Alternatieve route ontziet Veluwe en Teuge

LELYSTAD
De alternatieve vliegroute die Vliegveld Teuge vandaag heeft voorgesteld voor Lelystad Airport heeft gevolgen voor Flevoland. Zo ontstaat er een nieuwe route voor oostelijk Flevoland.

Teuge en werkgeversorganisatie VNO-NCW Midden presenteerden vanochtend een alternatieve vertrekroute voor Lelystad Airport tijdens een werkbezoek van Tweede Kamerleden en Statenleden van Overijssel en Gelderland aan Teuge. De luchthaven vraagt staatssecretaris Dijksma de variant te laten beoordelen, voordat de routes voor Lelystad eind dit jaar definitief worden vastgesteld.

Commotie
In juni ontstond er commotie over de vliegroutes van Lelystad, toen de staatssecretaris die presenteerde. Daarbij vliegen vertrekkende toestellen van Lelystad naar Elburg en blijven dan tot Apeldoorn op 1.800 meter. Daarbij komen ze pal over vliegveld Teuge.
De directeur van Teuge waarschuwde dat de luchthaven failliet zou gaan, omdat parachutisten er niet langer hun sport zouden kunnen beoefenen. Teuge en Gelderland riepen Dijksma toen op een alternatief te laten onderzoeken, dat de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvL) had voorgesteld.

Eigen alternatief
Teuge heeft nu met experts zelf een alternatief laten maken, dat vandaag is gepresenteerd. In deze zogeheten B++ variant komen de vliegtuigen niet meer vanaf Elburg over Teuge, maar verlaten ze Flevoland nabij Biddinghuizen en komen op 1800 meter Gelderland binnen bij Hierden, tussen Harderwijk en Nunspeet. Bij Garderen gaan de toestellen dan richting zuidoosten en zuidwesten. Het alternatief lijkt op een route over Harderwijk, die enkele jaren geleden na protest vanuit de Noord-Veluwe is afgevallen.

Korter
Volgens Vliegveld Teuge en het gespecialiseerde adviesbureau Adecs is dit alternatief 20 kilometer korter dan de route die Dijksma heeft voorgesteld, wat brandstof bespaart. 
Hoewel vliegtuigen op veel lagere hoogte de Noord-Veluwe op vliegen, zegt Teuge dat het aantal ernstig gehinderden op de Veluwe met 1.700 (45 procent) zal afnemen, terwijl stiltegebieden worden ontzien.
Volgens directeur De Groot van Teuge is het alternatief al bekeken door het Britse adviesbureau Helios, dat in opdracht van Luchtverkeersleiding Nederland een second-opinion voor de vliegroutes uitvoert. Helios zou hebben aangegeven dat de nieuwe route milieueffecten kan beperken en operationeel acceptabel is en daarom nader moet worden beoordeeld.

Gevolgen Flevoland
De alternatieve route heeft wel gevolgen voor vliegverkeer boven Flevoland. Vertrekkende toestellen hoeven niet langer vanaf Biddinghuizen tot Elburg te vliegen, maar verlaten de polder ter hoogte van Dorhout Mees bij Biddinghuizen.
Volgens Teuge-directeur De Groot hebben experts aangegeven dat dit kan op 1800 meter hoogte, hoewel de milieu-effectrapportage (mer) van Lelystad Airport aangeeft dat toestellen tot Biddinghuizen op 900 meter moeten blijven om Schiphol-verkeer niet in de weg te zitten. De groot wil niet via de media toelichten hoe de Teuge-variant tot een andere hoogte komt dan de mer.
Bij vertrek in noordoostelijke richting ontstaat er door het plan Teuge een nieuwe vliegroute over oostelijk Flevoland. Ter hoogte van het asielzoekerscentrum bij Roggebot maken vliegtuigen een bocht naar zuidwestelijke richting en koersen op 1800 meter hoogte over Walibi en enkele bungalowparken aan de Randmeren richting Hierden in Gelderland. 

Herindeling
De alternatieve route kan een oplossing zijn tot een grote herindeling van het luchtruim, die in 2023 wordt verwacht. Gelderland en Overijssel willen hierbij worden betrokken, zo hebben ze de Kamerleden duidelijk gemaakt. De Tweede Kamer praat op 13 september over Lelystad Airport.








reacties (10)

  • PeterL

     

    Prima alternatief, lijkt me stuk logischer dan de huidige route. Maar veranderen gaat het toch niet, de minister heeft heel duidelijk aangegeven dat B+ vastligt, alleen aansluiting op hogere luchtruim kon herzien worden, allemaal zinloos bestede centjes vrees ik.

    reageer
  • Laat vliegtuigen vertikaal opsteigen, en allen zijn tevreden.

    reageer
  • Dirk Zaan655450

     

    Klaarblijkelijk verwacht men alleen verkeer vanuit het Zuiden.

    reageer
  • Theo

     

    "Volgens Vliegveld Teuge en het gespecialiseerde adviesbureau Adecs is dit alternatief 20 kilometer korter dan de route die Dijksma heeft voorgesteld, wat brandstof bespaart." Wilt u dit argument alstublieft goed onthouden en vaak gebruiken als het u past? Dan zoek ik ondertussen uit hoeveel km vliegen de meest populaire bestemmingen van Lelystad verwijderd liggen, reken uit hoeveel procent 20 km op die afstanden nu echt is en schiet regelmatig heel hard in de lach. Huur in de tussentijd Alders met zijn Tafel uit en ook hij lacht, gehaald en gebracht door auto met chauffeur, zich een ongeluk. Daarna stuurt hij zijn declaraties weer schaamteloos in. Goed bezig hoor al die commissies en Bobo's die het allemaal eigenlijk ook niet weten. Vraag dat maar aan Dijksma. Hoewel, zij houdt zich vast weer groot.

    reageer
  • Dirk2

     

    Theo, je vergeet nog dat VNO-NCW haar positie even is vergeten in deze! Waar was Flevoland in dit voorstel vertegenwoordigd? Ook deze club van "oude heren" gaat hard achteruit! Ledenverlies is dus niet voor niets?

  • Maartje en Bas

     

    Het beste alternatief is een bouwstop en vervolgens alles terugbrengen in de oude situatie. Dus : de vliegveldplannen de ijskast in en er nooit meer uithalen. Mens, dier en leefomgeving zijn dan de grote winnaar.

    reageer
  • Maartje

     

    Het allerbeste is om dit soort onzinnige kreten te negeren. Iemand die het heeft over vlirgveldplannen terwijl er al druk gebouwd wordt kan niet meer serieus worden genomen

  • Desiree Doorzon

     

    Met zijn tweeën zou je beter moeten weten. Echter, het plan is al in uitvoering en straks is het klaar waarna er lekker gevlogen kan worden. Martje en Baas kunnen gaan vliegtuigspotten

  • HH

     

    De werkgelegenheid en economie in Flevoland de grote verliezers. Evenals de omwonenden van Schiphol, dat dan hard zal doorgroeien. Gelukkig is het al lang een gelopen race.

  • HH

     

    De werkgelegenheid en economie in Flevoland de grote verliezers. Evenals de omwonenden van Schiphol, dat dan hard zal doorgroeien. Gelukkig is het al lang een gelopen race.

  • Dirk

     

    we zullen jou in de diepvries leggen en er nooit meer uit halen , ga jij nou maar lopen naar je werk want fietsend leverd ook vervuiling op rubber bandjes dus op je blote voetjes naar je baas lopen want schoenzolen zijn ook slecht .

  • laat alle reacties zien
  • kees d.

     

    Dit gaat nog steeds onder het mom "omdat we niet kunnen mee eten gaan we tegen werken".

    reageer
  • De ingenieur

     

    Het is algemeen bekend (maar niet heus) dat tegenstanders beter weten hoe zaken geregeld moeten dan mensen die er voor aangesteld zijn en die passende ervaring en opleiding hebben.

    reageer
  • Jo

     

    Deze reactie vraagt ook om een passende en een degelijke ervaring, om voor en tegenstanders te overtuigen waar ze mee bezig zijn.

  • Eefje

     

    Dus het alternatief dat er niet was, blijkt er wel te zijn en is ook nog eens beter voor zo'n beetje iedereen die aangegeven heeft dat de eerste vliegroute erg nadelig was. Goh, ik ben verbaasd.

    reageer
  • HH

     

    En ook zo leuk voor de inwoners van Hierden! En wat zijn de gevolgen voor devliegroutes naar Schiphol en vliegveld Hilversum? Volgens mij lopen die ook door het gebied waar de groene lijn nu loopt.

  • Wil

     

    Ja, en wat is de het alternatief? Wat dat lees ik nergens.

    reageer
  • Dirk

     

    goed dat jullie dat aangeven hoor , antwoord tweedekamer leden doen we niks mee .

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert