Hogere routes haalbaar, maar meer overlast

FLEVOLAND • Do 21 juni 2018 | 17:46 • Donderdag 21 juni 2018 | 17:46

Het is haalbaar om hogere vliegroutes te ontwerpen waarbij verkeer van Lelystad Airport snel klimt en laat daalt en Schiphol-verkeer niet in de weg zit. Maar het gevolg zal wel zijn dat er dichtbij de luchthaven meer geluidsoverlast zal ontstaan door stijgende vliegtuigen. 

Dat stelde Jurgen van Avermaete van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) donderdag tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer. Die had experts uitgenodigd om te praten over de herindeling van het luchtruim.

Geen Big Bang


In de discussie over Lelystad Airport heeft minister Cora van Nieuwenhuizen geregeld gezegd dat de omstreden lage routes tijdelijk zullen zijn, totdat het luchtruim in 2023 opnieuw is ingedeeld.

De experts maakten tot verrassing van de Kamer duidelijk dat er in 2023 niet een 'Big Bang' zal zijn, waarop ineens alles beter is. Herindeling is een proces, waarbij stapsgewijs veranderingen en verbeteringen worden doorgevoerd. Dat kan voor 2023, maar volgens een deskundige van Eurocontrol vergt een herindeling 30 tot 36 maanden tijd en hebben plannen gevolgen voor een groot gebied rondom Nederland. 

Hoger vliegen


LVNL denkt te kunnen voldoen aan de 'harde voorwaarde' van de minister dat er in 2023 hoger gaat worden gevlogen om Overijssel, Gelderland en Friesland te ontzien. Een herindeling kan wel tot gevolg hebben dat routes over Nederland zo anders komen te liggen, dat ook de zogeheten B+ routes over Flevoland moeten worden aangepast. 

Oostvaardersplassen


In antwoord op een vraag van VVD-Kamerlid Remco Dijkstra sloot Van Avermaete van LVNL een vliegroute over de Oostvaardersplassen niet uit. Het was eerder een harde voorwaarde van de regio dat die zou worden geschrapt. De route is volgens LVNL alleen bespreekbaar als bij de start van de discussie over de herindeling blijkt dat die voorwaarde van tafel kan. Dit moet wel een publieke discussie zijn, vindt Van Avermaete.

Snel stijgen, geleidelijk dalen


Luchtvaartexpert Joris Melkert van de TU Delft vindt dat vertrek- en naderingsroutes standaard moet worden gevlogen met het principe 'snel stijgen, geleidelijk dalen'. Dat is technisch haalbaar. Volgens LVNL zijn drie van de vier Lelystadse routes hier voor ontworpen, behalve de naderingsroute via Brabant.

De Koninklijke Luchtmacht vroeg tijdens de hoorzitting om voldoende oefenruimte voor vliegtuigen en drones, maar is bereid met gebieden te schuiven als dat voor het civiele luchtverkeer beter uit komt. Ook dat zal tijdens het project herindeling moeten worden meegenomen. 

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel