een 30km zone is en ze er niets mee doen. kennelijk moet er eerst veel gebeuren zonder dat men bij de aanleg ervan eerst eens goed nadenkt.

    reageer
  • Ik

     

    Het grote probleem met fietsers is dat ze deelnemen aan het verkeer zonder dat ze enige kennis van verkeersregels hoeven hebben. Het lijkt me onzinnig om dan je veiligheid op te hangen aan regeltjes die het gros niet kent.

    reageer
  • Dick

     

    "Bij de kruising Westeinde-Baltimoreweg is inmiddels alles op orde. De busbaan en het fietspad zijn duidelijk gescheiden. Met haaientanden is duidelijk wie voorrang heeft". Ja hoor, en nu gaan er geen ongelukken meer gebeuren. Want er staan haaientanden. Nu is duidelijk wie voorrang heeft. Nou die haaientanden lagen daar al op de weg, kruispunt met verkeersregelinstallatie. En strak als er toch een keer een kleuntje gebeurt, "hoe het heeft kunnen gebeuren is nog onduidelijk". Wordt het niet gewoon eens tijd om de fietsers aan te gaan pakken op hun gedrag?

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Holly

     

    Weten de fietsers wel wat haaientanden betekenen. Wat er ook vermeld staat bij de overgangen daar hebben ze lak aan,ze voelen zich toch vogelvrij.

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert