Bestuurders maken kennis met nieuwe bussen

ALMERE
Reizigers in het Almeerse openbaar vervoer moeten nog vijf weken wachten voordat ze in de nieuwe stadsbussen kunnen stappen, maar de chauffeurs hebben daar al kennis mee gemaakt.

Op 10 december neemt het vervoersbedrijf Keolis het busvervoer over van Connexxion. De bussen gaan rijden onder de naam AllGo. De 280 chauffeurs gaan over naar de nieuwe maatschappij. Er komen ook andere bussen.

Ochtend- en avondspits
Op en rond stadslandgoed De Kemphaan krijgen de bestuurders deze weken in groepjes van tien les in het rijden met de nieuwe bussen. De 15 meter lange voertuigen worden ingezet op zeven lijnen. In de ochtend- en avondspits komen ze om de vijf minuten voorbij, daarbuiten om de acht minuten. In de avond wordt een kwartierdienst uitgevoerd.

Bestuurdersplek afsluitbaar
De bussen hebben een lage vloer, brede gangpaden en brede deuren. Bij de inrichting van de bussen is erop gelet om reizigers en chauffeurs te beschermen tegen agressieve passagiers. Zo is de bestuurdersplek afsluitbaar en zijn door de hele bus spiegels aangebracht om de inzittenden een veilig gevoel te geven.

Ook is er geen cash geld aan boord. Reizigers kunnen dan ook alleen elektronisch betalen.

reacties (16)

  • Ellnie

     

    Nou, daar is dan ook weer lekker over nagedacht. Chauffeurs hun vrije tijd laten opofferen om aan de nieuwe bussen te wennen. Top bedacht. Net als dat het echt goed bedacht is dat Syntec stukken goedkoper is dan Connexxion, maar duurder voor de reizigers. Mijn moeder is straks 25 Euro per jaar duurder uit met haar abonnement. En dan kan zij een jaarabonnement in 1 x betalen. Veel mensen kunnen dat niet en betalen straks nog veel meer. Echt geweldig. :-(

    reageer
  • Karel

     

    Dat is zeker niet netjes van Keolis, en ook dom. Ze nemen dus doelbewust risico's door deze rijlessen vrijblijvend te laten zijn. Met een derde busongeluk in een paar weken tijd in Almere, lijkt me dit vragen om problemen. Aan de andere kant, als ik buschauffeur was, draag ik ook verantwoordelijkheid voor mijn passagiers en voor mijn werk. Het is tenslotte geen 9 tot 5 baan en het gaat om mensenlevens. Daar mag vanuit de werknemer ook wel iets tegenover staan.

    reageer
  • Erik

     

    Dan zou connexxion je vrij plannen voor een cursus dag

    reageer
  • Ron h

     

    Keolis is gewoon de opvolger van de meeste huidige personeelsleden. Wil je nu zeggen dat als je connexionchaffeur bent of zou zijn en connexion had de aanbesteding gewonnen en schaft allemaal nieuwe bussen aan dat je dan wel op je vrije dag had meegedaan ? (Ik snap echt je logica niet)

    reageer
  • Erik

     

    Ja zijn vrijblijvend. En het heeft niks met lekker gemotiveerde chauffeurs te maken. Als ik al 40 uur 5 dagen in de week werk zou ik ook niet voor een ander bedrijf onbetaald een cursus volgen

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Jaap

     

    Was geld dan alleen vroeger "een wettig betaalmiddel?"

    reageer
  • Thomas

     

    Vaak heb ik moeten uitleggen, soms tegen heel grove mensen, waarom ik schuin over anderhalve zitplaats moet zitten, omdat de beenruimte onvoldoende is en ik er domweg niet tussen pas met mijn benen. Ondanks dat zij net zo goed schuin kunnen zitten en gewoon plaats kunnen nemen.... Die type bussen werden ontworpen in de overtuiging dat alle Nederlanders dwergen zouden zijn.

    reageer
  • ron h

     

    jammer dat het filmpje alleen de binnenachterkant laat zien met het smalle pad en 4 stoelen en niet de voorkant met de staanplaatsen en buggy en kofferplek.

    reageer
  • Van Haven

     

    Daar was ik al bang voor. Helaas kun je niet altijd zien of iemand kan staan, oud of zwanger is helder, maar er zijn ook jongere mensen met onzichtbare kwalen. Dit vind ik echt een minpunt.

    reageer
  • Karel

     

    Dus die rijlessen zijn niet verplicht maar vrijblijvend? Is dat wat u bedoelt te zeggen. Kan me nauwelijks voorstellen. Slecht geregeld van Keolis aan de ene kant maar "lekker gemotiveerde" chauffeurs aan de andere kant. En veilig lijkt het me in beginsel al helemaal niet.

    reageer
  • Karel

     

    Ik weet nog van vroeger: Opstaan voor iemand misstaat niemand.

    reageer
  • Faerie

     

    @Van Haven, helaas, het gaat wel degelijk ten koste van het aantal zitplaatsen. Meer dan voorheen zal het principe van opstaan voor iemand belangrijk worden.

    reageer
  • Van Haven

     

    Prettig dat er alleen elektronisch betaald kan worden, niet alleen veiliger, maar ook sneller !

    reageer
  • Wendy

     

    Zitten erook cameras is. Binnen no time wordt dit interieur natuurlijk gesloopt of beklad 😒😞.

    reageer
  • Erik

     

    Niet alle buschauffeurs. Je moet het namelijk op je vrije dag doen.

    reageer
  • Van Haven

     

    k Ben benieuwd naar de bussen. Ze zijn vast stiller dan de huidige exemplaren. Ik lees dat er brede gangpaden zijn, hopenlijk gaat dat niet ten koste van het aantal zitplaatsen ....

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert