De alternatieve route
Route werd gepresenteerd tijdens een werkbezoek van Tweede Kamerleden
Het alternatief vermindert de geluidshinder
Alternatieve route ontziet Veluwe en Teuge
Teuge en werkgeversorganisatie VNO-NCW Midden presenteerden vanochtend een alternatieve vertrekroute voor Lelystad Airport tijdens een werkbezoek van Tweede Kamerleden en Statenleden van Overijssel en Gelderland aan Teuge. De luchthaven vraagt staatssecretaris Dijksma de variant te laten beoordelen, voordat de routes voor Lelystad eind dit jaar definitief worden vastgesteld.
Commotie
In juni ontstond er commotie over de vliegroutes van Lelystad, toen de staatssecretaris die presenteerde. Daarbij vliegen vertrekkende toestellen van Lelystad naar Elburg en blijven dan tot Apeldoorn op 1.800 meter. Daarbij komen ze pal over vliegveld Teuge.
De directeur van Teuge waarschuwde dat de luchthaven failliet zou gaan, omdat parachutisten er niet langer hun sport zouden kunnen beoefenen. Teuge en Gelderland riepen Dijksma toen op een alternatief te laten onderzoeken, dat de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvL) had voorgesteld.
Eigen alternatief
Teuge heeft nu met experts zelf een alternatief laten maken, dat vandaag is gepresenteerd. In deze zogeheten B++ variant komen de vliegtuigen niet meer vanaf Elburg over Teuge, maar verlaten ze Flevoland nabij Biddinghuizen en komen op 1800 meter Gelderland binnen bij Hierden, tussen Harderwijk en Nunspeet. Bij Garderen gaan de toestellen dan richting zuidoosten en zuidwesten. Het alternatief lijkt op een route over Harderwijk, die enkele jaren geleden na protest vanuit de Noord-Veluwe is afgevallen.
Korter
Volgens Vliegveld Teuge en het gespecialiseerde adviesbureau Adecs is dit alternatief 20 kilometer korter dan de route die Dijksma heeft voorgesteld, wat brandstof bespaart.
Hoewel vliegtuigen op veel lagere hoogte de Noord-Veluwe op vliegen, zegt Teuge dat het aantal ernstig gehinderden op de Veluwe met 1.700 (45 procent) zal afnemen, terwijl stiltegebieden worden ontzien.
Volgens directeur De Groot van Teuge is het alternatief al bekeken door het Britse adviesbureau Helios, dat in opdracht van Luchtverkeersleiding Nederland een second-opinion voor de vliegroutes uitvoert. Helios zou hebben aangegeven dat de nieuwe route milieueffecten kan beperken en operationeel acceptabel is en daarom nader moet worden beoordeeld.
Gevolgen Flevoland
De alternatieve route heeft wel gevolgen voor vliegverkeer boven Flevoland. Vertrekkende toestellen hoeven niet langer vanaf Biddinghuizen tot Elburg te vliegen, maar verlaten de polder ter hoogte van Dorhout Mees bij Biddinghuizen.
Volgens Teuge-directeur De Groot hebben experts aangegeven dat dit kan op 1800 meter hoogte, hoewel de milieu-effectrapportage (mer) van Lelystad Airport aangeeft dat toestellen tot Biddinghuizen op 900 meter moeten blijven om Schiphol-verkeer niet in de weg te zitten. De groot wil niet via de media toelichten hoe de Teuge-variant tot een andere hoogte komt dan de mer.
Bij vertrek in noordoostelijke richting ontstaat er door het plan Teuge een nieuwe vliegroute over oostelijk Flevoland. Ter hoogte van het asielzoekerscentrum bij Roggebot maken vliegtuigen een bocht naar zuidwestelijke richting en koersen op 1800 meter hoogte over Walibi en enkele bungalowparken aan de Randmeren richting Hierden in Gelderland.
Herindeling
De alternatieve route kan een oplossing zijn tot een grote herindeling van het luchtruim, die in 2023 wordt verwacht. Gelderland en Overijssel willen hierbij worden betrokken, zo hebben ze de Kamerleden duidelijk gemaakt. De Tweede Kamer praat op 13 september over Lelystad Airport.
[https://twitter.com/rschuur/status/901030303434715136]
[https://twitter.com/ChristianLorist/status/900981097303027712]
[https://twitter.com/Daisyvliegentha/status/900998744522592261]
[https://twitter.com/vnoncwmidden/status/901043272394604544]
Heb jij een tip of opmerking? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 06 - 52 52 4891 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!
gerelateerde artikelen
-
Opening vliegveld verder onder druk door monsterzege BBBLELYSTAD
LELYSTAD • Vrijdag 17 maartDe grote verkiezingswinst van de Boer Burger Beweging (BBB) van afgelopen woensdag kan ervoor zorgen dat de opening van Lelystad Airport niet doorgaat. BBB is tegen de opening van het vliegveld en de...
-
Lelystad Airport heeft meer stikstofrechten gekocht dan nodig en geeft deel terugLELYSTAD
LELYSTAD • Donderdag 23 februariBij de aankoop van drie boerderijen in Gelderland heeft Lelystad Airport meer stikstofrechten verworven dan dat het zelf nodig heeft voor de eerste uitbreidingsfase. Die rechten wil de luchthaven daar...
-
Lelystad Airport 50 jaar; vijf vragen over jarig vliegveldLELYSTAD
LELYSTAD • Donderdag 23 februariLelystad Airport bestaat vijftig jaar. In 1973 begon het vliegveld met een grasbaantje voor sportvliegtuigjes. Daar kwamen later nog sproeivliegtuigen bij voor de landbouw. In de jaren daarna groeide...
recent nieuws
-
Brandweerwedstrijd: wie helpt het beste een man met een ijzeren staaf in zijn schouder? ENS
ENS •Tientallen brandweerlieden waren zaterdag in en rondom Ens in touw vanwege een brandweerwedstrijd. Maar liefst negentien korpsen uit onder andere Creil, Swifterbant, Kesteren, Wezep en Barneveld kwame...
-
Potentiële luchtverkeersleiders maken kennis met het vak op AirportLELYSTAD
LELYSTAD •Hoewel Lelystad Airport nog niet open is voor passagiersvluchten, is er zaterdag een open dag voor mensen die luchtverkeersleider willen worden. Er zitten nu een vijftal verkeersleiders, omdat dat wet...
-
Almeerder Thomas Bons de beste steward van NederlandALMERE
ALMERE •Almeerder Thomas Bons van het MBO College Airport mag zich de beste steward van Nederland noemen. Hij ontving deze prijs tijdens de finale van de vakwedstrijden voor mbo'ers, Skills. Thomas Bons is en...