Forse kritiek Kamer op vliegroutes Lelystad Airport

LELYSTAD • Wo 20 september 2017 | 20:07 • Woensdag 20 september 2017 | 20:07
Een groot deel van de Tweede Kamer heeft forse kritiek op de vliegroutes vanaf Lelystad Airport. De politici discussieerden daarover woensdagmiddag met staatssecretaris Dijksma. Inwoners van Gelderland, Overijssel en Friesland zijn bezorgd dat vliegtuigen laag overkomen. Staatssecretaris Dijksma staat open voor alternatieve routes, maar een route om vliegveld Teuge te sparen is volgens haar onmogelijk.

Politieke reacties
D66 vroeg zich af of het niet slim is te wachten met de opening van de luchthaven tot het luchtruim opnieuw is ingedeeld en de overlast kan worden beperkt. De partij wilde weten waarom niet eerder werk is gemaakt van die herindeling. De ChristenUnie en het CDA delen die kritiek. De SGP vroeg zich af: waarom doordenderen naar de opening van het uitgebreide vliegveld in 2019?

De Partij van de Arbeid houdt vast aan de datum van 1 april 2019. De PvdA wil weten hoeveel vertraging er optreedt als er alternatieve routes moeten worden onderzocht. 

De PVV, tegenstander van de uitbreiding, vindt dat de Kamer en provincies hebben zitten slapen en niet eerder aan de bel hebben getrokken over de mogelijke overlast. De SP vindt ook dat de uitbreiding er sowieso niet moet komen. 

De Partij voor de Dieren heeft zorgen uitgesproken over de luchtkwaliteit en over botsingen met vogels op de lage routes

Reactie Dijksma
Staatssecretaris Dijksma zei tijdens het debat dat zij geen andere routes in de weg zal staan als daar draagvlak voor is, maar die moeten dan wel binnen de gestelde voorwaarden passen. In november moeten de routes definitief worden vastgesteld om op schema te blijven. Anders is er volgens haar een probleem. Wachten op herindeling van het luchtruim vindt ze niet verstandig. Die herindeling kan niet naar voren worden gehaald. Ze verzette zich tegen de suggestie dat dat onwil is.

Dijksma kon niet op alle vragen antwoord geven. Het debat werd daarom niet afgemaakt. Mogelijk dat het volgende week wordt voortgezet.

Kritiek vanuit provincies
Vooral vanuit Gelderland en dan met name vliegveld Teuge klinkt forse kritiek op de voorgestelde routes, omdat een vertrekroute pal over het vliegveld gaat. Teuge wil die route verplaatst hebben. Maar dat is volgens Dijksma onmogelijk. 

Ook zijn er in Gelderland, Overijssel en Friesland zorgen over de hoogte van 1.800 meter, waarop de vliegtuigen lang van en naar Lelystad moeten vliegen voordat ze hogere vliegroutes kunnen bereiken. Actiegroepen hebben vorige week 68.000 handtekeningen aan de Tweede Kamer aangeboden, waarmee zij voor hogere routes pleiten. Dijksma heeft al toegezegd dat toestellen vanaf Elburg sneller zullen stijgen in plaats van Apeldoorn zodat de stiltegebieden worden ontzien. 
 

reacties (39)

  • hans

     

    Nee, hoor dat is vanaf 2009 bekend.(rapport lvnl) Nu komt het ''stof'' onder het tapijt vandaan.

    reageer
  • Stephan

     

    Hier hebben de provincies Gelderland en Overijssel jarenlang aan de Alderstafel zitten slapen. Jarenlang is er gepraat over o.a. de vliegroutes en nu plots is het een probleem.

    reageer
  • Niets is mal en onmogelijk in mijn voorstel. Heeft u mij VS, Australie en Canada zien noemen? Neen!! Ik heb het over de vluchten binnen Europa. Juist deze vluchten zijn erg milieuvervuilend. En juist deze vluchten gaan van Luchthaven Lelystad vertrekken. En deze vluchten moeten en kunnen worden vervangen door de trein en auto. Karen, wel ff lezen wat er staat! En eeh, ga eens met de trein op vakantie!

    reageer
  • Menno Mentink

     

    De plaatselijke politici steunen hun collega's in het parlement. Zij gaan hier bij de raadsverkiezingen in maart 2018 echt niet mee wegkomen.

    reageer
  • Karen

     

    Ja, met de auto naar de V.S., Australië, Canada, or where ever! Gaat vast lukken. Wat u voorstelt is mal en onmogelijk. Natuurlijk is met de auto, en zeker met de trein, schoner rijden mogelijk, maar dat is maar deels binnen Europa van toepassing en al helemaal niet buiten Europa.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • euro

     

    de laatste weken en de zomervakantie is er hard gewerkt aan de oplossing en inpassing van de vliegroutes en maar doorstampen de tijdsdruk neemt nu echt toe. en er ligt ook nog een onderbelicht probleem met de special vfr wat in de MER niet is behandeld wel is de gewone vfr in de MER behandeld het uitvliegen van de kleine luchtvaart is gewoon vergeten alles wat uitvliegt naar harderwijk moet onder de IFR door omdat die ook onder de TMA van schiphol moeten blijven. bij slecht zicht (mist) is het vliegen van de kleine luchtvaart haast onmogelijk gemaakt er is niet gekeken naar de route naar harderwijk. dit is echt nog onderbelicht en komt straks vanzelf wel boven tafel.

    reageer
  • Barbara

     

    Over het luchtruim gesproken nog meer nieuws wat niet door de beugel kan, want Ryanair biedt piloten 'bonus' om af te zien van vakantie en ziekteverlof . Kijk, en dit soort overbelaste of ziekgemaakte piloten krijg je strakjes aangeboden als je met vakantie wil vanuit Lelystad.

    reageer
  • Paula, je kunt ook met de trein of auto naar het buitenland op vakantie. Daar is het vliegtuig echt niet voor nodig. Met de trein of auto reis je vele malen schoner dan met het vliegtuig. Het vliegverkeer moet in de toekomst sterk worden teruggedrongen, zeker het vliegverkeer over de korte afstanden (dus binnen Europa). Wij moeten de milieudoelstellingen namelijk halen. Anders staat Flevoland straks weer onder water! Dus een luchthaven in Lelystad voor Europese vakantievluchten is een totale misinvestering. Ik steun de landelijke SP in het verzet!

    reageer
  • Hannes

     

    Alle afgesproken theoretische zwenkende uitgangspunten slaat vandaag de dag nergens meer op! De belangrijkste uitgangspunten zijn met alle versnelde nieuwe technologieën om op Schiphol eerst met zijn eigen praktische operationele kennis om een waardevolle imago weer tot stand te brengen! "Bespaar Nederland met zijn kleine oppervlakte voor één grote metropool debacle!" "Hoe is het mogelijk om nu als staatssecretaris te bepalen welke vliegveld het goedkoopst uit de bus moet komen om zo de markt binnen te halen! "Nogmaals het is een logistieke kwestie, met een bepaalde valse concurrentie wat op Schiphol zelf operationeel moet en kan worden opgelost!"

    reageer
  • GertJan

     

    Het grote woord 'Schandalig' dat je gebruikt is van toepassing op jouw reactie. Het is inderdaad schandalig dat jij wilt kiezen voor gezondheidsschade voor heel veel mensen als gevolg van het vliegverkeer naar en van dit vliegveld. En dat voor een paar vakantiegangers. Die mensen houden toch van reizen. Laat ze dan maar gaan voor een andere manier van reizen. De overheid is er toch niet om vakanties te faciliteren. Zoek dat lekker zelf uit.

    reageer
  • Piet

     

    Wat mij verbaast , hoe gaat het met gebieden dichterbij ? Dronten en omgeving ? Nu kunnen wij al merken op momenten dat het druk is in de lucht : geluid ,zodat je naar boven kijkt naar wat voor vliegtuig is het ? We krijgen het idee dat we in de omgeving van Schiphol wonen , waar we niet voor gekozen hebben. Denk dat gebieden buiten onze regio nu moeite hebben met waar wij al aan gewend zijn . Dus niet zeuren , ff over nadenken over op wat voor manier zaken het minste overlast geven , en de economie steunen .

    reageer
  • Michael

     

    Jawel hoor maart 2018 zijn maar gemeente verkiezingen en deze kunnen niet de plannen van de 2e kamer lamleggen, Den Haag drukt de vliegeld plannen er wel of niet doorheen en Lelystad is gewoon het volgende poppetje waar ze mee spelen.

    reageer
  • Dixon

     

    Wanneer komen ze met een poll voor de voorstanders van onze Airport?

    reageer
  • hans

     

    Welkom in de democratie. Economische fabels en zgn planmatige geldverslindende luchtfietserij verdwijnen al snel waar ze horen nml, inde prullenbak. Gezond verstand, schoon milieu en positieve toekomst mogelijkheden voor de kinderen.

    reageer
  • hans

     

    Nee, weer een verdaaiing van de feiten. Roze economische bril af en simpel erkennen dat luchtvaart vanaf Lelystad Airport voor enorme problemen zorgt voor alle vliegtuigen boven Nederland.(naast de gigantische vervuiling die de toekomst van niet alleen onze kinderen maar heel Nederland bedreigt.

    reageer
  • Dick

     

    Nee, niet vliegen met die handel, zelfs IL&T heeft indertijd een NEGATIEF advies gegeven over de uitbreiding van vliegveld Lelystad. Maar de PvdA heeft gezegd "VLIEGVELD MOET ER KOMEN!" Dus het kwam er. Gewoon door PvdA door de strot gedrukt. Maar beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. VOOR ER ONGELUKKEN GEBEUREN!

    reageer
  • Dirk

     

    omdat ik nu al jaren in almere woon

    reageer
  • Willem

     

    April 2019 gaat wel lukken wat de bouw betreft, hier geven ze vol gas. Kan het zijn dat ze de bui aan zagen komen en nu hopen dat afblazen alleen om deze reden al bijna onmogelijk is.

    reageer
  • Dirk2

     

    Dit dossier stevent hard af op een politieke Janboel! Zijn wij nu ambtenaren aan het werk aan het houden of een gunstig economisch klimaat voor de BV Nederland aan het organiseren? Het lijkt het eerst te worden met het gevaar dat er opnieuw uitstel volgt! Schandalig en zeer schadelijk voor de Flevolandse economie en de positie van Nederland in de mondiale luchtvaart! Kiezen is verliezen, dus open op 1 april 2019 (uiterlijk) en accepteren dat verandering van spijs ook zal leiden tot "doen eten" voor Gelderland en Overijssel. Waar zijn onze ouderwetse leiders als je ze nodig hebt?

    reageer
  • Henkes

     

    Alstublieft mensen,kunnen we ophouden met altijd weer wat te zoeken. Een kwestie van "not in my back yard". Vliegen met die handel.

    reageer
  • krekel

     

    wat een geouwehoer nu terwijl alles in volle gang staat

    reageer
  • Maartje, Bas en HH

     

    Na telefonisch overleg met elkaar zijn we toch tot inkeer gekomen. De tegenstanders van Lelystad Airport hebben echt wel gelijk. Als gevolg van dit vliegveld zullen omwonenden ziek worden en zelfs overlijden. Dit kan en mag niet gebeuren. Wij bieden alle mensen onze excuses aan voor onze halsstarrige houding als zogenaamde voorstanders.

    reageer
  • Menno Mentink

     

    Dat wordt bij de volgende verkiezingen in maart 2018 dus kiezen tussen PVV, SP en PvdD. De andere partijen kiezen voor een versnelde vernietiging van alle leven op aarde. En daar zal dus niemand zijn stem op uitbrengen.

    reageer
  • hans

     

    Goh, waarom woon je dan in Almere?

    reageer
  • Jeroen

     

    Ik klaag en ik ben in 40 jaar nog NOOIT met het vliegtuig op vakantie geweest.

    reageer
  • HH

     

    Dat rapport van LVNL en To70 geeft aan dat er een aanpassing van het luchtruim nodig is. Anders is er voor Lelystad Airport een beperking qua tijd in slots. Inderdaad: die herindeling is al acht jaar bekend. En vervolgens heeft LVNL niets met zijn eigen conclusies gedaan. De politiek krijgt alleen een koekje van eigen deeg dat ze de positie van LVNL als monopolist nog steeds niet ontmanteld hebben. Zeer kwalijk van zowel de Tweede Kamer als het ministerie.

    reageer
  • Desiree

     

    We moeten er maar een binnen en anders stoppen we toch gewoon oordoppen in onze oren dan hebben we nergens last van.

    reageer
  • hans

     

    Helemaal mee eens. In de prullenbak er mee, naast al die zogenaamde economische wonderplannen.

    reageer
  • HH

     

    Kinderen slapen prima door, zelfs rond Schiphol. Luchtverontreiniging in Nederland komt voornamelijk van autoverkeer, veeteelt, open haarden, verwarming van huizen en elektriciteitscentrales.

    reageer
  • hans

     

    Je bent het rapport van de lvnl van 2009 ''vergeten'' De politiek krijgt nu een koekje van eigen deeg! Denk je ook nog even aan de nachtrust van de kinderen en de milieu vervuiling??

    reageer
  • Dirk

     

    ik woon ook op de route van schiphol ja en zo wat die vliegtuigen lekker laten vliegen het boeit me net zo min , heb in me jonge aren pal bij schiphol gewoond als de wind fout stond kon je de motoren horen starten en dan wist je let op er komt er zo een aan vliegen met opstijgen de buitenveldertbaan en op die route woon ik nu weer in almere dit keer . dus kom maar op met lelystad zou ik zeggen

    reageer
  • Herman

     

    Inderdaad Paula. Iedereen wil vliegen maar niemand wil een vliegveld in de buurt.

    reageer
  • HH

     

    Inderdaad zou uitstel of afstel zeer negatief voor Flevoland zijn. Zo is de afspraak over de verbreding van de A6 aan de ontwikkeling van Lelystad Airport gekoppeld.

    reageer
  • De Partij voor de Dieren maakt zich zorgen over botsingen met vogels op de lage routes. Hoe lachwekkend is deze vraag. Nee de vogels krijgen ook de vluchtroutes te zien, en kunnen dan besluiten ergens anders langs te vliegen. Om met van Gaal te spreken, ben ik nou zo dom of zijn zij zo dom.

    reageer
  • HH

     

    Vraag is inderdaad waarom er niet eerder is gestart met de herindeling van het luchtruim. In de brief van de staatssecretaris staat dat in 2018 een project wordt; ofwel, er gebeurt nog steeds niets. En op de kamervragen waarom het niet eerder dan in 2023, antwoordt ze in de brief alleen maar weer met de planning, en niet met een inhoudelijk argument. In 2021 nemen LVNL en defensie een gezamenlijk nieuw luchtverkeersleidingssysteem in gebruik. Prima hoor, al kan dat wellicht ook wat sneller. Maar waarom het dan nog twee jaar moet duren voor de nieuwe routes in dat nieuwe systeem kunnen, is onduidelijk. Laat de herindeling luchtruim en de invoering van het nieuwe verkeersleidingssysteem gewoon parallel lopen. Dan kan het nieuwe systeem in 2021 tegelijk met de nieuwe vliegroutes werken. Maar de staatssecretaris loopt nog steeds aan de leiband van LVNL; haar hele brief is doordrenkt met opmerkingen kver een te hoge werkdruk voor de luchtverkeersleiders... En en passent merkt ze ook nog even op dat ze geen voorstander is van marktwerking voor de luchtverkeersleiding, waarbij meer bedrijven de diensten aan mogen bieden.

    reageer
  • Paula

     

    Het is goed om rekening te houden met bezwaren. Maar gaan al die klagers in Nederland op vakantie? Of vliegen die vanuit Duitsland naar hun bestemming? En dan later ook niet zeuren over de teruggang van de economie omdat Schiphol niet meer kan uitbreiden en in Flevoland vastloopt vanwege de stop in de ontwikkeling van de mogelijkheden in Flevoland.

    reageer
  • Jeroen

     

    Hèhè, de politiek wordt ook wakker. Stoppen dus.

    reageer
  • Lelystedeling

     

    Serieus... dat ze stiltegebieden ontzien is natuurlijk prima. Maar mensen die klagen over overlast... zitten die werkelijk de hele dag op de bank te kijken hoe de vliegtuigen over komen? Ik krijg ook veel vliegtuigen over in het stuk waar ik woon, van de luchtvaart van Schiphol. Het interesseert me werkelijk niets als deze overvliegen, ik zie het probleem echt niet. Straks zitten de grootste schreeuwerds gewoon in het vliegtuig op weg naar hun all in vakantie hoor.

    reageer
  • Roel

     

    Komen ze recht over de tweede kamer heen ?

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert