Schipper Urkersluis legt schuld bij bediening

URK
Het ongeluk bij de Urkersluis vrijdag is veroorzaakt door een fout van de bediening en niet door een aanvaring. Dat zegt de betrokken schipper Frits Hoekstra. De provincie sprak over een aanvaring met een neergaande brug, maar volgens de Friese schipper werd zijn boot geplet omdat de brug juist niet omhoog ging.

Van boord gesprongen
Vrijdag voer Frits Hoekstra met zijn schip Voorwaarts de sluis in. Hij voelde al nattigheid toen hij zag dat het waterpeil begon te stijgen, maar de brug omlaag bleef. Via de marifoon probeerde hij contact te zoeken met de bedieningscentrale, maar dat lukte niet. Toen is hij op de wal gesprongen. "Ik dacht dan zien ze op de camera wel dat er iets mis is."

Hoekstra had zijn schip zo ver mogelijk laten doorvaren, zodat zijn kajuit niet werd geplet. Uiteindelijk is de laatste drie meter van het schip geraakt. "De hekken aan de achterkant en de roeiboot zijn kapot, maar op zich valt de schade nog mee." Hoekstra raakte niet gewond, en is ook niet heel erg geschrokken. "Ik heb al heel wat meegemaakt, maar ik wil het liever niet elke week beleven."

"Inschattingsfout"
Hoekstra vaart voor grondbedrijf Eeltink uit Emmeloord. Vrijdag had hij zand gebracht naar Emmeloord en hij was met een leeg schip op de terugweg. Een collega vaart met een boot die iets kleiner is maar wel veel lijkt op de 43 meter lange Voorwaarts van Hoekstra. Na het ongeluk zou een medewerker van de provincie tegen Hoekstra hebben gezegd dat zij het schip hadden aangezien voor die kleinere broer. Die past namelijk wel in de sluis, zonder dat de brug omhoog hoeft.

Provincie houdt kaken nog op elkaar
De provincie Flevoland is bezig met een onderzoek naar het ongeluk. Totdat duidelijk is wat er is gebeurd en alle partijen hierover zijn ingelicht, wil de provincie niet veel over de kwestie kwijt. Een woordvoerder meldt dat de term 'aanvaring' alleen was gekozen om aan te geven dat twee dingen tegen elkaar aan waren gekomen. "We hebben niet bedoeld dat de schipper ergens tegen aan is gevaren. Ik snap dat de schipper het daar niet mee eens is", aldus de woordvoerder. Hoe lang het onderzoek gaat duren, is niet bekend. "Maar als het verhaal van de schipper overeenkomt met wat wij zien in de log-gegevens en op de videobeelden, dan zijn we snel klaar."

Te weinig capaciteit
Eigenaar Eeltink van het gelijknamige grondbedrijf in Emmeloord wijt het ongeluk aan onderbezetting bij de bediening. "Door grote projecten als de A6 en de uitbreiding van het vliegveld is het veel te druk." Hij wil dat de provincie meer mensen inzet voor de bediening. 

Urkersluis voorlopig gestremd
Ondertussen is de Urkersluis niet te gebruiken en zijn medewerkers van de provincie aan het kijken hoe groot de schade aan de brug is. In het slechtste geval moet het brugdek eruit getild worden en is de brug twee weken dicht voor het wegverkeer. Dat moet nu omrijden via de naastgelegen Arie de Witbrug. Scheepvaart is voorlopig nog mogelijk, tot de reparaties aan de brug echt van start gaan.

reacties (11)

  • kees d.

     

    Is niet de eerste keer dat zoiets hier gebeurd. Moeten Waterstaat en Provincie zich niet eens achter de oren krabben?

    reageer
  • Arrie

     

    De ambulance die kwam voor mij toen, ik had een acute ontsteking opgelopen door een steek van een wesp. Op de brug niet naar beneden ging hebben ze mij toen met brancard en al over de vaart gekatapulteerd. Gelukkig kwam ik op vier wielen terecht aan de overkant

    reageer
  • Brugwachter van het eerste uur

     

    We kunnen nog zoveel A4'tje vol schrijven over bemand of onbemand, maar de schipper van deze binnenvaart schip heeft 100% gelijk.

    reageer
  • Bernhard

     

    Enkele weken nog een situatie meegemaakt. Ik vaar op de Jonkers of Helomavaart naar de draaibrug Oldelamer. Op mijn vraag aan de brugwachter of ik mee kon met een jacht wat een eindje voor me voer, gaf hij aan dat na het jacht eerst een jacht van de andere kant als tweede mocht, daarna de brug dicht zou gaan en daarna pas pas bij de volgende opening mocht ik. Vervolgens zit ik inmiddels zo dicht achter het jacht dat de brugwachter blijkbaar denkt dat het terecht onzin was om eerst de andere kant door te laten. Lichten werden tijdens doorvaart toch even op rood gezet en terwijl ik afstop worden ze ineens groen dus vaar ik op. Bijna bij de brug gaan ze ineens op weer op rood en onmiddellijk zie ik het jacht aan de andere kant opstomen. Met een flinke vaart komt hij de brugopening in terwijl ik volaan achteruit aan het draaien ben. Met 70 ton is stilliggen niet direct te realiseren. Als het jacht halverwege de brug is springt het licht weer op groen. Terwijl het jacht met moeite en flinke snelheid met een boog langs mij heen gaat en scheld omdat ik al bijna tussen het remmingwerk lig, wijzen we naar de groen lichten op de brug. Achteraf is het een wonder dag door het gegoochel van de brugwachter er geen aanvaring was.

    reageer
  • jacob

     

    Het gehele systeem is een grote aanfluiting, ook op sociaal gebied. Hoe dom ken je wezen! De uitvinder kan beter andere hobby zoeken,...figuurzagen of zo. Stuk goedkoper, en betaalbaar voor degene zelf! Maar snel de echte maritieme kenners terug op alle sluizen en bruggen!!!!

    reageer
  • voorwaarts

     

    je kan a 4tjes vol schrijven,maar er komt ook wel eens een vakbekwaam a drietje door.of een voorwaartsje of een spesje,maar als ze moeten betalen als het mis gaat zijn ze niet thuis.dan proberen ze op alle manieren hun gelijk te krijgen.ik ben de moeilijkste niet.maar we hebben het niet eens over verborgen gebreken,zoals lekage in roef en plaat in slaapkamer die losgewrongen is door de brug op de roef.gelukkig zijn we erg handig,en komt dat wel weer goed.hulde aan de mensen van de bediening en een natte douche voor de organisatie.afz ms voorwaarts

  • laat alle reacties zien
  • Durker

     

    Voor mijn werk kwam ik vaak op alle sluizen en gemalen in de provincie Flevoland en andere provincies, zoveel schade is er de afgelopen jaren is geweest is er nog nooit geweest als je het mij vraagt . De bruggen en sluizen werden vaak bediend door mensen die uit de maritieme wereld kwamen en op één of andere manier niet meer konden deel nemen aan het werk op het water . De mensen die dus de bruggen en sluizen bedienden hadden een baan gerelateerd aan hun verleden en wisten wel wat ze deden , maar om kosten te besparen werden deze mensen vervangen door glasvezel en computers wat een vermogen heeft gekost trouwens en nog steeds kost want het is de ene storing na de andere . Als je het mij vraagt hadden de sluizen en bruggen gewoon bemand moeten blijven . Zo was er werk gebleven voor de afgekeurde schipper of matroos die nu thuis zitten met een uitkering , en op die manier had je ogen en kennis op het werk .

    reageer
  • Pieter

     

    Die bediening op afstand is misschien ook niet zo'n succes? Ik heb vorig jaar zomer een staaltje gezien bij de brug bij Vollenhove: De brug was op. Bomen dicht. Ambulance stond er met toeters en bellen. Maar er gebeurde helemaal n i e t s . De brug bleef gewoon op. De bomen bleven gewoon dicht. Toeschouwers spraken schande. Je zal degene maar geweest zijn die lag te wachten op hulp.

    reageer
  • Luppien

     

    De provincie kan praten als brugman. Maar dit is voor hen toch echt een brug te ver.

    reageer
  • Jan van Loosen

     

    Wie moet er over de brug komen om dit te vergoeden?

    reageer
  • Pieter

     

    Gewoon altijd de brug openen bij schuttingen die richting de haven gaan. Dan heb je ook niet van deze onbenullige ongelukken

    reageer
  • KC

     

    Heeft niets te maken door onderbezetting door grote werken. De centrale bediening is een geheel apparte afdeling. Ook toen er locale bediening was zijn er ongelukken gebeurd. Ingedrukte stuurhut, aanvaringen aan de brug, e.d.

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert