Inspectie: Wolter Koops overtreedt regels voortdurend

ZEEWOLDE
De directie van transportbedrijf Wolter Koops in Zeewolde blijft keer op keer allerlei regels overtreden. Vooral met de inzet van vrachtwagenchauffeurs wordt niet goed omgegaan.
Dat staat in een rapport van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Wolter Koops krijgt een dwangsom opgelegd voor de herhaaldelijke overtredingen. Hoe hoog die dwangsom is, kon de ILT dinsdagavond niet vertellen. Bij nieuwe overtredingen kan het bedrijf strafrechtelijk en bestuursrechtelijk aansprakelijk worden gesteld.

Te veel goedkope chauffeurs ingezet
Tijdens inspecties constateerde het ILT in april vorig jaar dat Wolter Koops in een maand tijd 68 keer de regels overtrad. Er werden te veel goedkope buitenlandse chauffeurs ingezet en veel vrachtwagens waren te zwaar beladen. De inspectie kwam er ook achter dat veel buitenlandse chauffeurs in het weekend in de cabine slapen. Ook dat mag niet. Bij twee eerdere inspecties werden dezelfde overtredingen door het ILT geconstateerd.

Vakbond: 'Wolter Koops organiseert sociaal economische criminaliteit'
Vakbond FNV kreeg het inspectierapport boven tafel door een beroep te doen op de Wet openbaarheid van bestuur. De vakbond vindt dat Wolter Koops 'sociaal economische criminaliteit organiseert'.

Vorig jaar heeft het bedrijf volgens de FNV nog tonnen moeten nabetalen aan werknemers omdat het bedrijf zich niet aan de CAO hield. Wolter Koops is nog niet bereikbaar voor commentaar.

reacties (30)

  • T Veerman

     

    Wat een verhalen allemaal,het was Koops die als een van de eerste doorhad dat je moest uitvlaggen naar bijv Polen. De zaagsel koppen in Brussel wilde de voormalige Oost blok landen erbij hebben terwijl die nog lang niet op een gelijkwaardig niveau aangaande salaris bijv waren als onze Westerse EU landen. En daar zagen de Koopsen van dit land hun kans uitvlaggen Poolse chauffeur met weinig ervaring erop de Goed opgeleide Nederlandse chauffeur werkloos thuis en karren maar. En zo komen ze aan veel werk en dus aan veel auto,s door oneerlijke concurrentie door goedkope chauffeurs op de auto door heel Europa het werk te laten doen. Zie wat er in het Westland gebeurt Koops En nog eens Koops auto,s. Gek he dat Wolter Koops sr ineens in de Quote staat met 75 miljoen. Hoe zou hij die verdient hebben.....!

    reageer
  • Huidige werknemer

     

    Ik werk er al meer dan 20 jaar met plezier,de centen zijn altijd goed en op tijd. Ze hebben 62 overtredingen gevonden op 700 auto's poe poe dat is nog al wat.Denk dat de concurrerende bedrijven er % gewijs wel boven zit. Veel overtredingen zijn gemaakt door verkeerd laden door de NEDERLANDSE CHAUFFEURS(dus de vrachten zijn niet te zwaar). Deze worden ook altijd gewaarschuwd via de boordcomputer dat ze de asdruk in de gaten moeten houden.........Ik hoop dat het voor de Fam.Koops allemaal erg mee gaat vallen en dat ik er tot m'n pensioen kan blijven werken!!!

    reageer
  • ex werknemer

     

    wat een slecht verhaal. En ook nog de Nederlandse chauffeurs de schuld geven van fout laden. dit is de ultieme konten kruiperij. De familie Koops staat voor onbegrensde hebzucht en zelfverrijking ten koste van zijn personeel. Keihard aanpakkken lijkt me het minste wat men moet doen. bedrijven als deze maken de markt kapot.

  • Saint

     

    Je zal maar zo'n chauffeur aan de poort krijgen. Hij spreekt geen woord hollands, toont jouw adres op zijn telefoon, heeft geen idee wat hij laden moet en weet al helemaal niet wat er op een vrachtbrief staat. Bij de weegbrug moet hij 2 keer wegen, een keer voor de juiste lading en de 2e keer (met een stel assen half op de weegbrug) voor het geval hij aangehouden wordt. Tja, zo lijkt het tegenwoordig te werken.

    reageer
  • Timo

     

    Oke en nu andersom.. Hollandse chauffeur moet lossen/laden in t Oostblok. Staat die daar met z'n telefoon het adres te laten zien. Kan zich niet verstaanbaar maken, begrijpt niet waar en hoe die moet laden.. het wegen zal goed gaan, daar ben ik eerlijk in!

  • pieter

     

    In het verleden waren er ook een aantal openbaar vervoerbedrijven, "dus bedrijven gesubsidieerd door de overheid" die het met buitenlandse inhuur-chauffeurs, o.a. Polen hebben geprobeerd, chaos en schade was hun verdiende loon.

  • A.van Ommeren

     

    Als je het uurloon van een vrachtwagen chauffeur bekijkt dat is voor een chauffeur met trekker oplegger combinatie rij schaal D5 is rond de €14,00 bruto per uur. Voor dit salaris heb je de verantwoording over de vrachtwagen combinatie, documenten, boord computer, je lading, het verkeer, adequaat reageren op fouten van een ander. De Oost Europeanen er. Kunnen het goed koper, dat is ook tezien langs de weg wat er kapotstaat met witte nummer platen. Ook veel klapbanden, wat ook gevaarlijk is voor medeweg gebruikers is. Maar ja ze zijn goed koop, en ze modem ook hun vrachtwagen op de vluchtstrook meer zetten om te overnachten.

    reageer
  • Timo bouw

     

    De transportbedrijven zijn die richting ingeduwd door de opdrachtgevers. Als die op een dag zegt; je moet voor minder geld rijden, toen de recessie net opkwam, en doe je dat niet, dan ben je je werk kwijt. Dan word je dat hoekje ingeduwd. Hetzelfde als "onder de prijs rijden".. er bestaan geen vaste prijzen. Je moet het vergelijken met de Albert Heijn en de lidl. Sommigen gaan voor de a merken en betalen meer en sommige gaan naar de Lidl en daar krijg je het voor minder.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Rob

     

    Met ongeloof lees ik de reakties van chauffeurs die er werken,die doodleuk vertellen dat het bij hun wel klopt, ik denk dat het juist die chauffeurs zijn die het hardts schreeuwen als ze op dezelfde manier behandeld worden, zoals Wolter Koops (als het verhaal klopt)te werk gaat is het concurentie vervalsing met bedrijven die het wel volgens het boekje doen. Ennnnn als het verhaal niet zou kloppen zou ik als bedrijf mij zeker laten horen om de beschuldigingen te weerleggen, maar ik denk dat ze dat niet kunnen.

    reageer
  • ChauffeurKoops

     

    Ik hoor nu weer alleen de mensen die 'DENKEN' dat ze weten hoe het bij Wolter Koops gaat. Ik zelf werk er al meer dan 15 jaar. Als je als huisvader geld wilt verdien voor je gezin, heb je aan de familie Koops een goede werkgever. Oké er is wel eens een verschil in denken, maar daarom ben ik werknemer, en hun werkgever. Ik ben TROTS dat ik WOLTER KOOPS op mijn salarisstrook heb staan. En hoop dat ik dit nog jaren zo mag zijn. Familie Koops stuur ze maar naar mij. Dan zal ik uitleggen dat er ook chauffeurs zijn die tevreden 's avonds naar huis keren na gedane arbeid. Een tevreden chauffeur. J

    reageer
  • hans

     

    als je alles van een kant hoort is wel erg makkelijk praten. Laat we eerst even afwachten wat W Koops heeft te zeggen. Iemand de grond in praten is wel erg makkelijk wij Nederlanders zijn ook een verwend volk. ze moeten altijd op tijd thuis zijn daar hoor je die buitenlanders niet over . zo was het vroeger ook in Nederland werken en niet zuren .

    reageer
  • Mulders

     

    Denk dat 3/4 van de transport bedrijven zo werkt als ik hier in de regio alleen al kijk dan zijn het allemaal oostblokkers die rijden en zit alleen op kantoor nog nederlanders

    reageer
  • Chiel Jager

     

    Zijn er ook mensen die het juist prachtig vinden dat we zo'n gigant in ons mooie dorpje hebben, en die begrip hebben dat er foutjes kunnen worden gemaakt. Door bijvoorbeeld onwetendheid van met name (buitenlandse) chauffeurs waarvoor je de familie koops niet kunt laten opdraaien. Sommige regels zijn simpel weg niet bekend bij iedereen en sommige chauffeurs zullen ook wel bewust overtredingen begaan gewoon uit pure laksheid Kortom laat de familie koops gewoon lekker met rust ipv te jammeren dat ze een vies spelletje spelen

    reageer
  • thysjoo

     

    De bekeuring die ze krijgen betalen ze lachend,ze hebben genoeg verdiend aan die maffia praktijken over de rug van de chauffeur,hebben ze nog wel nederlandse chauffeurs in dienst?? het zijn er niet veel, meer in ieder geval

    reageer
  • Henry

     

    Ja Koops is al jaren een grote uitbuitervoor zijn personeel en de gemeente Zeewolde nog geholpen bij de grote brand die Koops trof Voor een paar jaar geleden

    reageer
  • Ex Werknemer

     

    Grote crimineel die koops . Overal schijt aan en denken dat die boven de wet staat. Wimpie Koops voorop

    reageer
  • Sembo

     

    Dit is al jaren bekend , en nu is het weer even groot nieuws maar morgen gaat alles gewoon weer verder en zal er weinig tot niets veranderen bij Koops . Ze hebben nu eenmaal een grote lepel in de pap en Zeewolde zal een dergelijk transportbedrijf niet graag uit het dorp zien verdwijnen. Of er dan ook daadwerkelijk gehandhaafd zal gaan worden lijkt mij onwaarschijnlijk. Veel Nederlandse chauffeurs die hun baan zijn kwijtgeraakt bij Koops en of zijn ingeruild voor de goedkopere buitenlandse chauffeurs wachten al jaren op aanpak van dat bedrijf , Zou het nu dan eindelijk echt gaan gebeuren ?

    reageer
  • ex trucker

     

    Witte boorden criminelen noemden ze dit vroeger. Uitbuiting is toch strafbaar?

    reageer
  • Ex werknemer

     

    Is altijd al zo geweest . Het zijn gewoon grote criminelen. En die boete maakt niks uit daar hebben ze speciaal geld voor gereserveerd. Heb er 3 jaar gewerkt nog nooit zoiets meegemaakt!

    reageer
  • Theo

     

    Er veranderd niks zolang de heren van de inspectie leermogelijkheden en transport niet handhaven in het weekend. Ik zie ieder weekend weer meerdere trucks van WK op de snelwe en parking rond Marum staan omdat er maandags geladen moet worden bij de kippenpastei van Stort boom of kaas bij de Frico. Eten drinken en schijten doen ze noodgedwongen bij de truck. moderne slsvernij

    reageer
  • Dennis

     

    Theo, Alle auto's die in t weekend in Marum staan, staan daar omdat het hun standplaats is. Alle chauffeurs zijn lekker thuis bij t vrouwtje!

  • Jaap

     

    ik zelf zit nu 44 jaar langs de weg zoals dat heet, in de jaren 90 reed men voor prijzen die nu elke vervoeder wel zou willen hebben, maar de heren politici vond het handig om de minimum prijzen die men toen had te laten vervallen waardoor elke vervoeder onder de prijs van zijn voorganger ging zitten Harry Vos in Oss was hier een goed voorbeeld van. De vrachtprijzen zijn inmiddels zo laag dat men haast wel buitenlandse goedkopere chauffeurs op de wagens moet zetten om nog een beetje winst te creëren en nou loopt natuurlijk iedereen weer over de lage prijzen te mekkeren maar hier hebben de vervoerders natuurlijk voor een groot deel zelf de schuld aan.

    reageer
  • Antje Ha

     

    De politici hebben de minimumprijzen niiet af willen schaffen. Dat wilden ze in de branche zelf. Dan zou alles beter worden.

  • Alfred

     

    Volgens mij moeten we die gasten van Brussel de schuld geven met hun open grenzen. Een zwak economisch land word hierdoor altijd beter van. Zolang dit allemaal getolereerd word door Brussel gaan de grote transporteurs ermee door. Zie Waberer met zijn vloot trucks en goedkope "chauffeurs".

    reageer
  • pieter

     

    Over tien jaar is het voorbij met de NL chauffeur !! Kijk eens op de NL snelwegen !! NL opleggers met voormalige Oostblok trekkers.!! Goed bezig in Europa ???!!

    reageer
  • Henk schmitjes

     

    Dit is het zoveelste bedrijf wat aangepakt word , maar dit bedrijf heeft al jarenlang vestigingen in het buitenland en heeft zowel Nederlands als buitenlands personeel , als men nu niet oppast vertrekken ze helemaal naar het buitenland en staat het Nederlandse personeel in de kou , ik ken in ieder geval het personeel op de weg als bekwame collega,s en vind deze situatie zorgelijk .

    reageer
  • waarnemer

     

    Het kan allemaal in Zeewolde, waar anders. Daar wordt al jaren met twee maten gemeten. De 'zwakken' durven ze wel keihard aan te pakken, maar de 'grote' jongens laten ze liever met rust. Onbehoorlijk bestuur heet dat, maar ze komen er al jaren mee weg met de heer Gorter voorop.

    reageer
  • Klaas

     

    Is de gemeente er niet voor handhaving van de regels? Na de opening (na de brand) door burgemeester Gorter, zat deze samen met de heer Koops uitgebreid in de nabijgelegen WOK te dineren. Hoezo objectief?

  • Arian

     

    We hebben in Nederland niet in de gaten dat we heel langzaam alle grote transportbedrijven de landgrenzen over jagen!! De FNV moet zich eigen schamen dat een bedrijf wat sinds 1961 bestaat en vele gezinnen van een inkomen voorziet vanaf die tijd, zo met publiciteit omgaat. Ik denk dat er meer dan genoeg Nederlandse chauffeurs/warehouse medewerkers/technische dienst medewerkers enzovoort werkzaam zijn, en dat dit bedrijf meerdere ECHTE buitenlandse vestigingen heeft! Nederland transportland word langzaam maar zeker een historisch feit, daar zijn we met zijn allen schuldig aan en zeker de recherche van de FNV! Goed bezig mannen!

    reageer
  • Zeewoldenaar (nee, niet die...)

     

    Koops is enige tijd geleden al een keer op de vingers getikt door de inspectie omdat hun zogenaamde vestiging in Polen niets anders bleek te zijn dan een leegstaand pand waar een bordje van Koops tegenaan gespijkerd was. Deze zogenaamde "vestiging" stelde Koops in staat om grote aantallen spotgoedkope Poolse chauffeurs aan te nemen om de Nederlanders te vervangen die ze op grote schaal eruit getrapt hadden. Dat een bedrijf sinds 1961 bestaat is volkomen nietszeggend als dat bedrijf zich niet aan de regels houdt. Dat een bedrijf vele gezinnen van een inkomen voorziet is volkomen nietszeggend als die gezinnen niet eens fatsoenlijk van dat inkomen kunnen rond komen. Bewonderenswaardig dat je Koops probeert te verdedigen, maar in dit geval helaas wel volkomen misplaatst.

  • Onbekend

     

    Ik werk niet in de transportsector maar begrijp het probleem. Ik zou een keurmerk creëren voor de transportwereld voor bedrijven met een Nederlands wagenpark, Nederlandse chauffeurs en die voldoen aan de Nederlandse wetgeving. Die krijgen letterlijk en figuurlijk voorrang. Uiteindelijk zal het kaf van het koren gescheiden worden en zie ik alleen maar voordelen. Het wordt veiliger op de weg, de buitenlandse chauffeurs hoeven niet meer in de cabine te wonen. En de tarieven komen op een eerlijke manier tot stand. Geen broodroof. Klinkt wellicht idealistisch maar is beslist mogelijk. Ik vind ook dat de bedrijven die stelselmatig denken boven de wet te kunnen staan gestraft moeten worden op passende wijze. Nu lachen ze in hun vuistje en zoeken weer een maas in de wet. Ten koste van vele Nederlanders. Succes.

    reageer
  • .\/\/.

     

    Het is weer het oude liedje: "koopt Nederlandse waar, dan helpen we elkaar". Dat is in de huidige geglobaliseerde economie niet meer vol te houden. En bovendien dringen wij bij onze consumptie aan op een zo laag mogelijke prijs. Transportkosten kunnen hoog zijn, dus daar gaat men dan op bezuinigen. Met andere woorden: we kunnen wel verontwaardigd doen, maar we hebben dit probleem als consument gewoon zèlf veroorzaakt.

  • een collega

     

    Dit keurmerk bestaat al jaren,maar wat moet je als de verladers transport als een sluitstuk zien en er dus eigelijk geen geld voor over hebben. het personeel moet duur opgeleid worden en de klanten willen dat niet betalen in de vorm van een hogere vrachtpenning logisch dat een vervoerder gaat kijken naar de kosten en de hoogste kosten zijn nu eenmaal het personeel . het mes wordt je op de strot gezet door de overheid

  • Zeewoldenaar (nee, niet die...)

     

    Het trieste is dat deze praktijken van Koops et al. al jaren bekend zijn in Zeewolde, zelfs op het gemeentehuis. Maar helaas heeft de gemeente Zeewolde zich meermaals laten chanteren door Koops. Van de gemeente werd medewerking verwacht, want anders dreigde Koops naar elders te verkassen. Dat scenario wilde de gemeentelijke ambtenaren koste-wat-kost voorkomen. Hulde voor vakbond FNV dat ze met een beroep op de wet Openbaarheid van Bestuur de misstanden bij Koops nu eindelijk in de openbaarheid krijgen.

    reageer
  • jan

     

    Maar wat is nu het nieuws hieraan Dit doen ze toch al jaren

    reageer
  • Rogier de Groot

     

    Gemakkelijke oplossing is om het bedrijf (tijdelijk) te sluiten door de vergunning in te trekken. Misschien dat men dan eens een keer leert om aan de regels te houden.

    reageer
  • Reageurder

     

    Waarom tijdelijk? Gewoon de klandizie boycotten dan is goedkoop duurkoop. Er dient zich vanzelf een ander expeditiebedrijf aan welke wel oog heeft voor uitstekend volgens de wettelijke normen opgeleide chauffeurs, welke nu al jaren dit wanbeleid moeten ondergaan. Respectvol en maatschappelijk betrokkenheid zouden de kernwoorden van de gemeente Zeewolde moeten zijn, niets is dus minder waar.

  • Willow

     

    niet! waat? met al die auto's met poolse nummerborden die bij Koops staan zou je verwachten dat ze zich netjes aan de regels zouden houden. want daarvoor neem je toch buitenlandse werknemers aan, om je aan de nederlandse wet te houden. oh wacht...

    reageer
  • Reageurder

     

    Dat dit tot het huidige niveau mogelijk is gebleken komt dat corruptie gedoogd wordt door de lagere overheden, veelal zijn de directies van deze bedrijven welke in de gemeentelijke politiek werkzaam zijn. Er moet maar niet teveel naar de Russen gewezen worden al zijnde een corrupt land waar men niet mee wil zamen werken. Als men nu pas actie wil ondernemen zegt dit wel iets over ons huidig kabinet. Wij moeten zo snel als mogelijk ook uit de EU deze heeft dit allemaal mogelijk gemaakt.

    reageer
  • GERRIT

     

    Geen medelijden mee hebben wordt tijd dat ze aan de schandpaal gaan zulke firma.s ze maken de markt niet alleen voor hun zelf maar voor de hele maatschapij kapot klanten willen steeds minder betalen voor transport door dit soort bedrijven overladen economische delict onder de prijs rijden. Je moet ze zo hart aanpakken dat ze voor de helft minimaal moeten inkrimpen.

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert