Vakbonden sluiten nieuwe acties openbaar vervoer niet uit

FLEVOLAND
Vakbonden sluiten nieuwe acties in het openbaar vervoer niet uit als werkgevers de buschauffeurs niet tegemoet komen. De werkgevers krijgen tot 15 januari de tijd om inhoudelijk op de eisen in te gaan. 

Donderdag rijden er in Flevoland geen bussen vanwege de staking van chauffeurs. Die mogen overigens zelf bepalen of ze het werk neerleggen of niet. In Almere staakt ruim zeventig procent van chauffeurs. Ook in de rest van Flevoland is de actiebereidheid groot, aldus de vakbonden. 

CNV en FNV hebben een conflict met de werkgevers over een nieuwe CAO. De chauffeurs eisen een loonsverhoging van 3,5 procent en een lagere werkdruk. Volgens chauffeurs zouden ze volgens een veel te strakke planning moeten rijden en daardoor geen tijd hebben voor een kop koffie of een sanitaire stop.

De grens is bereikt
"Het is een sluipend proces, geleidelijk aan worden er minuten afgepikt. Dat gebeurt in een bepaalde periode en op enig moment is de grens bereikt", laat Willem Dijkhuizen van vakbond FNV weten. "Een staking is een laatste redmiddel dat we gebruiken. We hopen dat de werkgevers tot bezinning komen, dat ze naar ons luisteren en met goede voorstellen komen." 

Dolgraag in gesprek
De werkgevers in het streekvervoer willen 'dolgraag' in gesprek met de vakbonden over een nieuwe 'goede' cao. Dat heeft Fred Kagie, voorzitter van de brancheorganisatie Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) donderdag laten weten. De organisatie nodigt de bonden uit om in gesprek te gaan en  goede afspraken te maken over de thema’s werkdruk, vergrijzing, scholing en de loonparagraaf. 


reacties (17)

  • pieter de oude

     

    De grootste fout ligt bij de bonden die zich de laatste jaren apathisch hebben gedragen en zich erg rustig hielden om dat zij te veel verweven zijn met politieke partijen, neem bv. de FNV die danste naar de pijpen van kameraad Asscher en nu de PvdA tot de oppositie is veroordeeld een grote mond gaat opzetten. Over het polderen van Wim Kok maar te zwijgen.

    reageer
  • jackie

     

    Gedupeerde winkeliers op koopavond, verenigingen, clubs, scholen, werkende mensen die met de auto moesten met hun ov abonnement op zak waar ze vandaag niks aan hebben. En waarvoor meer plassen en meer loon, maar ja dat wil toch iedereen wel in Nederland.

    reageer
  • Oud chauffeur

     

    Jammer dat mensen maar wat roepen zonder de feiten te kennen. Het afknijpen van chauffeurs is al jaren gaande en niet afhankelijk van deze of de vorige of de volgende aanbesteding. Wel is in het algemeen de openbare aanbesteding de oorzaak van alle ellende die nu plaatsvind. Als CXX in Almere had gewonnen hadden ze een vergelijkbaar pakket, als dat van Keolis, aan de chauffeurs voorgelegd, wat niet afgekeurd kan worden door de medezeggenschap omdat dit zogenaamd aan alle regels voldoet. De overheden zijn de nieuwe klanten van de vervoerders, en die willen voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. De kosten per kilometer is niet dat bedrag wat de passagier betaald, dit is slechts een deel. Hierdoor is de passagier niet meer belangrijk voor de vervoerder maar de opdrachtgever. Dus moet u nu niet op de chauffeur afgeven, deze is net zo min belangrijk voor welke vervoersmaatschappij dan ook als wat u als passagier bent. Met andere woorden, de chauffeur is net zo goed de dupe als de passagier, dit als gevolg van alle spelletjes die er op hoog niveau gespeeld worden. De werkgevers bij monde van de heer Kagie willen regionaal aanvullende afspraken maken voor plaspauzes, verdeel en heers dus. Vakbonden hebben ook al jaren een bord voor hun kop. zij zijn al jaren op de hoogte van verzwaring van de werkpakketten en hebben dus al jaren lang blindemannetje gespeeld. Chauffeurs willen maar een ding rijden en service verlenen, daarnaast gezond hun pensioen halen. Als zij staken doen ze dat omdat er al jaren alleen nog maar gereden kan worden zonder service te verlenen, waar zij door de meest egoïstische passagiers dan weer op aangesproken worden. Gezond hun pensioen halen is voor de meeste niet weggelegd, laat bedrijven maar eens met cijfers komen met betrekking tot de uitval door gezondheid en vroegtijdig overlijden. Maar sorry voor die passagiers die daar geen boodschap aan hebben en vandaag niet op hun werk konden verschijnen. De staking is ruim van te voren aangekondigd.

    reageer
  • Martin

     

    Weet iemand het adres waar ik de factuur van het genoten alternatieve vervoer heen kan sturen?

    reageer
  • Claudius bronsink

     

    Ik ben t eens dat men staakt twee x een kwartier is echt tekort daarbij hebben chauffeurs erg wisselvallige (gebroken ) diensten ze moeten dan ook nog aardig zijn en blijven tegenover passagiers waarbij er soms ook lastige passagiers tussen zitten . Ik vind zeker nu de economie beterder wordt de chauffeurs wat gerespecteerd en gewaardeerd behoren te worden . Dat zeg ik als passagier en zeg daarmee net als de meesten denk ik dat t wel lastig is deze staking maar t is tevens vind ik begrijpelijk dat men staakt . Hopelijk komen de werkgevers over de brug uiteindelijk .

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • jackie

     

    Nieuwe bussen met goede stoel en airco voor de chauffeur denk ik, nieuw uniform, geen kaartverkoop dus geen geld en dus geen overvallen meer. Wat denken jullie wat dat allemaal wel niet kost! In elke bus een mobiel pin ding voor jullie veiligheid. Wees tevreden met wat jullie wel hebben gekregen

    reageer
  • Gelijk

     

    Tuurlijk, u heeft helemaal gelijk, alleen het toilet ontbreekt nog !!

  • Maria

     

    Schande.

    reageer
  • Taalie

     

    'Heel de dag' ? We zijn niet in brabant

    reageer
  • jackie

     

    Ze rijden nog niet eens een maand voor hun nieuwe werkgever, nu willen ze weer plassen. Eindelijk nette bussen die doorrijden in plaats van peukjes roken en kleppen op het CS en ik maar wachten in die vaak ijs koude bus met alle deuren open. Was blij dat ik daar van af was.

    reageer
  • Wieke

     

    Wat een rare lui, willen zo nu en dan plassen ... en wat zegt een leidinggevende? Dat ze dan maar minder moeten drinken. Dan ben je echt bezig met de gezondheid van je werknemers 😏 Jammer dat u zich niet een beetje in kunt leven in de chauffeurs ..

  • Jeroen (ook chauffeur bij Keolis / Syntus)

     

    Jammer dat u zo afgeeft op de chauffeurs, mijn collega's!! Ik gok dat u puur reiziger bent en dus totaal geen weet heeft van hoe een dienst voor ons in elkaar steekt. Ga voor de gein eens een hele dag met een van mijn collega´s mee, dan begrijpt u misschien een klein beetje waarom deze staking is.

  • A.

     

    Ja want zo werkt een landelijke staking, dat je dan pas net een maand bij je nieuwe lokale werkgever zit. Man man man.

  • Alexandros des Burgus

     

    Misschien moeten ze dan bij de volgende staking al het verkeer zwaarder dan 3,5 t toestaan van de busbanen gebruik te maken. Rijdt de boel lekker door voor iedereen!

    reageer
  • lexxie

     

    Is toch geen nieuws met deze flopmaatschappij, ze reden al amper. Het kan in Almere

    reageer
  • Jeroen

     

    De grote vraag is. Staakt Fred Teeven ook?

    reageer
  • Michiel

     

    Waarom is de reiziger weer de dupe? Zet een mobiele toiletcabine voor alle huisdeuren van de directieleden! Dan pak je hen tenminste en laat je de reizigers met rust!

    reageer
  • pieter de oude

     

    De echte directieleden bivakkeren in het buitenland, en de stromannen met hun helpers "hier" moeten proberen om alles uit te knijpen. Ook bij evt. nieuwe (cao) afspraken gaan ze toch weer de randen van de afspraken opzoeken.

  • .W.

     

    en ze geven t niet toe maar in almere is gewoon een 24 uurs staking , keolis denkt t weten tot 12.00 uur vergeet t maar morgen ochtend rijden ze pas weer in almere .

    reageer
  • niesing

     

    waarom worden de passagiers weer gepakt, die kunnen er niets aan doen? ik had het slimmer gevonden als er wel gereden werd, maar dan gratis. Daar pak je de werkgever volgens mij veel meer mee! En waarom staat er bij 9292 dat de bussen wel rijden? staken die soms ook

    reageer
  • Merreha

     

    U wordt niet gepakt. U bent net als ik een mogelijkheid om de publieke opinie te bespelen. Het is zo jammer dat mensen zoals u geen begrip hebben voor de werkomstandigheden van een ander. Het is prima zolang u er geen last van ondervind. Het is vervelend voor u maar ook voor mij. Maar ik heb begrip voor de acties.

  • ErikF

     

    Tja, dit lijkt me het gevolg van de "marktwerking door aanbesteding" De vervoersbedrijven willen winst maken, de reizigers zo goedkoop mogelijk reizen.......iemand betaald de rekening en dat zijn in dit geval de chauffeurs. Misschien bij de volgende aanbesteding toch wat minder op de centen letten en meer op kwaliteit van vervoer de reizigers en werkomstandigheden van het personeel? Zelf reis ik dagelijks met het OV en heb alle begrip voor deze staking.

    reageer
  • ./\/\.

     

    Ik blijf toch thuis vandaag. Ik houd internet voor u in de gaten, zoals gewoonlijk. Mochten de bussen weer gaan rijden, geef ik dat aan u door.

    reageer
  • van Haven

     

    Fijn, zo'n behulpzame burger 😂😂

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert