Buschauffeurs geven gemeente ultimatum: staking dreigt

ALMERE
Buschauffeurs in Almere dreigen volgende week de bussen stil te zetten. Het college van burgemeester en wethouders heeft dinsdag een ultimatum van de chauffeurs en vakbond FNV gekregen met daarin eisen om de veiligheid op de stadsbussen te vergroten.

Als voor komende maandagmiddag 12:00 uur niet tegemoet gekomen wordt aan de eisen, volgt een staking. Het busverkeer zal dan dinsdagochtend tussen 05:00 uur en10:00 uur worden platgelegd.

Volgens Jan Heilig van FNV Bondgenoten kan de onveilige situatie in Almere absoluut niet langer voortduren. Buschauffeurs zijn in de afgelopen jaren slachtoffer geworden van onder meer beroving, bedreiging en mishandeling. De gemeente moet onder andere toezeggen dat er niet meer contant betaald mag worden in de bus.

reacties (21)

  • Robert

     

    Kan Jippie dan eens even uitleggen wat de eis om het Floriade vervoer toegewezen te krijgen (een van de punten in het ultimatum) te maken heeft met veiligheid? Dit hele ultimatum draait niet om veiligheid NU maar om het feit dat de chauffeurs eisen dat de tender naar hun wil wordt aangepast. Waarbij de reiziger, die onder de streep de boterham van de chauffeur dik betaalt zonder meer als chantagemiddel wordt gebruikt. En niet voor het eerst. Niet de opdrachtgever wordt getroffen maar de reiziger die totaal geen partij is. Dat is misbruik maken van het stakingsrecht en heeft niets te maken met professionaliteit of dienstverlening. Werkweigering want een actie kan ook klantvriendelijk worden gevoerd door bijvoorbeeld de chipapparaten uit te schakelen wat iedere chauffeur kan.

    reageer
  • Jippie

     

    Ik ben buschauffeur, gelukkig niet in Almere als ik de commentaren zo lees. Een aantal mensen schrijft dat het aan het busbedrijf ligt, een ander schrijft dat het aan de gemeente ligt, aan de buschauffeur of aan de reiziger. Wat niemand schijnt te beseffen is dat het aan de hele keten ligt, van de reiziger tot de opdrachtgever en alles wat daar tussen in zit. Contant geld op de bus is niet meer van deze tijd, laten wij daar eerlijk in zijn. Bij uw eigen gemeente kan u ook niet meer met contant geld betalen als u op straat parkeert. Dan moet u een app op uw telefoon hebben, of een kenteken door geven. Dus wettig zit het heel vreemd in elkaar. Dat er een alternatief moet zijn, natuurlijk. Misschien buskaart verkoop in de supermarkten of kiosken op stations? Wat ik jammer vind is dat Robert weer een negatief commentaar moet schrijven over de buschauffeur. Neem van mij aan, dat de meeste chauffeurs reizigers niet zien als duurbetaald vee wat zij vervoeren, het is tenslotte de zelfde overheid die marktwerking pretendeert, maar wel de tarieven bepaald, dat doet niet de chauffeur noch het busbedrijf. Natuurlijk zijn er altijd een aantal chauffeurs die het verpesten voor de meerderheid, net zoals sommige reizigers dat doen. In ieder vakgebied heb je goede en slechte werknemers en werkgevers. Als slotwoord lijkt mij dat we met z'n alle er voor moeten zorgen dat we een veilige leefomgeving krijgen. In de bus, in de kroeg, op straat, overal waar we met z'n allen verantwoordelijk voor zijn.

    reageer
  • WilmaAlmere

     

    Het blijkt dat buschauffeurs vooral s'avond last hebben van jongeren. Ik maak vaak gebruik van bus 1 en 3 en voor de passagier is het ver-voer zo verbeterd. Bussen rijden altijd op tijd, even een groet naar de chauffeur en die groet vriendelijk terug Ik voel mij veilig in de bus en de meesten checken in. Er wordt nooit meer eindeloos vooraan gekwekt tussen een chauffeur en bevriende klant. Ja, voor mij krijgt Connexxion cijfer 9.

    reageer
  • Mark

     

    De chauffeurs hebben gelijk! Ik ga wel een tijdje met de fiets. De veiligheid in de bussen in ver te zoeken, daarbij checkt nog geen 50% van de passagier in. Ik denk wel dat dit een uitwas is van het regeringsbeleid. Je wordt in dit land nergens echt flink voor gestraft. Maar dit mag niet te kosten van de burgers gaan, dus ook de chauffeurs! Succes en poot stijf houden!

    reageer
  • Almere

     

    Spijtig dat passagiers een keer niet de bus kunnen nemen maar ook wij hebben recht op een veilige werkplek dat is overigens wettelijk bepaald, en dat geld net zo goed voor onze passagiers ook die moeten veilig in de bus kunnen zitten.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Robert

     

    En verwacht je nou werkelijk dat jullie door het -voor de zoveelste keer- kiezen van de weg van de minste weerstand, het zwaar duperen van passagiers die totaal buiten dit conflict staan, ook maar énig begrip zult krijgen bij de Almeerders? Zoek het woordje "dienstverlener" eens op Wikipedia op, dat is wat jullie hóren te zijn voor de klant maar in de praktijk absoluut niet zijn.

    reageer
  • Almere

     

    Nee ik ben een chauffeur en weet als geen ander hoe het werkt, geloof me als chauffeur hoef je niet op de passagiers te rekenen, en gezien wat je in de bus hebt s'avonds laat begrijp ik dat heel goed.

    reageer
  • Schijnbaar bent u van het kaliber de chauffeur wordt bedreigt en ik zeg niks.

    reageer
  • Boels

     

    "Wettige betaalmiddelen zoals geld accepteren is een wettelijke verplichting." De reiziger moet beschikken over een geldig vervoersbewijs; nergens staat er in een wet dat de reiziger het vervoersbewijs moet kunnen kopen in de bus. Geen kaartje of een werkende OV-chipkaart? Dan ga je maar lopen.

    reageer
  • Almere

     

    Hartstikke goed van je en het werkt bij de jeugd die net van school komt, maar nu s'avonds laat als de jeugd van een ander kaliber is, kijken of het dan nog zo simpel is.

    reageer
  • Bert

     

    Leuk het ¨commentaar¨ van de reizigers maar op dezelfde pagina van omroep Flevoland staat ook dat er binnenkort bij de stadsbussen van Arriva in Lelystad ook NIET meer contant betaald kan worden. Geen ¨staatsbedrijf¨ zeker!!!

    reageer
  • Ja ik sta op als er een asso in de bus is, en ik zeg er wat van als er 1 met ze vieze voeten op de bank zit of ze afval door de bus laat zwerven, en het leuke is ik zie vaak genoeg de zelfde jonge gastjes die net van school komen en dan gooien ze toch echt hun aval in het daar voor bedoelde afvalbakje en halen ze hun voeten van de stoel......dus het werkt wel.

    reageer
  • michael

     

    contant verbieden gaat niet zomaar, dan moeten er eerst kaartmachines komen.

    reageer
  • Thomas

     

    Dat heb ik al eens gedaan, inderdaad. Destijds de aanstootgever maar de bus uit gebonjourd omdat die maar niet wilde bedaren. Ook eenmaal een vrouw verdedigd die door een agressieve buschauffeur werd geïntimideerd en geslagen. Ondanks mijn wettelijke recht op zelfverdediging, heb ik alleen slagen afgeweerd en verbaal gewaarschuwd, en de chauffeur niet met geweld buiten gevecht gesteld nadat de chauffeur zowel haar als mij sloeg. Van de klachten die werden ingediend bij het busbedrijf (een van de staatsbedrijven) hebben we nooit meer wat vernomen. Jammer. Het volgende slachtoffer van die chauffeur is wellicht minder beheerst dan ik was en dat soort gedrag van een chauffeur is wel hoe serieus geweld ontstaat. Betere training kan dat voorkomen.

    reageer
  • Thomas

     

    De FNV is weer typisch de vakbondsmaffia.... Wettige betaalmiddelen zoals geld accepteren is een wettelijke verplichting. Het bedrijf kan hier niet aan tegemoet komen zelfs al waren er geen argumenten tegen. Plus de vakbond die eist dat men de aanbesteding zal stopzetten... Waarschijnlijk om daarna te eisen dat de concessie (in strijd met de wet) gegund wordt aan een bedrijf dat geld doneert aan de FNV. Wat is dit? De Sovjet-Unie?

    reageer
  • Rob

     

    Connexxion moet faciliteren dat de chauffeur veilig zijn rit kan rijden en niet de Gemeente, er zijn landen zat op te noemen dat de chauffeur veilig achter het stuur kan zitten zonder dat er wat voor idioot ook bij hem kan komen, wordt het toch onveilig in de bus dan zet hij hem aan de kant of hij rijdt hem regelrecht naar het politiebureau. Connexxion wil voor een dubbeltje op de 1e rij zitten zo blijkt maar weer.

    reageer
  • Monique

     

    De mensen die negatief reageren staan zeker wel op om de chauffeur te helpen als die in gevaar is?

    reageer
  • Piet

     

    Juist dat kost geld, maar de gemeente heeft er geen geld voor over. Het zijn haar inwoners die de problemen veroorzaken.

    reageer
  • Ik wil niet heel vervelend zijn, maar dit soort praktijken gebeurt juist door sommigen reizigers die zich asso gedragen. Dus van mijn mogen ze al zal io zelf de duppe zijn van de staking ik pak dan wel voor 1x de auto.

    reageer
  • johan54

     

    volgens mij moeten ze bij hun werkgever zijn en niet bij de gemeente. De gemeente is hun werkgever niet. Connexxion is degene die voor bedrag x het vervoer verzorgt. Ze moesten toch zonodig. Als ze dat niet aanstaat dan moeten ze niet inschrijven en aanbieden. Veiligheid is iets wat je als werkgever voor je personeel moet regelen. Neem maar veiligheidspersoneel in dienst. Maar dat kost geld Staken betekent contractbreuk

    reageer
  • Robert

     

    Voor dit soort praktijken bestaat een 8-letterig woord wat begint met een C en eindigt op een E. Typisch de mentaliteit van het klantonvriendelijke Connexxion personeel: dupeer de reiziger maar, want dat is toch niet meer dan duur betalend vee in de ogen van de gemiddelde chauffeur. Hopelijk stapt de Gemeente morgen naar de Rechter om hier een duidelijk ultimatum tegenover te stellen.

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert