Vakbonden dreigen met nieuwe stakingen streekvervoer

ALMERE

Vakbonden FNV en CNV dreigen opnieuw te gaan staken in het streekvervoer. Volgens de vakbonden komen de werkgevers nog niet tegemoet aan de eisen van de werknemers. De werkgevers zeggen dat ze meer tijd nodig hebben om de voorstellen te bekijken. 

De werkgevers krijgen van de vakbonden een week de tijd, anders gaan 12-duizend chauffeurs en machinisten in het hele land op 30 april en 1 mei staken.

Werknemers in het streekvervoer willen vooral dat er wat gedaan wordt aan de te hoge werkdruk. Volgens de vakbonden hebben ook reizigers dagelijks last van vertragingen en rituitval als gevolg van de te krappe rittijden van de chauffeurs en machinisten. 

Het streekvervoer zou eerder dit jaar toch ook staken?
In januari werden er al stakingen aangekondigd, maar deze werden afgelast omdat de werkgevers toch weer om de tafel wilden met de vakbonden. Toen werd er al afgesproken dat de lonen in drie jaar tijd met 8,3 procent worden verhoogd. 

reacties (4)

  • Peter

     

    De sympathie van de klanten was al weg toen ze de regering kozen die voor aanbesteding waren. Dit zijn de zure vruchten van commercieel openbaar vervoer. Wat wil de reiziger nou eigenlijk? Wil die nou een verantwoordelijke chauffeur waar ze hun leven mee wagen in de bus of trein of wil die een goedkope buitenlandse inhuurkracht die het in het verkeer niet zo nauw neemt met veiligheid en regels?

    reageer
  • Bus

     

    Nee dit geld ook voor stad Alle chauffeurs

    reageer
  • M Janssen

     

    Kunnen die vakbonden niet bedenken dat door die stakingen de sympathie van de klanten wegvalt?
    Doe gewoon een vuilniszak over de incheckpalen en laat de mensen net zo lang niet betalen totdat je eisen worden ingewilligd. In het ergste geval kun je altijd nog staken.

    reageer
  • pieter de oude

     

    Bonden hebben gelijk, deze" werkgevers " hebben in het
    verleden laten zien dat afspraken betrekkelijk zijn en
    zij altijd de uiterste randen van de afspraken blijven opzoeken
    en dat altijd tennadelen van de werknemers.
    De Nederlandse zetbazen denken alleen aan het belang van
    de BUITENLANDSE eigenaren.

  • Koen Goedebuur

     

    Dat wordt weer lopen!

    reageer
  • Essiebessie

     

    Ik denk dat dat in het streekvervoer wel mee zal vallen. Zal wel alternatief vervoer (de auto of trein) worden. File of staan dus. Neem aan dat stadvervoer gewoon rijdt.

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert