Vliegveld definitief pas 1 april 2019 open

LELYSTAD
Lelystad Airport gaat na de uitbreiding definitief op 1 april 2019 open. Die datum is haalbaar en realistisch, maar eerder open gaan lukt niet.
Dat meldt staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu aan de Tweede Kamer. Daarin gaat zij in op de planning voor de luchtverkeersleiding.

Waarom gaat de luchthaven een jaar later open?
Dijksma meldde in november aan de Tweede Kamer dat Lelystad Airport niet op 1 april 2018 open kan gaan voor grote vliegtuigen, maar pas een jaar later. Door een arbeidsconflict heeft Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) maanden geen mensen ingezet om naar de vliegroutes te kijken. Aansluiting van de routes rond Lelystad op de hogere vliegroutes is zeer ingewikkeld. LVNL heeft daarop een nieuwe planning gemaakt. Die is de afgelopen maanden kritisch bekeken door het Engelse adviesbureau Helios Consulting. Over de uitkomsten heeft de staatssecretaris nu de Kamer geïnformeerd.

1 April 2019 is dus wel haalbaar?
Volgens Dijksma wel. Ook adviesbureau Helios noemt de nieuwe planning haalbaar en vindt het positief dat Lelystad Airport binnen LVNL nu prioriteit heeft. Er is tot april 2019 voldoende tijd om de routes vast te stellen en te zorgen voor genoeg verkeersleiders. Wel blijven er risico's en aandachtspunten die adequaat moeten worden opgepakt.  Dijksma meent dat LVNL hierop nu voldoende alert is. Zo is er een speciale risicomanager voor Lelystad Airport aangesteld en blijft Helios bij het proces betrokken.

Hoe snel gaat Lelystad Airport nu groeien?
In het oorspronkelijke plan zou Lelystad in 2018 beginnen met hooguit twee tot drie vluchten per dag (2.000 vliegbewegingen per jaar). Schiphol Group heeft als eigenaar in november de voorwaarde gesteld dat dit in 2019 het dubbele moet zijn, want Schiphol groeit snel. Dijksma meldt aan de Kamer dat volgend jaar wordt gekeken hoe Lelystad Airport versneld en veilig kan doorgroeien. Met luchtvaartmaatschappijen wordt afgestemd welke vluchten er in 2019 mogelijk zijn.

Wat kan er nu al in 2018? De baanverlenging is dan toch klaar?
Klopt, de start-/landingsbaan wordt dit jaar verlengd. De provincie en gemeente zien graag dat onderhoudsbedrijven op de luchthaven daar al in 2018 van kunnen profiteren. Dijksma is hiervan geen voorstander, want dan moeten er in 2018 toch mensen en geld worden vrijgemaakt voor beperkte luchtverkeersleiding. Wel wil zij binnen de bestaande mogelijkheden nagaan of er meer vliegtuigen voor onderhoud naar Lelystad kunnen komen.

In hoeverre speelt de discussie over vliegroutes in Overijssel nog een rol?
Bewoners in Overijssel vrezen overlast door een wachtgebied bij Lemelerveld. Dijksma gaat in haar brief niet op deze zaak in. Wel schrijft ze dat de lagere routes tot 6.000 voet (drie kilometer) vastliggen en niet ter discussie staan. Voor de zomer wordt in overleg met Helios de definitieve routes bepaald.





 

reacties (17)

  • Popje

     

    1april, kikker in je bil. 😛😛

    reageer
  • R.Nederkoorn

     

    Waarom is advies bureau Schannulleke niet benaderd? deze is beduidend goedkoper om goed betaalde gecertificeerde besluitvormers van een besluit te voorzien.

    reageer
  • Bas

     

    Dat was in dit geval Stratagem, dat in opdracht van de gemeente Lelystad een neprapport over de werkgelegenheid van Lelystad Airport schreef. Laat nu datzelfde Stratagem door het Ministerie zijn gevraagd om een second opinion te geven op de business case van Lelystad Airport waarin de werkgelegenheidsparagraaf door hen zelf was gefabriceerd. Zo werkt dat dus in beleidsland. Daar moet je ook voor gecertificeerd zijn.

  • R.Nederkoorn

     

    Waarom is advies bureau Schannulleke niet benaderd? deze is beduidend goedkoper om goed betaalde gecertificeerde besluitvormers van een besluit te voorzien.

    reageer
  • Keek op week

     

    1 april wie neemt dit serieus...grapje...vanaf maart wordt er vast al testvluchten gedaan. ..dan komen zij er achter dat geluid toch anders is dan de berekeningen...dan volgt er weer een bezwaar....tja wat is een datum is dan 1 april toch met een dubbele betekenis...

    reageer
  • Cloé

     

    Joepie eindelijk! Ben zo blij dat AirPort er komt. Nu wachten tot we eindelijk hier vliegtuigen kunnen spotten

    reageer
  • Ed

     

    De hamvraag is of de positieve effecten van het nieuwe vliegveld wel tegen de negatieve effecten op zullen wegen. Tot nu toe zijn de weinige "uniqe selling points" van Lelystad: de relatief schone lucht en de rust. Die dreigen verloren te gaan. Er voor in de plaats komt een charter-prijsvechter-carrousel zonder enige internationale allure. Vliegtuigspotten: Transavia, Ryanair, Easyjet....? (Corendon en Arkefly willen niet naar Lelystad). Het wordt geen gegarandeerd succesverhaal, vrees ik.

  • laat alle reacties zien
  • hendrik

     

    Wat de slotcoordinator van schiphol over Lelystad Airport zegt: En het verplaatsen van vakantievluchten Lelystad. Wordt dat een succes? 'Ik denk dat onvoldoende is voorzien wat het verplaatsen van verkeer naar Lelystad zou betekenen. Je ziet in de praktijk dat het bijna niet uitvoerbaar is. Het leek een mooi onderhandelingsresultaat van het Alders-overleg, maar in de uitvoering is het een stuk lastiger.' Dus keep on dreaming Lelystad, Airport is verspilling van geld en energie.

    reageer
  • Julia

     

    Ik woon in Dronten en ben absoluut niet jaloers. Laat maar komen. Goed voor de werkgelegenheid. Maar sommigen zien liever dat mensen werkloos thuis zitten. Irritanter zijn de pipercupjes die cirkelen boven je huis. Met hun gezoem. Die grote machines hoor je eventjes en daar raak je ook aan gewend.

    reageer
  • Eefje

     

    Ik woon ook in Dronten en ben ook niet jaloers. Wel ben ik tegen de uitbreiding van het vliegveld. De werkgelegenheid zal gaan tegenvallen, die heeft men niet eens goed onderzocht. En vergeet niet dat de vliegtuigen zowel over Dronten West als Biddinghuizen komen te vliegen. Daar wen je echt niet zomaar aan. Al met al (de vogels die moeten worden afgemaakt, de milieuvervuiling, de geluidsoverlast, de veiligheid) is dit een heel slecht plan geweest, wat helaas dusdanig is opgeblazen als goed idee dat de halve polder nu staat te juichen, maar straks van een koude kermis thuis zal komen.

  • Dirk2

     

    En zo is het maar net! Jammer dat de Staatssecretaris haar werk heeft laten versloffen in dit dossier.....kom maar op met die toestellen.

  • Flevowatcher

     

    'Realistisch en haalbaar' was alles wat de achtereenvolgende wethouders in Lelystad hebben geroepen (meest PvdA of VVD) sinds het grasveld voor 1 gulden werd gekocht. Daarna is er vreselijk veel geld in bodemloze putten gestort (om het vliegveld op te hogen boven NAP? ha, ha), maar er is niets meer boven water gekomen... Tjeerd van der Zwan heeft zichzelf naar Frieslân geparachuteerd, en Jop staat nog steeds met zijn voeten vast in het drijfzand dat Flevokust heet... En Schiphol verlaagt de tarieven voor vliegmaatschappijen, zodat, ALS 'Lelystad International Airport' ergens rond 2025 opengaat, er alleen malafide prijsvechters willen landen (het liefst na middernacht)... Ik waarschuwde u, Lelystedelingen, maar mijn geduld en vertrouwen in dit zooitje politieke wrakstukken is op: ik vertrek!

    reageer
  • Hannes

     

    Zo zijn er genoeg gronden voor een habbekrats aangeboden, om bedrijven aan te trekken; Op welke partijen en markten kunnen we nog rekenen, om dit zooitje, en al die onzekerheden een vaste waarden en vertrouwen te geven!! Misschien kan je nog voor je vertrekt nog velen uit de droom helpen.

  • Linda

     

    Volgens mij bent u even vergeten dat de eigenaar van Lelystad Airport Schiphol zelf is en Schiphol wederom met 9% isg egroeid. Daarom zullen zij nee moeten gaan verkopen aan maatschappijen die slots willen en daarom wilt Schiphol de uitbreiding in Lelystad. En die uitbreiding is dringend nodig

  • Bob

     

    De provincie en gemeente zien graag dat onderhoudsbedrijven op de luchthaven daar al in 2018 van kunnen profiteren. Dijksma is hiervan geen voorstander, want dan moeten er in 2018 toch mensen en geld worden vrijgemaakt voor beperkte luchtverkeersleiding. Ohhh .... dat is het..dus niet de kul reden dat men nog geen tijd heeft gehad voor de vliegroutes....

    reageer
  • Bas

     

    Het is zo grappig hoe die ontzettende jaloerse mensen uit Almere en Dronten zich laten kennen. Een ding hebben ze wel gemeen: ze hebben er totaal geen verstand van en hun mening is totaal niet interessant

    reageer
  • Michael

     

    Jaloers hahaha.. het is eerder irritant/stom dat de gemeente Almere bijdraagt aan het industrieterrein. En veel succes hoor met die vliegtuigen en herrie rondom lelystad!!! WERKGELEGENHEID me neus !!! Straks zeker ook bedrijven via subsidie naar het vliegveld halen, net als bij flevokust ???

  • Erik

     

    Geen verstand van? Wij hebben jaren onder een aanvliegroute van Schiphol gewoond. Laat me je vertellen dat je daar niet beter van wordt. Lelystad is gewoon erg egoïstisch bezig. Wel de lusten, niet de lasten. Maar maakt niet uit. We gaan gewoon met een speakerwagen voor uw huis staan om het lawaai na te bootsen. Kijken of u het dan nog zo leuk vindt.

  • rust

     

    Fijn dat we dan nog 2 jaar van onze rust kunnen genieten. Hopelijk is er dan eindelijk een flinke Europese belasting op deze zwaar vervuilende kerosine-stook.

    reageer
  • Hans K

     

    Rondje Lemelerveld bij terugkomst van je vakantie, beter kan toch niet?

    reageer
  • Kees

     

    Jammer dat het niet 2039 gaat worden, tegen die tijd hebben we vast een alternatief voor deze niet gewenste en vervuilende vooruitgang. Maar ja waarschijnlijk reageren er weer mesen die dit geweldig vinden maar niet onder aanvliegroute wonen. Goh dat is heel Lelystad toevallig .....

    reageer
  • Knielus

     

    Zat kees al niet in het buitenland waar alles veel beter is? Liever de luchthaven gister open dan morgen. U zult wel vliegangst hebben dat u zo fel tegen bent😂

  • Wijnschenk

     

    maar waar kunnen ondernemers schade verhalen voor deze belachelijke vertraging? nergens ...is weer typisch ambtenaren geklooi ander woord weet ik er niet voor. wordt vervolgd.

    reageer
  • ron H

     

    een schade om vroeger of later 2 vluchten per dag af te handelen. ik ben toch benieuwd of je daar winst mee kan maken. lijkt me een kansloze claim.

  • jan

     

    Moet nooit open weggegooid geld

    reageer
  • willem-stad

     

    "...Wel schrijft ze dat de lagere routes tot 6.000 voet (drie kilometer) vastliggen en niet ter discussie staan...." laten we daar grofweg tot 2km hoogte van maken.

    reageer
  • laag

     

    Inderdaad is 6000 voet slechts 1.8 kilometer vlieghoogte. Maar in het Vechtdal zou toch boven 2 km worden gevlogen?

  • Jan

     

    Omdat?

  • Grapje zeker?

    reageer
  • Jos '56

     

    Ik vindt het hele vliegveld een slechte grap :-(

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert