Geluidsschermenbouwer Van Campen Industries failliet

LELYSTAD
Van Campen Industries uit Lelystad is door de rechter failliet verklaard. Het familiebedrijf met zo'n 30 mensen in dienst heeft in Nederland kilometers aan geluidsschermen langs snelwegen en het spoor gebouwd. Een paar jaar geleden werd nog een mega-order binnengehaald voor schermen langs de vernieuwde A1 en A10. Toch ging het mis. Volgens oprichter Joop van Campen komt dat door een geschil met aannemer BAM. "We zijn in rouw, dit is onrechtvaardig."

Geschil BAM vs Van Campen Industries
BAM en Van Campen Industries werkten samen bij de aanleg van geluidsschermen langs het spoor tussen Lelystad en Almere. Volgens Van Campen weigert BAM te betalen, omdat er veel problemen zijn bij de aanleg. "We krijgen nog 700.000 euro van BAM, en zonder dat geld kunnen wij onze rekeningen niet betalen. En dat terwijl we vorig jaar nog winst hebben gemaakt." Dat BAM niet betaalt komt volgens Van Campen doordat het bedrijf verlies maakt op het project. Ook zou bij een reorganisatie van BAM gespecialiseerd personeel ontslagen zijn, waardoor er nu probleem zijn bij de aanleg.

In totaal werken er drie bedrijven mee aan de geluidsschermen. Fuchs uit Duitsland, Nautilus uit Heiloo en Van Campen Industries. Gezamenlijk hebben de bedrijven een brandbrief aan BAM gestuurd om aandacht te vragen voor de situatie. Dat heeft niet geholpen en Nautilus werd hierdoor twee maanden geleden al failliet verklaard.

BAM ontkent betrokkenheid
In een reactie op de aantijgingen verklaart een woordvoerder van BAM dat zij zich niet herkennen in de kritiek van Van Campen. "BAM heeft eind januari overeenstemming bereikt met Van Campen over de totaalvergoeding voor de leveringsovereenkomst. Deze vastgelegde afspraken zijn door Van Campen geschonden. De door de heer Van Campen genoemde oorzaken herkennen wij niet. Ons betalingsgedrag is correct geweest.’"

Bouw geluidsschermen vertraagd
ProRail erkent dat er tegenslagen zijn geweest bij de aanleg van de geluidsschermen, maar volgens een voorlichter is ProRail geen partij in het conflict tussen de bedrijven BAM en Van Campen. De problemen hebben wel inmiddels al voor een half jaar vertraging gezorgd. "Wij betreuren het dat de opbouw van de schermen vertraging heeft opgelopen. Dat betekent dat bewoners langer tegen bouwterreinen moeten aankijken. We weten nog niet wanneer het werk afgemaakt kan worden."

Van Campen Industries
Het bedrijf zit op bedrijventerrein Noordersluis en bestaat al zo'n 35 jaar. De laatste jaren won het bedrijf prijzen met een techniek die geluidshinder langs de snelwegen moest terugdringen. Langs de A2 bij Eindhoven werd een geluidsscherm van 33.000 aluminium buizen gevuld met steenwol neergezet. Het scherm was geluidsabsorberend en duurzaam en won daarom in 2015 de publieksprijs bij de Gouden Decibel Award. 

Grote multinational in beeld
Toch gloort er hoop voor Van Campen Industries. Joop van Campen: "We zijn in gesprek met een multinational, echt een miljardenbedrijf. Zij willen onze expertise overnemen, die we in de loop der jaren hebben opgebouwd. Ik hoop daar op korte termijn meer over te horen. Dat zou echt heel goed nieuws zijn voor Lelystad als deze multinational zich hier vestigt." De curator bevestigt dat er gesprekken gaande zijn met een partij. Ook heeft hij gehoord over het conflict met BAM. De curator moet eerst onderzoek doen voordat hij daar verdere uitspraken over kan doen.

reacties (12)

  • Ton_Thailand

     

    "Ons betalingsgedrag is correct geweest" zegt de wegens corruptie, bouwfraude en omkoop veroordeelde BAM. Onee, BAM is niet veroordeeld maar ze hebben hun schuld afgekocht met een hoop geld. Wie kan BAM nog ooit geloven. BAM wordt nu nog steeds gesteund door de overheid met mega-opdrachten voor kunstwerken en wegenbouw. Gezien de integriteits-werkwijze van de overheid zeer ongeloofwaardig. Laat er één keer een Bibob onderzoek op los en ze kunnen het schudden. tenzij de overheid ze natuurlijk beschermd. En waarom ? Opdoeken dat zooitje ongeregeld.

    reageer
  • Henk

     

    de curator bevestigt met een -t

    reageer
  • .Marleen

     

    Ik ken de familie van Campen persoonlijk en weet dat het heel hardwerkende integere mensen zijn, die trots zijn op hun bedrijf. Heel triest, ik wens dit hen en hun medewerkers echt niet toe.

    reageer
  • Jippie

     

    Uit ervaring weet ik dat BAM een slechte betaler is. Snap niet dat bedrijven nog zaken met hen doen. Heel jammer dat Van Kampen de klos is!

    reageer
  • Tuuk

     

    Machtspositie! Maar ooit komen ze zelf aan de beurt.

  • hn

     

    Sterkte toegewenst voor alle medewerkers en directie. Ik hoop dat het bedrijf weer snel doorstart. Het is/was immers een goed bedrijf dat niet zomaar mag verdwijnen.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • tja

     

    Alleen erg jammer dat de medewerkers hier compleet door verrast werden en niet eerder al op de hoogte gebracht zijn dat er problemen waren. Het personeel had een vaste kern die al heel lang voor dit bedrijf werkte en staan nu gewoon in de kou zonder salaris en vakantiegeld. Dat had in een familiebedrijf toch wel wat netter gekund.

    reageer
  • Henk

     

    Had dat werkelijk verschil gemaakt? Uiteindelijk is het resultaat het zelfde. En dat is idd helemaal niet leuk, maar inherent aan de situatie.

  • Hans

     

    Betaling van salaris en vakantiegeld wordt bij faillissement door het UWV overgenomen

  • Manuela

     

    Jeetje, wat verschrikkelijk! En weer een bedrijf op de fles door de BAM! Is niet het eerste keer dat ze dit flikken! In 2009 ook de oorzaak van het faillisement van het grootste spoorwegveiligheidsbedrijf van Nederland. Die weigerde ze ook te betalen! Sterkte familie van Campen en personeel!

    reageer
  • almeertje

     

    Hoop op een doorstart voor van Campen. Sterkte.

    reageer
  • Flevoburger

     

    Voor dit project dus onvoldoende rekening gehouden met de risico's. Doodzonde van een technisch zeer hoogwaardig bedrijf. Met zoveel vakkennis / know how in huis is een doorstart , gelukkig voor de mensen op de werkvloer! best wel een realistische optie!

    reageer
  • Albert

     

    heel veel sterkte toegewenst aan zowel directie als medewerkers.

    reageer
  • Dirk

     

    Sneu hoor voor zo'n bedrijf. Het is algemeen bekend dat grote jongens de relatief kleinere leveranciers of onderaannemers eerst een tijdje wel betalen en dan een dispuut openen. De kleinere partij verliest het dan altijd en gaat op de fles. Ik hoop voor ze dat ze een doorstart kunnen maken.

    reageer
  • De ingenieur

     

    Het spoor is al klaar en in bedrijf. Alleen de afwerking blijft wat steken. Dat gelukkig niets uit want de geluidsschermen zijn maar een schaamlap en reduceren het geluid alleen visueel. Uit het oog uit het hart. We moesten er op school altijd wat om lachen bij het bouwfysica-lab.

    reageer
  • Bas

     

    Ha, goed verhaal...

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert