Europa kijkt kritisch naar verplaatsen vluchten Schiphol

LELYSTAD • Di 3 juli 2018 | 23:59 • Dinsdag 3 juli 2018 | 23:59

Het wordt nog een flinke juridische puzzel om er voor te zorgen dat vakantievluchten vanaf Lelystad Airport ook echt alleen vluchten zijn die op dit moment nog op Schiphol plaatsvinden. Dat bleek dinsdagavond tijdens een overleg in de Tweede Kamer.

Minister Cora van Nieuwenhuizen benadrukte daar nogmaals dat Lelystad Airport echt alleen bedoeld is als overloop van Schiphol. Ze wil niet dat er op Lelystad autonome groei plaatsvindt. Maatschappijen die nu geen vakantievluchten op Schiphol aanbieden mogen dus niet naar Lelystad Airport. Capaciteit die op Schiphol vrij komt, mag vervolgens alleen worden opgevuld met vliegverkeer dat de netwerkfunctie van Schiphol versterkt.

Dwang onmogelijk


De uitwerking van de plannen moet vorm krijgen in een verkeersverdelingsregel. Die moet worden voorgelegd aan de Europese Commissie en is aan strenge voorwaarden verbonden. Europa hecht volgens van Nieuwenhuizen veel waarde aan het principe van vrije marktwerking. Zeer dwingende voorwaarden opleggen is dan ook niet mogelijk. 

Maatschappijen zullen uit zichzelf moeten beslissen om vluchten naar de Flevolandse luchthaven te verplaatsen. Lelystad Airport zal het vliegtuigmaatschappijen dus aantrekkelijk moeten maken om te komen. Van Nieuwenhuizen noemt lage luchthaventarieven en gemakkelijk parkeren als voorbeelden van voordelen die Lelystad heeft ten opzichte van Schiphol.   

Openingstijden


De VVD opperde om de openingstijden van Lelystad Airport te verruimen, maar die suggestie wees de minister van de hand. “Geen vracht en geen nacht,” vatte ze haar standpunt samen. 

Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu is op dit moment bezig met de exacte uitwerking van de verkeersverdelingsregel. Als deze straks wordt voorgelegd aan de Europese Commissie duurt het 6 maanden voordat die daar een definitief besluit over heeft genomen. 

Ruilhandel


Tegelijkertijd onderzoekt de minister de plus- en minpunten van de handel in start- en landingsrechten, op het moment dat Schiphol aan het maximum aantal vluchten zit. Het verhandelen van zogeheten slots is nu nog niet toegestaan. Als dit wel mogelijk wordt, kunnen luchtvaartmaatschappijen rechten onderling verkopen. Een maatschappij kan dan geld op tafel leggen om een aantrekkelijk slot op Schiphol over te nemen. De verkopende maatschappij moet dan uitwijken naar een andere luchthaven. Dit systeem zou gunstig kunnen zijn voor de ontwikkeling van Lelystad Airport. 
 

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel