allGo nieuwe naam voor busvervoer

ALMERE
Het busvervoer in Almere zal vanaf december volgend jaar door het leven gaan als allGo. Dat heeft vervoersbedrijf Syntus woensdagavond bekendgemaakt. Syntus neemt het busvervoer over van Connexxion, maar zet dus de naam allGo op alle bussen en haltes.

'Metrolijnen'
Ook de buslijnen krijgen nieuwe namen. Syntus gaat het metrolijnen noemen. Zo wordt lijn 1 in de toekomst M1 Havenmetro. Voor het nachtnet heeft het bedrijf de naam nightFlo bedacht.

Meer bussen tijdens de spits
Tijdens de spits zal op de drukste lijnen elke vijf minuten een bus rijden. Dat zijn twaalf bussen per uur. Buiten de spits neemt dat aantal af naar acht of vier bussen per uur. De nieuwe bussen waarmee Syntus gaat rijden, krijgen een iets kleinere capaciteit dan de huidige.

Geen contant geld
Het betalen met contant geld wordt afgeschaft. Wel kunnen passagiers kaartjes kopen bij automaten die in de bus staan. De precieze dienstregeling wordt op een later moment bekendgemaakt.

Een overzicht van de nieuwe buslijnen:
M1 havenmetro
M2 buitenmetro
M3 muziekmetro
M4 poortmetro
M5 dansmetro
M6 noorderplassenmetro
M7 parkmetro

reacties (37)

  • Stanley Robert

     

    Het vreemde is, ik zie de 'M4' wel erg vaak. Ook vind ik het schandalig dat als je naar, Tussen de Vaarten moet, dat die bus dan helemaal omrijd echt onzin.

    reageer
  • han

     

    Denk het niet.

    reageer
  • Daan

     

    Wat een lachtertje om buslijnen met 15-meter lange treurbusjes te gaan verkopen als metro. Sneue grootheidswaan.

    reageer
  • Willie Akkerman

     

    Hoe kom ik van filmwijk naar centrum kan het niet vinden op internet?

    reageer
  • Wim

     

    Dal vrij 65+ abonnement is niet meegenomen bij de onderhandelingen en gaat vervallen. Wat kan AllGo nog dien voor de ouderen? Komt de gemeente Almere nog op voor de ouderen van Almere?

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • M. Meijer

     

    Vanuit Filmwijk naar Tussen de Vaarten is het straks gigantisch omrijden. Om naar Tussen de Vaarten Zuid te komen kost het mij nu 3 haltes in 5 min, straks kan ik met de M5 in 8 haltes daar komen en ben bijna 3 keer zoveel aan reistijd kwijt :-( Waarom de lijn M5 niet doorlussen vanaf Danswijk naar Sallandsekant? Nooit geen antwoord gehad op mijn vraag hierover!

    reageer
  • Zomi

     

    Hoort bij Poort ook de lijn die via Literatuurwijk loopt?

    reageer
  • 65+

     

    Mogen de gepersonaliseerde een korting krijgen als ze met de bus gaan. Ben benieuwd??????

    reageer
  • M-Bus

     

    Er komt tariefintegratie tussen Syntus en NS, oftewel gezamenlijke tarieven (o.a. abbo's) die bij beide bedrijven geldig zijn. Verder betalen reizigers tussen Almere Haven en Almere Centrum en tussen Tussen de Vaarten en Almere Centrum niets extra's ondanks de extra lussen die de bus maakt (Danswijk of rondje Haven).

    reageer
  • Lin

     

    Fijn dat er geen "extra" kosten zijn verbonden aan de extra lussen, maar wel extra tijd. En ook hier gaat het al oude gezegde op: Tijd kost geld. En aangezien ik als doorsnee werknemer gewoon vijf dagen in de week naar Sloterdijk reis omdat ik wil werken, wil dat nog niet zeggen dat die reis met het ov zoveel meer tijd moet gaan kosten. Ik wil net zo als het nu gaat een snelle korte reis naar Almere Centrum omdat dat nu eenmaal het intercity station van Almere is.387362

  • Faerie

     

    Lin, dat klopt inderdaad, ze gaan op sommige stukken meer inzetten op gecombineerd treingebruik. Ze willen daarvoor ook een combiabonnement in het leven roepen, de RailGo. Dus ook de vraag om snelbussen.. die gaan er niet komen, daar is de trein voor om makkelijk van kern naar kern te kunnen reizen. Enige probleem wat ik daar mee heb, en ik denk meerdere met mij, is dat het instaptarief van de trein 20 euro is. En dat blijkt al langer een probleem voor veel mensen helaas. Ik ben heel benieuwd in het komende jaar wat daar de oplossing voor wordt.

    reageer
  • Lin

     

    Help! De snelle verbinding van Tussen de Vaarten Zuid en Almere-Centrum is weg, straks omreizen via Danswijk. Ben ik: A. langer onderweg en B. heb ik dan wel aansluiting op de intercity naar Amsterdam-Centraal. Door de nieuwe dienstregeling van de NS ben ik vanaf volgende week al langer onderweg (Sloterdijk) en straks ook nog met de bus. Wordt wel een erg lange reistijd voor zo'n klein stukje. De auto wordt steeds aantrekkelijker!

    reageer
  • Bobby

     

    Kappen met die Metro-onzin zeg. En met die botox.

    reageer
  • Faerie

     

    Iedereen die hier negatief loopt te doen en vragen heeft: Ga ff googlen en had anders naar de bijeenkomst gegaan. En vrees niet, er komen meer bijeenkomsten, dus hou het in de gaten. Eerst lezen/kennis vergaren, dan pas reageren. Zomaar een beetje blaten is nutteloos! De eerste indruk was juist een zeer goede! Niks op aan te merken. Het is nou eenmaal modern om Engels in de naam te hebben. De lijnen blijven nagenoeg gelijk, de frequenties worden op sommige momenten hoger, met enkele afwijkingen, zoals al gezegd wordt in enkele opmerkingen (eerst alle opmerkingen lezen eer ge reageert is wenselijk namelijk): de tarieven, abo- en productmogelijkheden worden onderzocht en op een later moment bekend gemaakt. Er zal bijv. gekeken worden naar Spits- en Daltarieven. Naar aanleiding van andere bijeenkomsten zullen ze zoveel mogelijk de vraag in de stad gaan benaderen. Voor bestaande producten zal een alternatief komen. Ze zullen in nauw overleg met Connexxion de overgang regelen. Syntus zal beginnen met op korte lijnen zero emission bussen in te zetten om mogelijk later uit te breiden. Het wagenpark wordt dus vernieuwd. Chauffeurs van Connexxion worden overgenomen, krijgen een veiliger werkplek en zullen meer ondersteund worden door kleinere groepen stewards. Er komt slim cameratoezicht om zwartrijders op te sporen. Snelheid is belangrijk, daarom blijft de open instap, zullen de deuren groter worden, zal publiek instructie krijgen over in- en uitstappen en zullen kaartjes op de bus in automaten gekocht moeten worden. Er komen ook weer plekken voor invaliden/kinderwagens en klapstoelen, die mogelijk op slot gaan in de spits om capaciteit te verhogen. Er komen 15 meter bussen, in plaats van gelede 18 en ongelede 12 meter bussen zoals nu. En voor degene die vond dat een nieuw logo geld kost en dat dat geld elders moet worden besteed...... Jij snapt helaas niet hoe het in elkaar steekt.

    reageer
  • jmmh

     

    Wat een rare naam dat allGo. En waarom niet gewoon alleen nummers voor de bussen, voorop de bus staat toch waar hij naar toe rijd? En komen er dan ook nieuwe bussen met een normale vloer er in? Of nog steeds (of meer) van die maffe bussen waar je 1 of soms wel 2 opstappen moet doen om op de stoel/ bank te klauteren? Die zijn te gek voor woorden. Wie dat in hemelsnaam ontworpen heeft? 420445 Lekker makkelijk ook voor oudere mensen die vaak wat slechter ter been zijn, of slechter zien!

    reageer
  • pieter

     

    Een ouderwets bussysteem kun je wel een metro noemen maar het blijft een ouderwets bussysteem, echt Almere.!! Gaat die dienstregeling niet ten koste van fulltime werk, veel rijden in de spits en veel minder daar buiten en dat waarschijnlijk met veel parttimers. ??

    reageer
  • Ferry Almere Haven

     

    Wordt onze huidige MAXX-meerreizen (op de OV-chipkaart) nu ook veranderd???

    reageer
  • Ingrid almere

     

    Wat maakt het uit hoe het nwe vervoer zal gaan heten? Als het beestje maar een naam heeft..... Was zwz wel tevreden over het OV hier, zal niet veranderen

    reageer
  • Marianne

     

    Rare namen voor de bussen en de lijnen ! Doe aub gewoon Nederlands of zijn we daar niet meer trots op ? Achterlijke , kinderachtige benaming 😫

    reageer
  • Raymond

     

    Is er ook nog iets positiefs te melden? Wat een pak negativisme.

    reageer
  • mirjam

     

    Almere bus vervoer is en word steeds duurder laten ze dat maar aanpakken ipv geld besteden aan nieuwe logo73

    reageer
  • Van Haven

     

    Je kunt met MaxxMeerreizen voor nog geen €1,50 per rit door heel Almere reizen. Dat vind ik absoluut niet duur.

  • Bart

     

    Het grappige is juist dat de gemeente had verwacht dat er 20 tot 30% minder bussen zouden gaan rijden omdat er minder geld was. Syntus heeft een bod gedaan met meer ritten dan er nu zijn. Dus met fors minder geld meer bussen!

  • Kunnen we nog af van die maffe naam Metro???? Het is een bus!!! Bedrijf zet zichzelf voor schut met deze keuze. Gewoon lijn 1, 2 etc. Wat is daar mis mee?

    reageer
  • Yeswecan

     

    Metro/ omnibus etc betekend vervoermiddel, maar ben het met je eens. Men ziet het achterliggend begrip niet meer, wil vernieuwend zijn maar is de werkelijkheid uit het oog verloren.

  • almere

     

    busbanen worden omgebouwd , er word rails aangelegd zo dat de metro kan gaan rijden bushalte,s worden verbouwd tot stations dan kan de metro volgend jaar gaan rijden hier

  • Murare

     

    Met elke 5 minuten een bus? Gaan de bussen dan elektrisch rijden of zijn ze op zijn minst hybride? Anders wordt de vervuiling met uitlaatgassen ipv minder alleen maar meer en de ambitie van Almere om CO2 neutraal te worden kunnen we dan ook wel in de ijskast zetten.

    reageer
  • Van Haven

     

    De hoofdlijnen hebben al een poos om de 7 min gereden. Was ideaal. Als iedereen die met de bus op t werk kan komen dat doet ipv de auto te nemen zou dat heel veel schelen aan uitlaatgassen ..

  • Yeswecan

     

    Het blijft lachen met de beleidsmakers (AllGo), over een jaar of twee sterft ook deze onderneming een gewisse dood. De echte aanpak van de problematiek blijft zoals gewoonlijk weer uit met opnieuw een gezichtsverlies veroorzaakt door de politiek. Wat is er mis mee met een fatsoenlijke Nederlandse naam? Dit is toch Nederland?

    reageer
  • Jond

     

    We gaan een bus dus serieus METRO noemen?? Dan ben ik vanaf vandaag geen burger meer maar Koning!!!

    reageer
  • Kuchi

     

    Contant betalen wordt afgeschaft. Dus wanneer je een kaartje koopt in de bus via die automaat heb je meer kans dat iemand je pincode afkijkt...(?!)

    reageer
  • Flevo Flevo

     

    Metrolijnen? Het zijn toch echt buslijnen , die snap ik niet. En de naam AllGo, ik moet er wel even aan wennen. Ik denk wel dat een nieuwe vervoerder nieuwe kansen en positieve veranderingen brengt, eens in de zoveel jaar totaal iets weer anders doen kan geen kwaad.

    reageer
  • Ed Molenaar

     

    Naam metro voor bus, expres verwarring scheppen om iets belangrijks te verdoezelen.

    reageer
  • Emma

     

    Ik vrees dat er veel minder bussen gaan rijden ... En de prijs? Komt er nog iets terug als de Maxx meerreizenkaart?

    reageer
  • Casb

     

    Alle M lijnen rijden in de spits 12x per uur, in daluren 8x per uur en overige momenten en zon en feestdagen 4x per uur. Dat noem ik niet minder bussen. Daarnaast is Syntus juist gekozen omdat ze juist meer bieden dan connexxion nu doet. Dus wellicht voor uw beurt gesproken? Over de vervoerbewijzen is nog niets concreets bekend. Wel zal er voor alle bestaande vervoerbewijzen een volwaardig alternatief komen. Dat zal halverwege 2017 bekend worden.

  • Bart

     

    Er gaan juist meer bussen rijden! Tot 1 uur in de avond 4x per uur. In de spits 12x in het uur en in het dal 8x per uur. De bussen gaan al vanaf 4 uur in de ochtend rijden. En er komt een 10-ritten kaart

  • CT

     

    Ik heb toch andere gedachten bij een metro. Een bus is een bus, doe toch eens normaal. We willen weer bij de grote horen. Amsterdam, Rotterdam hebben een metro en moet Almere het ook weer hebben. Zorg voor een echte metro via de IJburg, sluit hem aan op het netwerk van Amsterdam en dan heeft Almere een goede verbinding.

    reageer
  • Thijs

     

    Kijk jij hebt een goed idee! Gemeente Almere, leest u mee?

  • Emma

     

    De naam 'metro' slaat inderdaad nergens op, snap ook niet waarom ze die gaan gebruiken. Lekker verwarrend voor mensen die de stad niet kennen.. 'Waar rijdt de metro?' 'Nergens, dat zijn die bussen daar ..'

  • Robert

     

    Metrolijnen met de bus, wie had er teveel gedronken toen ze dit bedachten? Laat me raden, voor de klanten zal het wel weer duurder worden. Misschien kunnen we het wel vluchten noemen in plats van metro, lijkt het nog beter....

    reageer
  • M Janssen

     

    Las op Almere vandaag dat ze controleurs in kleinere ploegjes laten controleren. Dat lijkt mij een goed plan want nu is de pakkans 0,1%. Ik ben dit jaar nog geen een keer gecontroleerd terwijl ik dagelijks met de bus ga. Las ook iets over eerst uitstappen en dan verder rijden. Hoop wel dat je ook nog steeds achter in kunt stappen, want dat is met name iets wat tijd bespaart. En als laatste hoop ik dat de avondspits tot 19 uur duurt, want nu moet ik soms 20 minuten wachten als ik trein later heb na 18 uur

    reageer
  • Emma

     

    Ik hoop inderdaad ook dat het achterin instappen blijft, scheelt zeker tijd en het verdeelt de passagiers beter door de bus, zeker in spitstijd, waarin de bussen vol zijn blijven mensen anders vaak op een kluitje voorin staan. Ik heb trouwens wel controles gehad dit jaar, ik reis ook meerdere dagen per week met de bus.

  • Miranda

     

    En hoe dan met kinderwagens??? Zelfsbij Connexxion worden er al regelmatig mensen geweigerd omdat er geen plek is :-o

    reageer
  • Faerie

     

    Wat er nog niet bij is gezegd is dat er ook verscherpt slim cameratoezicht komt om op te sporen waar er zwart wordt gereden en dat er meer stewards op de bus komen. Wat ook niet in het artikel staat is dat het open instapbeleid blijft, maar dat chauffeurs veiliger kunnen zitten achter glas. Plannen zijn ook nog onderhevig aan mogelijke veranderingen. Ze hebben nog een jaar. We gaan het zien. :)

    reageer
  • Jonathan

     

    Wie heeft 'metrolijnen' verzonnen dan???

    reageer
  • kaart automaat in de bus hoe verzin je het..hoezo bevordert dit zwartrijden doen ze toch heel lang over een kaartje halen uit de automaat en op bestemming springen ze weer gratis uit de bus.

    reageer
  • Erik

     

    Gaan jullie wel de vele zwartrijders aanpakken

    reageer
  • Pzaal

     

    Krijgen we dan ook snelbussen? Bijvoorbeeld, Vanaf Almere Stad station, die dan alleen stopt op Passage, Het oor, De Steiger, En Almere haven, Enzovoort.?

    reageer
  • Emma

     

    Lijkt me erg onhandig... dan kun je voor de tussenhaltes niet elke bus pakken. En t zijn afstanden van niks.

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert