Vliegroutes Lelystad Airport na suggesties aangepast

LELYSTAD
Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) stuurt binnenkort een reeks aangepaste vliegroutes voor Lelystad Airport naar minister Cora van Nieuwenhuizen. De aanpassingen volgen uit een consultatie op internet van afgelopen najaar, waarin verbeteringen konden worden voorgesteld om overlast te verminderen.

LVNL-directeur Michiel van Dorst wil nog niet zeggen wat de aanpassingen inhouden en waar de overlast minder wordt.

Samenwerking militaire en civiele luchtverkeersleiding
Van Dorst zei dit maandagmiddag bij de officiële start van de samenwerking van de civiele en militaire luchtverkeersleiders. Sinds 7 december werken de militaire verkeersleiders in dezelfde centrale controleruimte als de verkeersleiders voor al het burgerverkeer. Door de militairen over te plaatsen van Nieuw-Milligen naar Schiphol-Oost moet de onderlinge communicatie soepeler verlopen.

Militairen handelen vliegverkeer af
De samenwerking is een eerste stap. De volgende is dat de militairen al het naderend verkeer naar Lelystad Airport afhandelen. Dat is praktischer, omdat de vliegtuigen over en door militaire gebieden op de Veluwe vliegen, zegt luitenant generaal Dennis Luyt van het Commando der Luchtstrijdkrachten (CLSK). Op de verkeerstoren in Lelystad zitten straks verkeersleiders van LVNL. Luyt vindt het niet vreemd dat militairen straks voor Lelystad Airport vakantievluchten afhandelen. Dat gebeurt nu ook al bij Eindhoven Airport.

Nieuwe luchtverkeersleiders
Voordat Lelystad Airport open kan, moeten LVNL en CLSK nog wel nieuwe verkeersleiders werven en opleiden. Volgens Van Dorst en Luyt gaat dat lukken voor april 2019, de geplande openingsdatum. Van Dorst is evenmin bezorgd dat onrust binnen LVNL over werkzaamheden gevolgen heeft voor Lelystad. In 2015 lag de uitwerking van vliegroutes door een arbeidsconflict wel een jaar stil.
 

reacties (15)

  • Stephan

     

    Sommige politici proberen het vertrouwen van de burger terug te winnen door te zinspelen op uitstel. De andere kant van het verhaal is dat bedrijven het vertrouwen in dezelfde overheid verliezen als deze daadwerkelijk besluit tot uitstel, immers ook aan bedrijven zijn toezeggingen gedaan en hebben deels al investeringen gedaan. Kortom, de overheid doet het nooit goed.

    reageer
  • JJ

     

    Wat voorstanders van Lelystad Airport en voorstanders van groei van de luchtvaart niet begrijpen is dat het hier om veel meer gaat. En dat is een overheid die de boel compleet belazert. Het hele Schipholdossier klopt van geen kant, cijfers worden uit de mouw geschud, alles om maar te kunnen groeien. Geen enkele afspraak wordt er nagekomen, berekeningen kloppen niet, onzinverhalen over "stille" en "slimme?!?" vliegtuigen. 1 grote onzin! Verdiep je er eens echt in en denk dan nog eens na of al die groei wel nodig is.

    reageer
  • Jan

     

    Kijk, deze minachting van de voorstanders of in ieder geval geen tegenstanders is de teneur van de tegenstanders of in ieder geval hier in de reactie's. Roepen het hardst om democratie maar tegen hen zijn, en daarmee blijkbaar voor het vliegveld, wordt niet geaccepteerd. Het geeft blijk van de mentaliteit van deze tegenstanders.

  • maartje

     

    Ja de voorstanders zijn simpel en dom en de tegenstanders fantastisch en superslim. Wat een geklets weer en er wordt helemaal niemand ernstig in de maling genomen. Gaat om onbelangrijke en kleine foutjes.

  • Henk

     

    Vandag In NRC: Wezep volop in actie op sociale media tegen overlast vliegveld. De overlast blijkt bestaan uit 40db. Een voorbijrijdende fietser maakt meer lawaai. Laten ze zich eerst verdiepen in wat 40 db inhoud.

    reageer
  • Maartje

     

    Kijk je legt de vinger op precies de juiste plek . Er is helemaal geen overlast. Deze tegen alles wat uit de Randstad komt tegenstanders weten helemaal niet waarover ze praten. Zij gaan helemaal NIETS merken van vliegtuigen, dus kunnen weer verder gaan met anderen veroordelen en roddelen over de buren.

  • Saint

     

    Je zal maar een ernstige longziekte hebben en om die reden naar de polder zijn verhuist. Gelukkig ben je dan straks niet meer alleen, als de rest van de polder ook vergiftigd wordt door fijnstof.

    reageer
  • HH

     

    Niet geloven mensen. We worden voor de zoveelste keer bedonderd. Direct stoppen met dit vliegveld is de enige optie.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Barbara

     

    De jongens, die al deze vliegveldontwikkelingen er perse door hebben willen drukken zijn niet bezig geweest met hun zorg de werkgelegenheid op te schroeven, of de enig overgebleven schone provincie te behouden, maar houden in gedachten al jaren lang hun dromen gaande uit voorbije tijden toen het spelen met speelgoedvliegtuigjes nog niets te maken hadden met het uitspelen van deze of gene..

    reageer
  • De tegenstanders van het vliegveld gaan vast lopend door Europa op vakantie ,of met hun autootje met stinkende uitlaat !! Nee dat is lekker voor het milieu !!😇😉

    reageer
  • hans.

     

    Tuurlijk, de vliegtuigmotoren hebben katalysatoren!(echt niet!!)

  • Realist

     

    Fijn dat het zo kan. Is toch ook logisch dat alle luchtverkeersverkeer in een hand komt. Op de wegen en waterwegen is er ook geen onderscheid, militair en burgerluchtvaartbegeleiding samenwerken. Heel goed nieuws.

    reageer
  • hans.

     

    De letters zijn weer terug en de luchtroutes zijn aangepast. Het probleem met de luchtverkeersleiders is ook zo goed als opgelost. Iedereen kan weer slapen! Nee, wacht ! de luchtroutes worden niet bekend gemaakt en in 2015 lag de zaak een jaartje stil. Er zou tot niet weer een addertje onder het gras zitten?? De beerput rondom de planning vh flutvliegveld L'stad zou toch wel eens een keer leeg zijn!!

    reageer
  • Louise

     

    Ja dat hans.punt tegen is dat weten we nu zo onderhand wel. Er kan geen bericht over het vliegveld komen of hij is er als de kippen bij. Een beerput? Al jaren is de uitbreiding van het vliegveld in voorbereiding. Overleggen, tafels, bestemmingsplannen, onderzoeken etc etc etc. In het kabinet is afgesproken dat er een grens is aan de groei van Schiphol, die grens is bereikt. De afspraak was dat Eindhoven en Lelystad vliegverkeer zouden overnemen. Eindhoven doet en kan dat al. Nu Lelystad nog. Helaas is er een roepend blik bejaarden dat vreest voor hun rust, zogenaamd voor de natuur is, het milieu en van alles en nog wat is Deze bejaarden willen de overlast niet in hun achtertuin maar wel profiteren van de voorzieningen. Tsja, zo werkt het niet.

  • Helemaal goed.👍 Volgend jaar dus gewoon open. Gelukkig. 👍

    reageer
  • Jan

     

    Waarschijnlijk blijven de tegenstanders nog steeds van mening dat ieder geluid onacceptabel is, maar men wil tenslotte wel op vakantie met het vliegtuig, en ja wat is dan mooier de lawaai te laten bij Amsterdam en omgeving. Het is natuurlijk niet dat er veelvliegtuigen komen per uur, maar het lawaai van auto, brommer en motor dat vergeten we gewoon. Want kleven is het makkelijkst.

    reageer
  • Mary

     

    Wie is 'men', de tegenstanders? En hoe komt u erbij dat tegenstanders toch met het vliegtuig willen gaan? Ik reis nooit met het vliegtuig en een van de weinige keren was lang geleden, zo ongeveer 30 jaar. Wij brengen onze vakanties op autoafstand door. Ik ben tegen uitbreiding van het vliegveld, want daar gaan grote ongelukken zoals de Bijlmerramp van komen. Terechte stakingen van piloten en terechte protesten vanwege de voorgelogen informatie. Bovendien is het vliegveld, inclusief het lawaai, een enorme aantasting voor het milieu. Is men nu nooit tevreden? Genoeg is genoeg.

  • Bas

     

    Nee maar ze zullen een andere zondebok moeten zoeken. Het ritselen van de blaadjes ofzo.

  • Pim

     

    Onder meer natuurliefhebbers, provincies en luchtvarenden zijn ermee bekend dat broedende dieren ongemoeid moeten worden gelaten. Reik ze hoogstens voer aan. En gun ze de rust om het broedsel tot een goed einde te brengen.

    reageer
  • Rob

     

    Oh nu kan het wel snel, dan zal de herziene MER ook wel broddelwerk zijn. Gewoon stoppen is de beste remedie, goed voor het milieu en voor het klimaatakkoord van Parijs tav CO2 akkoord want daar hoor je helemaal niemand over!

    reageer
  • Boels

     

    Onder het motto: niet in mijn achtertuin? Want de vakantievluchten gaan gewoon door vanaf een ander vliegveld en is er dus geen winst voor het milieu. Het terugdringen van de CO2-uitstoot met tientallen miljarden subsidie lukt niet met wind/zon en daar hoor je niemand over! Turbineboeren lopen binnen en de vergezichten zijn/worden bedorven.

  • Bas

     

    Wat een fantastisch nieuws!

    reageer
  • Jan

     

    Helemaal niet nodig stoppen met deze handel

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert