Gedeeltelijke sloop 'spookstation' Lelystad-Zuid

LELYSTAD
Station Lelystad-Zuid wordt gedeeltelijk gesloopt. Een aannemer is maandag begonnen met de werkzaamheden. Eigenaar ProRail heeft besloten om de trappen naar het perron en de hellingbaan langs het spoor te verwijderen. 

Het station is gebouwd in 1988, maar werd nooit gebruikt. De destijds verwachte groei van Lelystad bleef namelijk uit. Het bouwwerk ligt in onbebouwd gebied ten zuiden van de gevangenis in de wijk Warande.

Het is niet toegestaan om het station te betreden. Hekken moeten dat voorkomen, maar toch maken jongeren veelvuldig gebruik van het station als hangplek. Ook is het een geliefd object voor fotografen en filmers.

Stichting Barak schreef in 2012 een fotowedstrijd uit en diende een plan in om van station Lelystad-Zuid een culturele broedplaats te maken. De gemeente Lelystad en ProRail waren positief over het voorstel, maar hadden geen geld om het project te realiseren.
 

reacties (36)

  • De ingenieur

     

    In de stad kun je geen dag lang gratis parkeren. Bovendien is het daar slecht bereikbaar. Zuid zou voor zovelen een aanzienlijk verbetering zijn.

    reageer
  • De conducteur

     

    U kletst maar wat. Uit veiligheidsoverwegingen is de toegankelijkheid aangepakt. In samenspraak met de lokale overheid. 1000 forenzen heb je zo. Kijk maar hoeveel instappers er zijn op afgelegen stations, laat staan hier op Zuid.

    reageer
  • frits

     

    Kan me niet schelen wie het gebouwd heeft, het is ProRail dat nu trappen en hellingbanen verwijdert, en dat is kapitaalvernietiging. Toegang tot station kun je ook op een simpelere wijze blokkeren. Dat station had overigens al in gebruik moeten zijn met een wijk eromheen; de gemeente had niet moeten bouwen in Landerijen-Oost, Buitenhof en huidige deel Warande, maar rondom het station. En een forenzenstation werkt niet, die ideeën heeft de NS al lang geleden verlaten. Om een station rendabel te krijgen, heb je volgens de NS minimaal 1000 nieuwe reizigers per dag nodig, en die trek je niet met alleen autoforenzen.

    reageer
  • .\/\/.

     

    Vergeet de polifinario en de roepie-roepievogel niet hè!

    reageer
  • Jan

     

    Forenzenopstap? Station Lelystad zuid ligt midden in de weilanden! Alleen voor de zuidelijkste straten van de landstrekenwijk ligt hij marginaal dichterbij dan station Centrum. Lijkt me niet de moeite waard om elke trein een paar minuten (afremmen, stoppen, deuren open, deuren dicht, optrekken) vertraging voor te laten oplopen.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • De ingenieur

     

    In het verleden is dit weldegelijk bedacht en ontworpen. Men had het gewoon moeten uitvoeren.

    reageer
  • De ingenieur

     

    Het station is nog door NS gebouwd. Prorail bestond niet. De ruwbouw blijft gewoon staan, slechts de toegangelijkheid wordt beperkt. Die hellingbaan is zo terug gezet en de trap zal wellicht toch al anders moeten. De jeugd moet nu een stukje verder over het hek klimmen en dan naar de perronaanzet en onderbouw lopen. Beter had men het station afgebouwd en als forenzenopstap gebruikt. Kost bijna niks en is zo klaar.

    reageer
  • Jan

     

    En? De kiekendief zal er ook wel zitten. Die vinden heus wel een ander plekje. Voor je weet gaat milieudefensie weer miljoenen verspillen aan procedures, die u en ik kunnen betalen. Snel wegjagen dat gedierte dus.

    reageer
  • Frits

     

    Dat krijg je ervan als een idioot gemeentebestuur de woningen en MFA in Warande op de verkeerde plek bouwt, en een idiote rijksoverheid ProRail de kans geeft om naar eigen inzicht maar wat aan te rommelen. Wat een kapitaalvernietiging.

    reageer
  • Freek

     

    Makkelijk kletsen achteraf. Jij kan zeker wel in de toekomst kijken?

    reageer
  • Antje Ha

     

    Je moet ook nog over hekken klimmen om er te komen. Dat kan langs het talud ook en dan ben je ook zo op het spoor. De hangers doen het vooral vanwege de post-apocalyptishe ambience en stoerigheid van desinteresse.

    reageer
  • De machinist

     

    Zes stations en de mensen uit de polder werken niet Amsterdam maar in Zuid-Oost en vooral op Schiphol

    reageer
  • Steven Stedenwijker

     

    Almere heeft zes stations waarvan twee een Intercity status hebben. Alle stations zijn hartstikke druk. Het is alleen een grote blunder geweest het spoorlichaam over Almeerse stuk van Poort tot Oostvaarders niet bij de eerste aanleg al vier sporig te maken zoals Rijkswaterstaat wilde maar NS (toen spoorbeheerder) niet wilde financieren. Het had toen voor een habbekrts gekund terwijl het nu miljoenen per 100 meter zal kosten. Ook had men in Oostelijk-Flevoland Dronten en Lelystad sofort bij de eerste aanleg op de IJssellijn moeten aansluiten.

    reageer
  • De conducteur

     

    De google kaart staat op Lelystad centrum

    reageer
  • De ingenieur

     

    De hellingbanen zijn gemaakt uit prefab delen die je zo uit elkaar kan halen. De trappen hadden ze beter met metselwerk of een platenwand afgeschermd. Dan kun je alles over vijf jaar zo in bedrijf brengen.

    reageer
  • De ingenieur

     

    Dat is eerder allemaal al aangedragen in andere onderwerpen over het spoor en het vliegveld.

    reageer
  • De conducteur

     

    Zoals al eerder aangedragen moeten ze er een groot P+R station van maken. Zoals Almere-Muziekwijk en andere stations. Het zou voor veel mensen ideaal zijn om met de auto naar toe te gaan, gratis parkeren en snel in de trein naar Schiphol. Hoe moeilijk kan het zijn? Het kost ook bijna niets. Het station is er al en de weg behoeft maar een paar honderd meter verlenging.

    reageer
  • Jeroen

     

    Goed voor de beloofde werkgelegenheid

    reageer
  • yolande

     

    Er huizen kerkuilen!

    reageer
  • Roc

     

    Is niet alleen een hangplek voor de jeugd war dacht je van een plek waar geregeld aanrijdingen met.persoon gebeuren. Is maar goed oom dat ze de trappen weghalen daar. Of maak er dus dat werkelijk een station van niets mis mee

    reageer
  • Me again

     

    Het best idee van Nederland! My hero!

    reageer
  • Sandra71

     

    Nu gedeeltelijk afbreken en over een aantal jaren zal je zien dat het weer opnieuw opgebouwd moet worden.... Goed voor de werkgelegenheid.

    reageer
  • Dick

     

    Nee daar komt prutsrail achter als dit sloopwerk klaar is, het vliegveld een nieuwe terminal heeft en er genoeg reizigers zijn die van dit station gebruik zouden kunnen maken. En dan bouwen ze nieuwe trappen en een nieuwe hellingbaan

    reageer
  • Roel

     

    De reactie van RM is geniaal. Zorgt t.z.t. Voor ontlasting van station LLS Centrum. Slopen kan altijd nog.

    reageer
  • Bas

     

    Dat worden er anders in Almere steenslag minder en kijk eens rond WAT er woont...

    reageer
  • Flevowatcher

     

    Inderdaad, ik liep achter, zojuist heeft Almere de 200.000 gepasseerd, maar dat is nog geen reden om 5 stations open te houden, OV kan stukken efficïenter en de winst van Almere (qua inwoners) zit vooral in Poort en het zuidelijk deel... Die mensen willen snel naar Amsterdam, hun werkplek, dus zorg voor beter en snel vervoer zonder al die 'sprinter'- stationnetjes...

    reageer
  • Pzaal

     

    Logies nadenken zit er tegenwoordig niet meer in. Maar ach Nederland het land vol met onzinnige regeltjes en wetten. (en idioten als bestuurders)

    reageer
  • ed

     

    Kapitaalvernietiging. Maak bij station Zuid een parkeerplaats en vervoer reizigers +langparkeerders met light-rail,metro of bus rechtstreeks naar vliegveld en niet zoals in de presentatie is getekend ook nog eens de bus via Larserpoort laten rijden.Daar zitten de vakantiegangers niet op te wachten.

    reageer
  • van Dijk (geen familie van.)

     

    Ik weet niet waarop jij je aantal inwoners in Almere op baseert, maar Almere heeft sinds een aantal weken meer dan 200.000 inwoners en niet (door jouw vermelde) 140.000.

    reageer
  • Flevoburger

     

    Staat niemand in de weg, ik zou even wachten... Met de aantrekkende woningmarkt zou het maar zo kunnen dat er daar over een aantal jaren huizen gebouwd gaan worden. Slopen kan altijd nog en hebben we geld over of zo? Maar goed, kent er iemand een politicus die echt inzicht heeft / bezig is met de toekomst? ( afgezien van de eigen persoonlijke positie )

    reageer
  • RM

     

    Dat vind ik een hele goede.

    reageer
  • KC

     

    Helemaal juist. Nu is kapitaal vernietiging.

    reageer
  • Jan R. Bakker

     

    De firma Prutsrail heeft kennelijk ook geen enkel vertrouwen in de ontwikkeling van een vliegveld op steenworp afstand van deze bouwval. Geeft wel te denken.

    reageer
  • Kees

     

    Lijkt mij ook een prima kans om een snelle verbinding met vliegveld te maken. Staat nu altijd al muurvast rond station.

    reageer
  • Sander

     

    Nooooooooo

    reageer
  • laat ze vanaf daar een busverbinding maken naar het vliegveld voor passagiers die met de trein komen

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert