RDW-baan in Marknesse nog niet zeker

MARKNESSE
Het is nog niet zeker dat het testcentrum van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) verhuist van Lelystad naar Marknesse. Dat zegt een woordvoerder van het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum, NLR.

De Dronter wethouder Dirk Minne Vis zei donderdag in de gemeenteraad dat Dronten niet in de race is voor de RDW-baan, omdat het NLR-terrein in Marknesse de nieuwe locatie wordt.
Volgens het NLR is dat te voorbarig. Het NLR is wel geïnteresseerd in het testcircuit en heeft grond beschikbaar, maar de onderhandelingen over de verhuizing van de RDW-baan zijn nog gaande.

De RDW overweegt te vertrekken uit Lelystad, omdat de activiteiten in de knel dreigen te komen door de groei van Lelystad Airport. De gemeente Lelystad zegt de verhuizing nog niet zeker is. Het Rijksvastgoedbedrijf verwacht voor de zomer een besluit.

reacties (9)

  • alex

     

    De Voorsterweg is een vervelende veraf locatie. Ik heb er ook bij een bedrijf gewerkt (Infram) en vond de locatie zo vervelend, dat ik bij een andere werkgever ben gaan werken. Inmiddels is heel Infram naar een plaats midden in het land verhuisd. Voor de RDW is de Voorsterweg echt geen goede locatie, veel te afzijdig gelegen. En voor de bewoners van Vollenhove is het ook te hopen dat ze geen testbaan naast de deur krijgen. Het NLR kan zich veel beter richten op de ultralights en bijbehorende bedrijven die van Lelystad Airport wegmoeten. Die kunnen mooi gebruik maken van het zweefvliegterrein aan de Voorsterweg. Het is dan wel van belang dat de regio ervoor lobbyt dat deze zweefvliegclub niet ook weg moet vanwege de herschikking van het luchtruim rondom Lelystad.

    reageer
  • frits

     

    Hahaha, moet je daar de boel verkopen soms? RDW heeft niets met lucht- en ruimtevaart van doen. Dat feit blijft. De RDW heeft als testcentrum voor auto's juist alle baat bij een centrale ligging. En weet je wel hoe groot die testbaan is, en hoeveel rechtstand er nodig is voor de metingen? Gaat om meer dan een vierkante kilometer aan oppervlak, met een rechtstand die veel langer is dan een kilometer. Dat heeft echt niets meer te maken met de sloop van bestaande gebouwen op het NLR-terrein. Voor die RDW-testbaan zullen gewoon akkers en weilanden opgeofferd moeten worden.

    reageer
  • Jan

     

    Wat een onzinreactie. NLR vervangt de 60 jaar oude gebouwen door nieuwbouw. De wegens de koude oorlog ver uit elkaar staande oude gebouwen worden gesloopt, hier komt dus ruimte genoeg vrij voor de RDW. Centrale ligging is voor de RDW van minder belang dan de bij NLR bestaande uitstekende beveiliging! Een uitermate goed passend gelegenheidshuwelijk dus!

    reageer
  • Cor

     

    Inderdaad, vuile politieke spelletjes. Net zoals bij de uitbreiding van de luchthaven met aan de Alderstafel Natuur en Milieu Flevoland. Hoe kun je als natuur organisatie anders voor de uitbreiding van een luchthaven stemmen?

    reageer
  • Hans Keuper

     

    Hoe zou een RDW-testcircuit gevestigd kunnen worden naast Nieuw Nep Natuur van Natuurmonumenten ( eventueel óók op voormalige NLR-gronden ) en op een steenworp afstand van quasi-hoogwaardige 'natuur' van Natuurmonumenten in Het Voorsterbos en het toekomstige Rijksmonument Het Waterloopbos? Welke quasi-groene provinciale en / of gemeentelijke ambtenaar heeft hier toestemming voor? Waarom houdt Natuurmonumenten, de Staat binnen de Staat der Nederlanden die alles kan tegenhouden, dit niet tegen? Het antwoord op deze retorische vragen - vuile politieke spelletjes!

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Joop

     

    Gemeente Lelystad wakker worden hallo wakker worden zorg dat ze een andere locatie krijgen binnen deze gemeente. Kom op je moet ze niet weg jagen omdat jullie zonodig een groter vliegveld willen met straks twee drie vluchten per dag.

    reageer
  • aatje

     

    weer een lid van het college dat voor zijn beurt spreekt. is dit ook niet verkeerde voorlichting? trouwens dronten heeft nog wel een mooie locatie hiervoor: poort 3

    reageer
  • frits

     

    In Lelystad zijn ook nog genoeg bedrijventerreinen beschikbaar, zelfs op Flevopoort vlakbij de A6. Ligt een stuk centraler dan Marknesse. En ik snap ook niet helemaal wat de RDW met lucht en ruimtevaart te maken heeft. Dit zegt dus in feite alleen maar dat het NLR-terrein in Marknesse mislukt is, en daarom nu ook andere bedrijven zoekt om de leegestaande percelen te vullen.

    reageer
  • Jan

     

    Prima oplossing! Ze zijn van harte welkom in Marknesse.

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert