Hogere routes haalbaar, maar meer overlast
Het is haalbaar om hogere vliegroutes te ontwerpen waarbij verkeer van Lelystad Airport snel klimt en laat daalt en Schiphol-verkeer niet in de weg zit. Maar het gevolg zal wel zijn dat er dichtbij de luchthaven meer geluidsoverlast zal ontstaan door stijgende vliegtuigen.
Dat stelde Jurgen van Avermaete van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) donderdag tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer. Die had experts uitgenodigd om te praten over de herindeling van het luchtruim.
Geen Big Bang
In de discussie over Lelystad Airport heeft minister Cora van Nieuwenhuizen geregeld gezegd dat de omstreden lage routes tijdelijk zullen zijn, totdat het luchtruim in 2023 opnieuw is ingedeeld.
De experts maakten tot verrassing van de Kamer duidelijk dat er in 2023 niet een 'Big Bang' zal zijn, waarop ineens alles beter is. Herindeling is een proces, waarbij stapsgewijs veranderingen en verbeteringen worden doorgevoerd. Dat kan voor 2023, maar volgens een deskundige van Eurocontrol vergt een herindeling 30 tot 36 maanden tijd en hebben plannen gevolgen voor een groot gebied rondom Nederland.
Hoger vliegen
LVNL denkt te kunnen voldoen aan de 'harde voorwaarde' van de minister dat er in 2023 hoger gaat worden gevlogen om Overijssel, Gelderland en Friesland te ontzien. Een herindeling kan wel tot gevolg hebben dat routes over Nederland zo anders komen te liggen, dat ook de zogeheten B+ routes over Flevoland moeten worden aangepast.
Oostvaardersplassen
In antwoord op een vraag van VVD-Kamerlid Remco Dijkstra sloot Van Avermaete van LVNL een vliegroute over de Oostvaardersplassen niet uit. Het was eerder een harde voorwaarde van de regio dat die zou worden geschrapt. De route is volgens LVNL alleen bespreekbaar als bij de start van de discussie over de herindeling blijkt dat die voorwaarde van tafel kan. Dit moet wel een publieke discussie zijn, vindt Van Avermaete.
Snel stijgen, geleidelijk dalen
Luchtvaartexpert Joris Melkert van de TU Delft vindt dat vertrek- en naderingsroutes standaard moet worden gevlogen met het principe 'snel stijgen, geleidelijk dalen'. Dat is technisch haalbaar. Volgens LVNL zijn drie van de vier Lelystadse routes hier voor ontworpen, behalve de naderingsroute via Brabant.
De Koninklijke Luchtmacht vroeg tijdens de hoorzitting om voldoende oefenruimte voor vliegtuigen en drones, maar is bereid met gebieden te schuiven als dat voor het civiele luchtverkeer beter uit komt. Ook dat zal tijdens het project herindeling moeten worden meegenomen.
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!
gerelateerde artikelen
-
Traumaheli's twee keer 's nachts op Lelystad Airport: 'Als uitzondering toegestaan'
LELYSTAD • Do 29 februari • Donderdag 29 februariOp luchthaven Lelystad Airport was in 2023 geen sprake van nachtelijke geluidsoverlast. Dat constateert de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) donderdag. Er vonden in 2023 twee nachtvluchten pla...
-
Omwonende klaagt ruim 1500 keer in een jaar over Lelystad Airport
LELYSTAD • Wo 21 februari • Woensdag 21 februariEen omwonende van het vliegveld in Lelystad heeft vorig jaar ruim 1500 keer geklaagd over overlast bij Meldpunt Lelystad Airport. Dat blijkt uit een jaarrapportage van het meldpunt. In totaal zijn er...
-
Lelystad Airport lijdt ruim 10 miljoen euro verlies in 2023
LELYSTAD • Vr 16 februari • Vrijdag 16 februariLelystad Airport heeft vorig jaar een verlies geleden van 10,1 miljoen euro. Dat is 1,4 miljoen euro meer dan in 2022, zo meldt Royal Schiphol Group vrijdag in het jaarverslag over 2023. In eerdere ja...
recent nieuws
-
Lelystadse bewonerscollectieven mogen 300 huizen bouwen
LELYSTAD • Za 27 april • Zaterdag 27 aprilDe komende paar jaar willen elf bewonerscollectieven gezamenlijk zo'n 300 woningen bouwen op vier plaatsen in Lelystad. Het college van burgemeester en wethouders is akkoord met hun plannen en wil met...
-
Coffeeshop Lelystad mag voortaan eerder open
LELYSTAD • Za 27 april • Zaterdag 27 aprilDe coffeeshop in Lelystad mag binnenkort langer open. In plaats van om vier uur 's middags, mag de shop al vanaf 12 uur wiet verkopen. De sluitingstijd van 22.00 uur blijft ongewijzigd. Dat heeft het...
-
Biografie assistent-coach Dastgir van Almere City genomineerd als sportboek van het jaar
ALMERE • Za 27 april • Zaterdag 27 aprilHet boek over Anoush Dastgir, de assistent-coach van Almere City FC, is genomineerd voor de Nico Scheepmaker Beker. Dat is de prijs voor het beste sportboek van het jaar. Ivo Roodbergen schreef de bio...