Uitbreiding vliegveld voor Raad van State

FLEVOLAND
De Raad van State in Den Haag buigt zich maandag over vier bezwaren tegen de uitbreiding van Lelystad Airport. De bezwaarmakers vechten het bestemmingsplan van de gemeente Lelystad aan, dat de bouw van de nieuwe terminal en verlenging van de baan regelt. Twee omwonenden, de Vogelbescherming en de Politieacademie vinden dat de uitbreiding hun belangen schaadt.

Vogels
Volgens de Vogelbescherming heeft het kabinet vorig jaar niet goed gekeken naar de risico's van vogels, toen zij de uitbreiding regelde in het zogeheten Luchthavenbesluit. Er zou zijn uitgegaan van verouderde gegevens. Hierdoor klopt ook het bestemmingsplan niet, zegt de Vogelbescherming.
Toenmalig staatssecretaris Wilma Mansveld zei in maart vorig jaar dat er wel actuele informatie over vogels en risicogebieden is gebruikt. 

Politieacademie
De Politieacademie zegt niet langer goed en veilig les te kunnen geven als vliegtuigen straks laag over het terrein scheren. De academie krijgt landende vliegtuigen op 30 meter, en stijgende op 100 meter hoogte over haar terrein. De Stichting Advisering Bestuursrechtspraak (STAB) heeft onlangs gesteld dat goed lesgeven dan onmogelijk wordt.
De academie overweegt te verhuizen. Een uitspraak van de Raad van State kan helpen bij het vaststellen van een schadevergoeding.

Omwonenden
Een agrariër aan de Vlotgrasweg maakt bezwaar tegen het plaatsen van baanverlichting op zijn land. De kavel kan hierdoor minder goed worden gebruikt.
Een omwonende aan de Lisdoddeweg vreest dat hij zijn windmolen moet weghalen, omdat die onder de vliegroute staat.

Bezwaren
Op de zitting moet blijken of de Raad van State de bezwaren erkent en behandelt. Formeel is tegen de uitbreiding van de luchthaven geen beroep meer mogelijk. Mogelijk verwijst de Raad de zaak door naar de civiele rechter.
Lelystad Airport gaat ervan uit dat de uitbreiding conform het Luchthavenbesluit doorgaat en de vliegtuigen in april 2018 komen.

reacties (24)

  • euro

     

    uitspraak is met 6 weken verlengt, de raad v state is dus wel zorgvuldig aan het bekijken of alles wel klopt. het bestemmingsplan buitengebied Dronten is 6 keer 6 weken uitgesteld. windmolen eigenaren werden hier in het gelijkgesteld. april 2018 komt zo wel in het geding

    reageer
  • euro

     

    de uitspraak zal pas in januari plaats vinden want de volgende termijn van 6 weken wordt ook niet gehaald. het is een copy van de uitspraak van Dronten er wordt nu jurisprudentie gemaakt voor andere zaken.en de raad neemt hiervoor de tijd. de gemeente steekt zijn kop in het zand zie raadsvergadering 22-11-2016

  • Rauhfaser

     

    De planning van de luchthavens in de Randstad getuigt van een stuitend gebrek aan langetermijnvisie. In de jaren 80 van de vorige eeuw had men moeten besluiten Schiphol te sluiten en de hele luchthaven naar de Flevopolder te verplaatsen. Dan hadden er nu per saldo minder mensen last gehad van lawaai en stank (niet dezelfde mensen, maar minder mensen). Dat is nu gebeurd, en nu moet Schiphol zich in allerlei politieke en technologische bochten wringen om de zaak toch draaiend te houden. Daarbij wordt Lelystad een soort overloop voor low cost clubs die minder geld opleveren, en vrachtvluchten met lawaaiige rammelbakken die teveel minpunten voor Schiphol opleveren.

    reageer
  • Wit

     

    Dit is met recht een achterhaalde droomscenario. In de jaren 80 werd al gesproken over een vliegveld in zee. Maar toen wisten ze ook al met alle nieuwe technologie, dat er in de volgende eeuw zou worden gevlogen met een drone, en velen nieuwe mogelijkheden!. ( Nog even geduld ) De enige die zich in alle bochten wringt is de politiek, die al jaren achterloopt. "Het is maar net met welke fantasie en wijsheid je in de toekomst kijkt!

  • Bas

     

    Goh, vogels op luchthaven Lelystad een gevaar voor vliegtuigen... Lijkt mij dat er bij de vele kleinere vliegtuigen en dan vooral bij de Jetstreams deze problemen ook spelen. Blijkbaar geen groot probleem. Welnu, problemen moeten natuurlijk worden gezocht en belogen om als pressie middel te dienen.

    reageer
  • Willem

     

    BIj het luchthavenbesluit zijn er verouderde vogeltellingen gebruikt om het gevaar van vogelaanvaringen aanvaardbaar te maken. Wij en anderen hebben dit via zienswijzen aangegeven ,Maar hier is bewust niets mee gedaan. Dan rest ons nog een democratische weg en dat is de Raad Van Staten. Ik voorspel dat de RVS gaat zeggen dat het anders had gemoeten maar dat het economisch belang van LA te belangrijk is om het opnieuw te onderzoeken. Zucht

    reageer
  • Jan

     

    En terecht gaat het economisch belang voor

  • LELY

     

    Een volk dat leeft, bouwt aan zijn toekomst !

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Cordia

     

    Toen men naar lelystad kwam zou er geen verharde vligeveldbaan komen .die ligt er inmiddels.toen zei de politiek er komen geen grote vliegtuogen naar lelystad airport .die komen er nu ook Wat is het volgende pinokkio gehalte vanuit Den Haag

    reageer
  • Chris Christoffel

     

    Zeker vanuit Den Haag. Maar ook de provincie Flevoland en de gemeente Lelystad hebben er alles aan gedaan om de Flevolanders te trakteren op een voorziening die stankoverlast, geluidsoverlast en andere vormen van overlast bezorgd. Dezelfde provincie die het mooie Flevolandschap laat vernietigen door die giga hoeveelheid windmolens. Voor wie zijn die provinciebestuurders er eigenlijk?

  • Lange Neus

     

    Zelf denk ik dat ze nu gaan beloven dat het er wel komt en dan uiteindelijk toch niet!

  • Henk

     

    Uhm, er is altijd, bij de eerste tekeningen van Flevoland al sprake van geweest dat Schiphol zou verhuizen naar de polder. Uiteindelijk is daar niet voor gekozen vanwege strategisch belang (grootste luchthaven onder zeeniveau is een risico). Dus er is geen enkele leugen verkocht.

  • Waan van de daag!!

     

    Wat ontzettend verbazingwekkend is dat we met z'n allen het afval proberen te scheiden en vervolgens de kerosine verbruikers stimuleren. Wie heeft nog begrip voor dergelijke mistige politieke speeltjes?

    reageer
  • Jan

     

    Wat een onzin bezwaren. De vogelbescherming spant nog wel de kroon. Als je daaraan doneert weet je zeker dat je geld bij een jurist terechtkomt dus.

    reageer
  • Bart

     

    Waarom doen zoveel milieu voorstanders zo moeilijk over een paar vliegtuigen. Laten we de spoorwegen eens aanpakken dat zijn pas echt vervuilers. Die stroom moet met heel veel vervuilende kolencentrales worden opgewekt.

    reageer
  • De ironie van het milieu .....

     

    Men heeft geen goede bedoelingen voor mens en dier. De toename van vliegverkeer is een toename van cerrosine zo simpel is dat.De CO2 zou naar beneden moeten om de opwarming van de aarde tegen te gaan.Het is laf om met de mond alles te beloven terwijl men met alle vliegtuigen de normen over schreiden .

    reageer
  • schaapjes

     

    Helemaal mee eens en ondertussen wil wel twee nieuwe dure kolencentrales sluiten terwijl een reële kerosine prijs een veel efficiënter manier is om CO2 reductie te krijgen. Mensen hebben geen flauw benul hoe slecht vliegen is voor het milieu en de prijs staat in geen verhouding tot de schade die volgende generaties gaan ondervinden.

  • Wit

     

    Was van het weekend weer goed raak boven Flevoland en Almere. Er is geen land in Europa met zoveel vliegvelden op een zo korteafstand als Nederland! Hou Lelystad op het kleine zakelijke vliegverkeer. Bereid Schiphol-Oost maar weer verder uit,voor het vrachtverkeer!" (En anders maar de Noordzee op!)

    reageer
  • Vraagje

     

    Welke budget vluchten hopen ze na de uitbreiding binnen te halen eigenlijk? Bijna alle budgets zitten toch al bij Eindhoven&Rotterdam ?

    reageer
  • Sjaak

     

    Uhhhh... Welke maatschappijen moeten ruimte maken op Schiphol omdat grote maatschappijen die schiphol als hub gebruiken daar binnenkort niet verder kunnen uitbreiden. Ja die dus. En om in die onderhandelingen alles eruit te slepen zullen de budget airliners niet meteen aangeven vrijwillig te willen vertrekken. Let maar op.... Komt goed.

  • Ron

     

    Kan niet wachten tot het eerste vliegtuig landt.

    reageer
  • Gerritsen

     

    Politie academie kan gwn verhuizen. Moet niet zeuren. Boeren compensatie geven. En vogels heb je overal. Lelystad Airport moet komen klaar

    reageer
  • Vincent Burgerman

     

    Wat een merkwaardige "kop in zand"-reactie. Alles moet kennelijk wijken voor een voorziening die schade toebrengt aan mens, dier en milieu. Deze Gerritsen vindt waarschijnlijk ook dat er meer kolengestookte energiecentrales bij moeten komen.

  • Rob

     

    Het was toch allemaal geregeld met dat vliegveld, alles was rond toch. Begint op een aardige soap te lijken dat vliegveld wat voor de burgerluchtvaart moet gaan dienen om Schiphol te ontlasten en bedacht in oorsprong door een stel amateurs in Lelystad. Gaat de NL. Belastingbetaler weer weggegooid geld kosten net zoals de HSL, Noord Zuidlijn en Betuwe Lijn. Hoop dat de omwonenden de zaak winnen en in iedergeval voor nog meer vertraging zorgen in deze Soap.

    reageer
  • De machinist

     

    De HSL en Betuwe Lijn voldoen uitstekend. De Noord Zuidlijn komt er aan. waar heeft u het over? Overigens is het vliegveldje klein bier in vergelijk met genoemde projecten.

  • Bart

     

    Dat kan niet meer. Lelystad airport komt er dat is al besloten. Gelukkig maar. Over een paar jaar is iedereen blij.

  • almere

     

    o jee me windmolen , nee he me leslokaal , grr er komt verlichting in me grasveld . schei uit hier mee en leg gewoon dat vliegveld aan hier in flevoland ,in Turkije klagen ze ook niet wonen de mensen naast de start/landingsbaan allemaal kansloze bezwaren hier .

    reageer
  • Lelystedeling

     

    Misschien kunnen ze het vliegveld wel in jouw achtertuin exploiteren? Jij hebt immers toch geen bezwaar. Het probleem is dat er zoveel mensen naar de polder verhuist zijn vanwege hun gezondheid,de rust en de ruimte. Van alle bezwaren wil onze regering niet horen, evenals Schiphol zelf, zij zijn immers eigenaar van Lelystad airport. Het draait allemaal om geldelijk gewin in deze maatschappij. Zolang de zakken van de hoge omes maar gevuld worden. Het klootjesvolk betaald de rekening. Zij het geld, wij de kerosinedamp, geluidsoverlast, fijnstof, en verkeersoverlast.

  • Dus toch

     

    Ik wou dat de vogelbescherming van zich had laten horen in de discussie rond de windmolens rond Urk.

    reageer
  • schaapjes

     

    Die zijn afgekocht met stukje water bij Rotterdamse hoek. Zal hier ook wel gebeuren. Beter kappen we met al die vlieg onzin. In tijden van klimaatverandering het eerste wat aangepakt zou moeten worden. Vliegen voor paar tientjes kan helemaal niet. Jammer dat korte termijn economie voor lange termijn generaties gaat..

  • Sjaak

     

    Daar gaan we weer..... Gelukszoekers die poen willen zien..... Bestemmingsplan is onherroepelijk ... Dus onherroepelijk.... Daarom ook onherroepelijk, geef die voer zijn windmolengeld.... Wel even verrekenen met de rijkssubsidie... Die andere boer kan gewoon verder landbouwen en de acedemie is een overheidsinstelling dus die moet niet zeuren en bij het ministerie een ander leslokaaltje regelen... Pffffff wat een gezeur.

    reageer
  • Sjaak

     

    Daar gaan we weer..... Gelukszoekers die poen willen zien..... Bestemmingsplan is onherroepelijk ... Dus onherroepelijk.... Daarom ook onherroepelijk, geef die voer zijn windmolengeld.... Wel even verrekenen met de rijkssubsidie... Die andere boer kan gewoon verder landbouwen en de acedemie is een overheidsinstelling dus die moet niet zeuren en bij het ministerie een ander leslokaaltje regelen... Pffffff wat een gezeur.

    reageer
  • Harm. Enninga

     

    Zorg dat er een goed vliegveld komt in Lelystad,en hou op met dat gezeur en gezever over allerlei obstakels. Ga gewoon een keer in Griekenland kijken , wonen de boeren gewoon naast de start en landingsbaan. Niemand die daar moeilijk over doet .

    reageer
  • Drontenaer

     

    Er zijn in Griekenland een heleboel dingen waar niemand moeilijk over doet en U EN IK betalen daar de rekening van.......

  • Ppl-er

     

    Zucht, never ending soap. Zou tijd worden dat wij eindelijk eens een CTR krijgen met bijbehorende diensten (o.a. Metar station). Van de acedemie kan je mooi een extra runway van maken. Ik zeg win/win.

    reageer
  • jan

     

    Hoop dat dat vliegveld er niet komt er zijn meer nadelen dan voordelen en geen vlieg maatschappij wil er heen. En schiphol gaat uitbreiden dus wat moet leystad met een groot vliegveld er zijn genoeg vliegvelden in nl

    reageer
  • Sjaak

     

    Dit is de uitbreiding van Schiphol, als ze hier niet heen uitbreiden kunnen ze over een anderhalf jaar niet verder. Ook de mensen in de Haarlemmermeer hebben hun recht op vliegbewegingen binnen de regelgeving. Die maatschappijen komen echt wel... Ook geen keuze... Politiek al lang beslist... Dit zijn de laatste stuiptrekkingen die sommige hebben uit oogpunt van maximaal geld eruit slepen als mogelijk, geef ze ongelijk, echter komt dat vliegveld er echt... April 2018 in gebruik.

  • jan

     

    Hoop dat dat vliegveld er niet komt er zijn meer nadelen dan voordelen en geen vlieg maatschappij wil er heen. En schiphol gaat uitbreiden dus wat moet leystad met een groot vliegveld er zijn genoeg vliegvelden in nl

    reageer
  • De ingenieur

     

    Kansloze bezwaren. Stel je voor dat overal dit soort duimzuig-argumenten aangevoerd kan worden om de ontwikkeling te stagneren.

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert