Spoorbaanpad voor miljoenen opgeknapt

ALMERE • Di 29 maart 2016 | 15:39 • Dinsdag 29 maart 2016 | 15:39
De fietsroutes in Almere worden de komende jaren verbeterd. Zo wordt de belangrijkste fietsverbinding door de stad, het Spoorbaanpad, voor bijna drie miljoen aangepakt. Ook de hoofdroutes in het oudste stadsdeel Almere Haven worden gemoderniseerd. Daar gaat bijna een miljoen naar toe. Dat staat in het Meerjaren Infrastructuur Programma Almere 2016-2020.

Spoorbaanpad
Het Spoorbaanpad is de drukste fietsroute in Almere. Hiervan maken duizenden fietsers dagelijks gebruik. Veel gebruikers klagen over het smalle pad, dat tijdens spitsuren als onveilig en oncomfortabel wordt beschouwd. Met name op de te krappe bruggen over de Hoge en Lage Vaart.

De gemeente heeft tot nu toe nauwelijks geïnvesteerd in dit fietspad. Dit komt omdat er lange tijd sprake was van een verdubbeling van het spoor waarlangs het pad ligt. Nu duidelijk is dat er van een daadwerkelijke spoorverdubbeling de eerstkomende twintig jaar geen sprake is, wil de gemeente de route stapsgewijs herstellen en verbeteren.

Almere Haven
De hoofdfietsroutes in Almere Haven zijn momenteel ook van een zeer matige kwaliteit. Dat komt onder meer door de kronkelige structuur met deels gemengd verkeer en het gebruik van verschillende bestratingsmaterialen. Het is de bedoeling de paden te verbreden en waar mogelijk van rood asfalt te voorzien.

De gemeente wil tot 2020 in totaal 9,5 miljoen euro steken in fietsinfrastructuur. Daarvoor wordt onder meer gebruik gemaakt van verschillende subsidies en bijdragen. Naast het verbeteren van fietspaden, gaat er ook geld naar het realiseren van fatsoenlijke fietsenstallingen.

reacties (7)

  • ohm1981

      Wo 30 maart 2016 Woensdag 30 maart 2016

    Meteen ook goede verlichting en camera's.

    reageer
  • Eddy

      Wo 30 maart 2016 Woensdag 30 maart 2016

    Er is helemaal geen weg exclusief voor fietsers ("fietspad") op de Hollandse Brug. En een goede doorgaande fietsverbinding (fietssnelweg) richting Amsterdam moet aan heel wat meer eisen voldoen dan "breed genoeg": geen onnodige lussen of bochten, vrijliggend t.o.v. snelverkeer etc. etc. Dan zouden meer mensen de (E)bike nemen, het autoverkeer zou er ook van profiteren.

    reageer
  • .\/\/.

      Wo 30 maart 2016 Woensdag 30 maart 2016

    Onzin, het fietspad over de Hollandse Brug is breed genoeg.

    reageer
  • Ronald

      Di 29 maart 2016 Dinsdag 29 maart 2016

    Dat geld is hard nodig nu het bouwverkeer voor de geluidsschermen het spoorbaanpad aardig gesloopt hebben.

    reageer
  • pietje

      Di 29 maart 2016 Dinsdag 29 maart 2016

    In Buiten en op de bruggen dan ook graag aparte wandelpaden ernaast. Scheelt ook een hoop onveilige situaties.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • krek

      Di 29 maart 2016 Dinsdag 29 maart 2016

    Nou, doe er dan meteen een paar cameras bij dat is echt nodig!

    reageer
  • Pieter

      Di 29 maart 2016 Dinsdag 29 maart 2016

    Dit geld lijkt me alleen al nodig voor het reguliere onderhoud aan de fietspaden. Bij de verbreding van de A6/hollandse brug is men de inpassing van de "electric freeway" voor fietsers waar men wel steeds over praat, even vergeten. En gemiste kans?

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert