Piloot Catalina: er was geen paniek aan boord

LELYSTAD
De voorzorgslanding van de Catalina (PH-PBY) op Lelystad Airport dinsdagmiddag veroorzaakte geen paniek aan boord. Dat zegt de piloot van het toestel, Arjan Dros. Hij spreekt zelf liever van een voorzorgslanding. Volgens Dros ging het 'fantastisch' en klapten vijftien passagiers voor hem nadat ze op de grond stonden. 

Het watervliegtuig was op de weg terug van de Indië Herdenking in Den Haag, toen ze als extraatje een waterlanding maakten op het IJsselmeer. Daar ontdekte Dros dat er iets niet goed was met het neuswiel. Hij vermoedt dat het toestel in het water een balk heeft geraakt, waardoor de deuren van het neuswiel ontzet zijn geraakt. "Daarom besloten we maar om terug naar Lelystad te vliegen," vertelt de piloot. "Toen zijn we begonnen met de voorbereidingen voor de voorzorgslanding." De aanwezige passagiers werden ingelicht, net zoals de brandweer en de verkeerstoren. 

Vrouw
"Wat ik nog wel het meest bijzondere vond, was dat zodra ik geland was mijn vrouw meteen belde," vertelt Dros verder. "Of alles goed ging met me. Blijkbaar had ze al gezien wat er aan de hand was. Ik had nog niet eens zelf de tijd gehad om de telefoon te pakken en haar te vertellen wat er gebeurde." 

Nadat iedereen uit het vliegtuig gehaald was, werd dinsdag begin van de avond de neus van het vliegtuig omhoog getakeld. Vanuit daar konden ze het systeem van het vliegtuig 'manipuleren', waardoor het neuswiel wel uitging. Daardoor kon de Catalina zelf naar de hangar rijden. 

Schade
Woensdag is de schade verder bekeken, maar volgens Dros valt die reuze mee. Eén van de deuren van het neuswiel is kapot, maar de romp lijkt weinig schade te hebben van de schuurpartij over de landingsbaan.
"Als de benodigde onderdelen snel geleverd kunnen worden vliegen we over twee tot drie weken gewoon weer hoor!" laat hij weten. De piloot kreeg al berichten uit Florida (Verenigde Staten) dat ze daar verschillende onderdelen voor de Catalina hebben liggen. Als Dros wat nodig heeft, kan hij dat laten weten. In de hangar in Lelystad liggen ook diverse reserve-onderdelen op voorraad.

Karel Doorman
De Catalina is vernoemd naar Karel Doorman, de schout-bij-nacht bij de Koninklijke Marine die op 28 februari 1942 omkwam bij de Slag in de Javazee. Zijn 78-jarige zoon Theo was gisteren aan boord van het vliegtuig om de rondvlucht over Den Haag mee te maken, die dus eindigde in de voorzorgslanding.

reacties (7)

  • zzb

     

    Even voor de duidelijkheid voor de mensen die zeggen waarom geen waterlanding. Luik van voorwiel was al open. Als ze op water was geland dan was ze waarschijnlijk volgelopen ;)

    reageer
  • Willem

     

    Keurige landing Dros, goed opgelost, alle passagiers veilig. Chapeau.

    reageer
  • Faerie

     

    Wat een belachelijke opmerkingen over de piloot. Het was een technisch mankement en kennelijk had deze piloot de ervaring, kennis en ruim voldoende vlieguren om de kist veilig en met beperkte schade aan de grond te zetten. En jacob, misschien kwam hij erachter tijdens of na het opstijgen en zoals het verhaal in het eerdere artikel vertelt bleek een waterlanding niet verstandig. En wat betreft de hobby van een antieke kist, geldt hetzelfde voor als oude auto's: als het onderhoud goed is dan is er geen probleem. En ga nou niet doen alsof een piloot bewust passagiers ook maar enig gevaar in gaat slepen. Ze zijn niet tegen hun wil in die Catalina gestapt.

    reageer
  • Barbara

     

    Wat is er belachelijk aan wanneer men zich het een en ander af wil vragen ondanks berichtgevingen. Mogen mensen zelf nog nadenken?

  • Barbara

     

    Kan je ook spreken van een zeker geluk in dit verhaal? De piloot was op leeftijd en er waren 15 passagiers aan boord. Dat is niet niks.

    reageer
  • Oldtimer

     

    Netjes gedaan van deze piloot van 72 jaar oud, maar ik blijf me afvragen of het verantwoord is met zulke oude piloten en vliegtuigen te blijven vliegen. Prima dat je als bejaarde een hobby hebt, maar daar moet je geen anderen mee in gevaar brengen. Zo'n ouwe kist hoor in een museum, niet in het luchtruim boven de bewoonde wereld.

    reageer
  • pieter de oude

     

    Daar zijn in Nederland extreme veiligheidsregels voor, zal wel weer een aanleiding zijn om het vliegveld- gezeur op gang te brengen.

  • laat alle reacties zien
  • Jacob

     

    Waarom gaat Dros na een waterlanding, waarbij hij constateert dat er iets mis is met het neuswiel, toch weer opstijgen om een noodlanding op Lelystad te maken?

    reageer
  • Ohm1981

     

    Wat Jacob zegt... Dit is toch onnodig risico's nemen? Probeer dan in het water het voorwiel te manipuleren of laat het slepen naar een boothelling.

  • Tja kreeg gelijk

     

    Het was een super nette landing. Goed werk van de piloot.

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert