Extra onderzoek dodelijk ongeval A27

LELYSTAD
Technisch onderzoek moet uitwijzen wat er met de cruisecontrol van de 25-jarige vrouw uit Dronten aan de hand was in juli 2016. De vrouw was toen betrokken bij een dodelijk ongeval op de A27 bij Almere. Vrijdag diende de zaak voor de rechtbank in Lelystad. Daarnaast worden aanwezige politie-agenten en ambulancepersoneel nog gehoord. 

De vrouw uit Dronten had haar cruisecontrol ingesteld op 130 kilometer per uur, daarna viel ze in slaap achter het stuur. Daarbij botste ze op een andere auto met een snelheid van 143 kilometer per uur en belandde een 58-jarige Lelystedeling in de sloot. De man overleefde het ongeval niet. 

De politie vond de auto van de man pas een uur later. Hij was toen al overleden. De auto was achter een rietkraag beland en was dus niet zichtbaar. Op 30 maart volgend jaar wordt de zaak inhoudelijk behandeld.

reacties (10)

  • Jos

     

    Laat die zelfrijdende auto's maar komen. Veel veiliger dan de mens zelf.

    reageer
  • Jojo

     

    Cruise control op 130.... Grenzeloze overschatting van je rijkunst en je reactiesnelheid. Zou technisch niet eens mogelijk moeten zijn, maar ja, de klant vraagt erom, dus de industrie levert. Niets willen doen en toch snel thuis willen zijn.

    reageer
  • Rob

     

    Waar je 130 km per uur mag kan je de cruisecontrol natuurlijk gebruiken en instellen op 130. Niks mis mee. Veel gebruik maken van de cruisecontrol zorgt ook voor efficienter brandstofverbruik. Inderdaad 110 km per uur op cruisecontrol is nog efficienter.

  • Roel

     

    Je hoort achter het stuur gewoonweg niet te slapen lijkt mij.

    reageer
  • Wil

     

    Briljant Roel!

  • Kees

     

    zullen we gewoon het knderzoek afwachten mensen.

    reageer
  • haven-bewoner

     

    En de advocaat van de vrouw wil nu exact weten waaraan de man is overleden..."door de aanrijding of omdat hij na een uur werd gevonden"....ik denk omdat zijn cliënte met haar slaapkop hem heeft aangereden!!! Daarom is hij dood!

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Peter

     

    Exact wat drontenaar zegt. Bij ingestelde snelheid kan je gewoon harder. Misschien moeten ze maar eens gaan onderzoeken hoe het kan dat ze meneer later vonden. Dat vind ik kwalijk. Je treft 1 voertuig met schade aan en bij niemand gaat een lampje branden waar mevrouw tegenaan is gereden?

    reageer
  • Kt

     

    Wat een domme aanname.. ‘het voertuig is pas na een uur gevonden’. Geeft ‘vinden’ niet een beetje weg dat er ook naar ‘gezocht’ is? Vreselijk incident maar de hulpverlening valt hier toch niets te verwijten?

  • Inspecteur

     

    In dit geval is de hulpverlening niks te verwijten.

  • Hans

     

    Ja hoor, onze zelfbenoemde "ingenieur" weet het zoals altijd weer beter!

    reageer
  • Hans

     

    Er staat in het artikel dat de cruise control op 130 km/h stond ingesteld maar de auto een snelheid van 143 km/h op de andere auto is gebotst. Het lijkt er dus op dat de bestuurster door het indrukken van het gaspedaal de cruise control uitgeschakeld heeft. Maar laten we het onderzoek door deskundigen afwachten en kijken wat dat oplevert.

    reageer
  • De ingenieur

     

    Maakt het wat uit, het maakt het alleen maar erger. 143 gemeten (hoe) is 150 op de teller, waarschijnlijk heeft ze in de slaat ingesteld op 150 ipv 130. Het is haar schuld en ze hoort niet op de weg. En waarom maakt Rijkswaterstaat waterpartijen langs snelwegen en op verkeerspleinen? Die meneer is niet de eerste die sneuvelt in die overbodige pretontwerpen van mensen die eigenlijk geen benul hebben van ontwerpconsequenties.

    reageer
  • Jan

     

    Een ingenieur weet toch wel hoe het met de waterhuishouding zit

  • Drontenaar

     

    Je kunt een CC wel 130 instellen maar als je in je slaap het gaspedaal indrukt kunt je prima harder gaan. Vanwaar nader onderzoek?

    reageer
  • Richard

     

    Gelukkig bent u zelf niet terplaatse van dit ongeval geweest en weet u ook niet hoe de hulpverleners dit ongeval hebben aangetroffen. Uit mijn ervaring en mening heeft de hulpverlening zeker niet gefaalt maar is het een zeer ongelukkige samenloop van omstandigheden geweest.

  • Rob

     

    U slaat de spijker op zijn kop. Afhandelen dit verhaal en is duidelijk genoeg en bewezen.

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert