2018 bleek niet mogelijk door arbeidsconflict
Vliegveld definitief pas 1 april 2019 open
Dat meldt staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu aan de Tweede Kamer. Daarin gaat zij in op de planning voor de luchtverkeersleiding.
Waarom gaat de luchthaven een jaar later open?
Dijksma meldde in november aan de Tweede Kamer dat Lelystad Airport niet op 1 april 2018 open kan gaan voor grote vliegtuigen, maar pas een jaar later. Door een arbeidsconflict heeft Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) maanden geen mensen ingezet om naar de vliegroutes te kijken. Aansluiting van de routes rond Lelystad op de hogere vliegroutes is zeer ingewikkeld. LVNL heeft daarop een nieuwe planning gemaakt. Die is de afgelopen maanden kritisch bekeken door het Engelse adviesbureau Helios Consulting. Over de uitkomsten heeft de staatssecretaris nu de Kamer geïnformeerd.
1 April 2019 is dus wel haalbaar?
Volgens Dijksma wel. Ook adviesbureau Helios noemt de nieuwe planning haalbaar en vindt het positief dat Lelystad Airport binnen LVNL nu prioriteit heeft. Er is tot april 2019 voldoende tijd om de routes vast te stellen en te zorgen voor genoeg verkeersleiders. Wel blijven er risico's en aandachtspunten die adequaat moeten worden opgepakt. Dijksma meent dat LVNL hierop nu voldoende alert is. Zo is er een speciale risicomanager voor Lelystad Airport aangesteld en blijft Helios bij het proces betrokken.
Hoe snel gaat Lelystad Airport nu groeien?
In het oorspronkelijke plan zou Lelystad in 2018 beginnen met hooguit twee tot drie vluchten per dag (2.000 vliegbewegingen per jaar). Schiphol Group heeft als eigenaar in november de voorwaarde gesteld dat dit in 2019 het dubbele moet zijn, want Schiphol groeit snel. Dijksma meldt aan de Kamer dat volgend jaar wordt gekeken hoe Lelystad Airport versneld en veilig kan doorgroeien. Met luchtvaartmaatschappijen wordt afgestemd welke vluchten er in 2019 mogelijk zijn.
Wat kan er nu al in 2018? De baanverlenging is dan toch klaar?
Klopt, de start-/landingsbaan wordt dit jaar verlengd. De provincie en gemeente zien graag dat onderhoudsbedrijven op de luchthaven daar al in 2018 van kunnen profiteren. Dijksma is hiervan geen voorstander, want dan moeten er in 2018 toch mensen en geld worden vrijgemaakt voor beperkte luchtverkeersleiding. Wel wil zij binnen de bestaande mogelijkheden nagaan of er meer vliegtuigen voor onderhoud naar Lelystad kunnen komen.
In hoeverre speelt de discussie over vliegroutes in Overijssel nog een rol?
Bewoners in Overijssel vrezen overlast door een wachtgebied bij Lemelerveld. Dijksma gaat in haar brief niet op deze zaak in. Wel schrijft ze dat de lagere routes tot 6.000 voet (drie kilometer) vastliggen en niet ter discussie staan. Voor de zomer wordt in overleg met Helios de definitieve routes bepaald.
Heb jij een tip of opmerking? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 06 - 52 52 4891 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!
gerelateerde artikelen
-
Opening vliegveld verder onder druk door monsterzege BBBLELYSTAD
LELYSTAD • Vrijdag 17 maartDe grote verkiezingswinst van de Boer Burger Beweging (BBB) van afgelopen woensdag kan ervoor zorgen dat de opening van Lelystad Airport niet doorgaat. BBB is tegen de opening van het vliegveld en de...
-
Lelystad Airport heeft meer stikstofrechten gekocht dan nodig en geeft deel terugLELYSTAD
LELYSTAD • Donderdag 23 februariBij de aankoop van drie boerderijen in Gelderland heeft Lelystad Airport meer stikstofrechten verworven dan dat het zelf nodig heeft voor de eerste uitbreidingsfase. Die rechten wil de luchthaven daar...
-
Lelystad Airport 50 jaar; vijf vragen over jarig vliegveldLELYSTAD
LELYSTAD • Donderdag 23 februariLelystad Airport bestaat vijftig jaar. In 1973 begon het vliegveld met een grasbaantje voor sportvliegtuigjes. Daar kwamen later nog sproeivliegtuigen bij voor de landbouw. In de jaren daarna groeide...
recent nieuws
-
Jongeren Biddinghuizen komen op ludieke wijze met noodkreet voor nieuwe huisvestingBIDDINGHUIZEN
BIDDINGHUIZEN •"Wij zoeken contact", zong de jeugd van jongerencentrum Chillpoint woensdagavond voor het Multifunctioneel Centrum (MFC) in het Biddinghuizen. Een ludieke noodkreet waarmee zij de aandacht willen vrag...
-
Oppositie in de gemeenteraad: Almere heeft zwakke bestuurdersALMERE
ALMERE •De Almeerse wethouders zijn zwakke bestuurders, zijn niet besluitvaardig en doen weinig tot geen voorstellen aan de gemeenteraad om grote problemen in de stad op te lossen. Dat zeggen zeven oppositiep...
-
Ministerie zet opvang kansarme asielzoekers in PI Almere doorALMERE
ALMERE •Het ministerie van Justitie en Veiligheid heeft de gemeente Almere gevraagd om mee te werken aan het inrichten van een opvang voor kansarme asielzoekers in de Penitentiaire Inrichting Almere. Het coll...