Gemeente blundert voor 1,7 miljoen euro met afvalcontainers

DRONTEN • Vr 14 december 2018 | 14:35 • Vrijdag 14 december 2018 | 14:35

De gemeente Dronten heeft 78 ondergrondse afvalcontainers meer laten plaatsen dan de bedoeling was. Dat heeft de gemeente 1,7 miljoen euro extra gekost. Dat blijkt uit een rapportage van een onafhankelijk onderzoeksbureau. De fout werd ontdekt toen in juni het budget voor de containers niet afdoende was om de leverancier te betalen. Het college van B en W liet onderzoek doen om te ontdekken waar het fout ging. Ook wilde het college graag weten wat de financiële gevolgen zijn.

In juni 2016 stelde de gemeenteraad van Dronten het afvalbeleidsplan vast voor de periode tot en met 2021. In dat plan stond dat de bestaande ondergrondse containers vervangen zouden moeten worden en er een aantal nieuwe nodig was. Toen de gemeente de opdracht in januari 2017 definitief aanbesteedde werd er gesproken over 224 containers.

Bij de oplevering in april 2018 bleek het aantal containers gestegen te zijn tot 302. Als oorzaak wordt genoemd dat er ook containers geplaatst zijn bij hoogbouwlocaties. In de originele plannen was hier geen sprake van. Ook zijn er meer containers geplaatst omdat wijkbewoners vonden dat er te weinig gepland waren.

1,7 miljoen euro meer
Uiteindelijk zijn de totale kosten bijna 3 miljoen euro, 1,7 miljoen euro meer dan begroot. Omdat er meer containers zijn geplaatst, zijn ook de berekeningen voor de kosten van het onderhoud en gebruik niet meer toereikend. Het onderzoeksbureau schat in dat er een jaarlijks tekort is van 45.000 euro.

Het onderzoeksbureau constateert dat de gemeente geen duidelijke afspraken heeft gemaakt. Het budget was bijvoorbeeld niet duidelijk vastgelegd. Ook werd er niet goed gecommuniceerd tussen de raad, het college en de ambtenaren. Op 20 december staat de kwestie op de agenda van de gemeenteraad.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking? Stuur ons een bericht op 06 - 52 52 4891 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel

reacties (26)

  • Nelleke

      Zo 16 december 2018 Zondag 16 december 2018

    Dus een ondergrondse container maken kost per stuk bijna € 22.000,-- ??? Is dat niet een beetje veel geld voor zo een gat in de grond met een metalen bak?

    reageer
  • Herman

      Zo 16 december 2018 Zondag 16 december 2018

    Dan verbouwen ze het gemeentehuis maar niet, het ziet er nog keurig uit , laten ze maar geld stoppen in goede bestrating dat is echt prut hier in Dronten

    reageer
  • Jan Wouter

      Zo 16 december 2018 Zondag 16 december 2018

    Zeg zo'n 50% containers meer en dan een verdubbeling van de kosten? Ja, dat is zo ongeveer de definitie van blunderen.

    reageer
  • Dronterman

      Za 15 december 2018 Zaterdag 15 december 2018

    Er wordt hier niet verspild of weggegooid. Er zijn door meer vraag uit de gemeenschap meer containers gekomen dan blijkbaar eerts was berekend. Meer containers kosten uiteraard meer dan minder containers, op zich niets vreemds aan en geen weggegooid geld dus. Wel vreemd dat dat dus blijkbaar ergens niet goed gecommuniceerd is....

    reageer
  •   Za 15 december 2018 Zaterdag 15 december 2018

    Ik zou zeggen tegen de verantwoordelijke.............wegwezen!!!

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Frank41

      Za 15 december 2018 Zaterdag 15 december 2018

    Wat een chaotische bende is het daar in Dronten.?? Dit is voor een normaal mens niet te begrijpen .

    reageer
  • Yvon

      Za 15 december 2018 Zaterdag 15 december 2018

    Dat is overal zo, welke gemeente je ook neemt. Allemaal mensen die theoretische iets in gang zetten en klaarblijkelijk niet kunnen rekenen. Het is ongelooflijk hoeveel geld er jaarlijks in een groot aaantal gemeenten over de balk wordt gesmeten

  • Chris

      Za 15 december 2018 Zaterdag 15 december 2018

    Is ‘blunder’ niet wat overdreven? Er is meer product en dienst ingekocht, omdat de bewoners dat wilden. Dat kost vanzelfsprekend meer!

    reageer
  • Wim

      Za 15 december 2018 Zaterdag 15 december 2018

    Regenten regeren met onze centen

    reageer
  • oudvisser

      Vr 14 december 2018 Vrijdag 14 december 2018

    burgers van dronten wees blij dat het 1.7 miljoen almere gaat voor tientallen miljoenen in het schip dank zij de flopriade

    reageer
  • Van dijk

      Vr 14 december 2018 Vrijdag 14 december 2018

    Foutje moet kunnen!

    reageer
  • JKL

      Vr 14 december 2018 Vrijdag 14 december 2018

    Ik lees :
    Uiteindelijk zijn de totale kosten bijna 3 miljoen euro, 1,7 miljoen euro meer dan begroot.

    Dus was er blijkbaar ongeveer € 1,3 mln. beschikbaar voor de oorspronkelijke 224 containers en kosten de 78 extra containers € 1,7 mln. extra. De oorspronkelijk containers zouden dus circa € 6.000 per stuk kosten, de extra containers kosten dan meer dan € 20.000 per stuk. Lijkt me een raar verhaal.
    Ik denk dat ook zonder die extra containers het krediet van € 1,3 mln al fors was overschreden.

    reageer
  • Harry

      Za 15 december 2018 Zaterdag 15 december 2018

    Kijk, dat is nou eens een scherpe analyse. Er lijkt inderdaad sprake van een onderschatting van de kosten, zelfs zonder extra locaties.

  • Peter

      Vr 14 december 2018 Vrijdag 14 december 2018

    We moesten te ver lopen. De gemeente moet maar meer containers neerzetten. Dit hoorde je steeds. Nu staan ze er. Iemand moet dat betalen en zijn de burgers. Dat lijkt me dan heel logisch. Er had echter wel iemand bij de gemeente zo slim moeten zijn om het budget te bewaken. Alle azijnpissers kunnen nu wel hun flessen kwijt.

    reageer
  • Drontenaar

      Vr 14 december 2018 Vrijdag 14 december 2018

    Nou dat overschot van 1 miljoen is nu wel makkelijk. Het is een blunder, maar goed dat die 1 miljoen niet vergeven is, maar als reserve behouden is.

    reageer
  • Hendrik

      Vr 14 december 2018 Vrijdag 14 december 2018

    Ambtenaren die geen afspraken kunnen maken horen niet te werken op een financiele afdeling van een gemeentehuis. Je werkt tenslotte met geld van de gemeenschap. Dus ontslag.

    reageer
  • Harry

      Za 15 december 2018 Zaterdag 15 december 2018

    Lekker geklets. Ambtenaren moeten doen we het college en de gemeenteraad opdragen. Zelfs als er ambtelijk negatief geadviseerd is.

  • Dirk

      Vr 14 december 2018 Vrijdag 14 december 2018

    die ambtenaren werken er juist om het geld uit te geven , het is niet geld van hun maar van de burgers zo werkt t

  • Henk

      Vr 14 december 2018 Vrijdag 14 december 2018

    Blijkbaar moeilijk om goed gekwalificeerd personeel te vinden.

    reageer
  • Ton

      Vr 14 december 2018 Vrijdag 14 december 2018

    Och ja, niks nieuws toch dat ambtelijke uitbestedingen één of meer keren over de kop gaan? Dat geld had beter gebruikt kunnen worden voor extra warme kleding voor de mensen die straks hun gasrekening niet meer kunnen betalen.😭😲

    reageer
  • Bambi

      Vr 14 december 2018 Vrijdag 14 december 2018

    Niet moeilijk om je af te vragen op wie de kosten voor dit gepruts straks worden afgewimpeld, verhoging van de afvalverwerking !

    reageer
  • RobB

      Vr 14 december 2018 Vrijdag 14 december 2018

    Joh maakt toch niet uit. De burger betaalt

    reageer
  • Henkie

      Vr 14 december 2018 Vrijdag 14 december 2018

    Beter dat het netjes is in de wijken dan dat ze het weer uitgeven aan het Meerpaalplein of iets anders onzinnigs

    reageer
  • Henk

      Vr 14 december 2018 Vrijdag 14 december 2018

    Het onderzoeksrapport is duidelijk.
    Zware onvoldoende voor uitvoerende afdeling. Geen georganiseerd project, maar wat aangerommeld.
    Wat zijn de consequenties voor de slecht presenterende medewerkers?
    Tekort opvangen binnen de afdelingsbegroting lijkt de enig juiste oplossing.

    reageer
  • Inkoppertje

      Vr 14 december 2018 Vrijdag 14 december 2018

    Het wordt gewoon betaald hoor, door de burgers dan, maar zij waren het dan ook die extra containers wilden. Die hebben ze gekregen, dus nu ook niet meer zeuren over de rekening. De vervuiler betaald en dat is in dit geval de gebruiker. De les voor de burger is dus wel, alleen de zon gaat voor niets op.

  • Drontenaar

      Vr 14 december 2018 Vrijdag 14 december 2018

    Zij werken er niet meer, inclusief de wethouder.

  • AS

      Vr 14 december 2018 Vrijdag 14 december 2018

    Communicatieprobleem? Iemand heeft toch opdracht gegeven voor dit meerwerk. Een miljoen extra uitgeven zonder bestuurlijke dekking kan toch niet. Maar iedereen heeft blijkbaar schuld, dus niemand.

    reageer
  • Drontenaar

      Vr 14 december 2018 Vrijdag 14 december 2018

    gemeentehuis iets goedkoper?

    reageer
  • Peter

      Vr 14 december 2018 Vrijdag 14 december 2018

    Hoe is het toch mogelijk

    reageer
  • Klaas

      Vr 14 december 2018 Vrijdag 14 december 2018

    Als de bewoners maar wel tevreden zijn. vaak zat dat er geld over de balk gesmeten wordt en niemand er baat bij heeft.

    reageer
  • Kees

      Vr 14 december 2018 Vrijdag 14 december 2018

    Was wat er toen noch

    reageer
  • Sjakie

      Vr 14 december 2018 Vrijdag 14 december 2018

    Nieuwe aflevering : Van onze centen

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert