Lelystad Airport lijdt ruim 10 miljoen euro verlies in 2023

LELYSTAD • Vr 16 februari 2024 | 13:43 • Vrijdag 16 februari 2024 | 13:43

Lelystad Airport heeft vorig jaar een verlies geleden van 10,1 miljoen euro. Dat is 1,4 miljoen euro meer dan in 2022, zo meldt Royal Schiphol Group vrijdag in het jaarverslag over 2023.

In eerdere jaren schommelde het verlies uit bedrijfsactiviteiten ook al steeds rond de 9 of 10 miljoen euro.

Door het verlies over 2023 lopen de uitgaven voor Lelystad Airport verder op. Omroep Flevoland meldde in januari dat er tot en met eind 2022 al 243 miljoen euro aan de luchthaven is uitgegeven. Daarvan kwam ruim 147 miljoen voor rekening van de Schiphol Group.

Minder vliegbewegingen
Uit het jaarverslag blijkt dat Schiphol Group nog voor ruim 20 miljoen euro aan investeringen in de luchthaven heeft gepland. Dat is ruim 8 miljoen euro meer dan vorig jaar. Het grootste deel van de investeringen (ruim 13 miljoen) is gereserveerd voor over vijf jaar of later.

Lelystad Airport verwerkte vorig jaar 75.168 vliegbewegingen, voornamelijk van de kleine luchtvaart of general aviation. Ook bezoekt zakelijk verkeer het vliegveld en komen er grotere toestellen voor onderhoud, maar dat betreft slechts circa 240 vluchten per jaar.

Het aantal vliegbewegingen ligt wel 10 procent lager dan de 83.514 van 2022. Schiphol Group wijt dit onder meer aan perioden van slecht weer, maar ook aan de gestegen kosten voor brandstof.

Natuurvergunning
De luchthaven verwacht het eerste halfjaar van 2024 een natuurvergunning te krijgen van het ministerie van LNV. Lelystad Airport heeft tot nu toe geen vergunning, maar die is nodig om aan de normen voor onder meer de uitstoot van stikstof te voldoen. Schiphol Group heeft eerder voor Lelystad de stikstofrechten van enkele boeren in Gelderland opgekocht.

Een geldige natuurvergunning is één van de twee voorwaarden die demissionair minister Harbers stelt aan opening voor commercieel vliegverkeer. De tweede is dat er een definitieve oplossing wordt gevonden voor de overlast van een lage vliegroute vanuit Gelderland over Lemelerveld in Overijssel.

Luchtverkeersleiding Nederland zei in december dat het schrappen van die route mogelijk lijkt en daarmee het probleem bij Lemelerveld oplost. Het gevolg is wel dat vliegtuigen naar Lelystad zullen moeten omvliegen en vaker over Noordoostpolder zullen dalen.

'Aanzienlijke impact'
De Tweede Kamer heeft zich vorige maand in een motie uitgesproken tegen opening van Lelystad Airport voor commercieel vliegverkeer. Een definitief besluit is aan het nieuwe kabinet.

Mocht er definitief een streep gaan door de opening voor groot verkeer, dan heeft dit volgens Schiphol Group "een aanzienlijke impact" op de waarde van de gebouwen en bezittingen op Lelystad Airport.

De luchthaven schrijft op dit moment al af op de waarde van de start- en landingsbaan. Op de nieuwe terminal wordt nog niet afgeboekt, zolang die niet in gebruik is.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel