'Verleg vliegroutes naar IJsselmeer'

FLEVOLAND • Ma 7 januari 2019 | 10:55 • Maandag 7 januari 2019 | 10:55

Als het luchtruim de komende jaren wordt aangepast, wil Flevoland dat de Schiphol-routes worden verlegd naar boven het IJsselmeer. Dan hoeven er minder vliegtuigen over Lelystad en Almere. Dat is één van de voorstellen die de provincie doet in een brief aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voor de aanstaande herindeling.

Het ministerie begint dit jaar met de procedures om in 2023 te komen tot een herindeling van het luchtruim. Die moet de problemen met de lage routes van en naar Lelystad Airport oplossen, maar ook rond andere luchthavens de overlast verminderen. Tegelijk worden bij de herindeling nieuwe afspraken gemaakt over oefengebieden voor Defensie.

Wachtgebied moet opschuiven
De provincie en de zes Flevolandse gemeenten schrijven in een toelichting op de brief dat ze niet weten of hun wensen haalbaar zijn, maar ze zien graag dat het huidige wachtgebied tussen Lelystad en Dronten opschuift naar het IJsselmeer. Vliegtuigen naar Schiphol komen dan veel minder over Lelystad en Almere. Een wachtgebied is een gebied waar, bij grote drukte vliegtuigen te laten wachten, voor ze mogen landen. Daar 'cirkelen' deze vliegtuigen rond totdat ze toestemming krijgen om te landen.

Vierde 'snelweg'
Flevoland zou er ook bij gebaat zijn als er een vierde 'snelweg' voor vliegtuigen komt, die via Zuidoost-Nederland loopt. Dit ontlast de route over Overijssel, Gelderland en Flevoland. Ook sneller opstijgen en later dalen vermindert overlast.

Herindeling mag niet leiden tot vertraging
De provincie en de gemeenten stellen als randvoorwaarde dat de herindeling niet mag leiden tot vertraging van de openstelling van Lelystad Airport. De overheden pleiten zelfs voor meer capaciteit in het luchtruim naar het zuiden, zodat Lelystad kan doorgroeien naar de afgesproken 45.000 vliegbewegingen per jaar. Verder moeten vliegroutes zo veel mogelijk ruimte bieden aan moderne windmolenparken.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking? Stuur ons een bericht op 06 - 52 52 4891 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel

reacties (23)

  • Hannes;

      Di 8 januari Dinsdag 8 januari

    Alle onderbouwingen "goedbedoeld" van voorstanders en tegenvoorstanders; hebben tot vandaag de dag nog niets teweeg gebracht!

    reageer
  • Joop

      Di 8 januari Dinsdag 8 januari

    Jawel Hannes, sinds 2014 is het vliegveld niet geopend! Dus geen geluidsoverlast en geen extra vervuiling!

  • Kees

      Ma 7 januari Maandag 7 januari

    @ redactie OF, waar is deze brief te vinden?

    reageer
  • Co Co-piloot.

      Ma 7 januari Maandag 7 januari

    Is er een wachtgebied boven Oostelijk-Flevoland? Nooit gemerkt. Volgens mij is er boven Overijssel een wachtgebied.

    reageer
  • Rinus Rooyakkers

      Ma 7 januari Maandag 7 januari

    Van mij mogen alle vliegtuigen op 1800 m boven mijn huis overvliegen. Stoor ik me totaal niet aan.

    reageer
  • Barry

      Ma 7 januari Maandag 7 januari

    Goh, Rinus weer even vergeten dat er nog een paar miljoen andere Medelanders wonen! Tsja en heel toevallig denken die heel anders over de gierende herrie en zware vervuiling van de schone lucht.

  • Wow

      Ma 7 januari Maandag 7 januari

    Als je op de dijk gaat staan zie je de overkant. Zal dus geen oplossing zijn voor lawaai en vervuiling.

    Gewoon minder vliegen.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Arend Koller

      Ma 7 januari Maandag 7 januari

    Lang geleden is de discussie gevoerd of er wel of geen vliegveld in het Markermeer aangelegd mocht / moest worden. Dat kan / mocht toen niet ivm de 'Vogelhabitat' (of zoiets). Om die reden mochten er ook geen vliegtuigen 'te laag' over IJssel- en Markermeer vliegen. Kennelijk is er anno 2019 geen Vogelhabitat meer van kracht en mogen vliegtuigen op allerlei hoogten gaan vliegen. Lelystad Airport gaat er gewoon komen; dat is al lang geleden zo besloten. Dat was toen Schiphol vliegveld Lelystad voor wel 1 gulden heeft gekocht.

    reageer
  • Barry

      Ma 7 januari Maandag 7 januari

    Harry, daar is net een beschermd natuurgebied aangelegd dat de komende jaren veel groter gaat worden. Dit is weer een typisch pannenkoekenplan van de provincie.

  • Harry

      Ma 7 januari Maandag 7 januari

    De dalende vliegtuigen uit het Oosten/Zuidoosten richting Polderbaan en Zwanenburgbaan gaan ook nu al over het IJsselmeer/Markermeer, vele honderden vliegtuigen per dag. Die komen ook over Lelystad/Dronten. De vliegtuigen over Almere gaan meestal naar de Buitenveldertbaan, of maken een korte lus naar de Zwanenburgbaan of Oostbaan. De routes voor al die banen kunnen nooit met elkaar gecombineerd worden. Maar de vogels boven het Markermeer hebben nu ook al geen last van de vliegtuigen die daar op 3000 voet of minder (900m of minder) bij Noord-Holland (gebied tussen Edam en Hoorn) boven land komen.

  • peter van den bemt

      Ma 7 januari Maandag 7 januari

    Als er op economische belangen gezinspeeld wordt. dan is heel veel niets meer waard. En al helemaal geen vogelhabitat. Maar je kunt dat links laten liggen (de beeldspraak zou eerlijker zijn als je zou zeggen: rechts laten liggen), vogels doen niet mee aan een habitat of wat dan ook. Die ZIJN er gewoon. Een paar jaar geleden werd in "Nederland van boven" duidelijk gemaakt dat er (zomers) 's nachts boven het Ijsselmeer, enkele kilometers hoog, duizenden gierzwaluwen hun slaap doorbrengen. Zij 'slapen' vliegend. We weten wel wat vogels in vliegtuigmotoren doen. Ik mag hopen dat ze dan in het water storten en niet toch op land. Maar ik mag natuurlijk echt hopen dat ze eerst serieus onderzoeken of dit wel kan. Maar wat ik werkelijk hoop, is dat de uitbreiding niet doorgaat. De klimaatdoelstellingen vragen om een rem op de luchtvaart.

  • lelystedeling

      Ma 7 januari Maandag 7 januari

    Er is maar 1 oplossing.
    Polder het Markermeer in en leg daar een geheel nieuw vliegveld aan en leg de rest van de Markerwaard vol met zonnepanelen ( is de groene maffia ook tevreden).

    reageer
  • Barry

      Ma 7 januari Maandag 7 januari

    De oplossing is het Klimaatakkoord: veel minder vliegen.

  • Joanne

      Ma 7 januari Maandag 7 januari

    Heel goed idee. Kijk op flight radar en je zult zien dat vrijwel al het vliegverkeer vanuit het oosten, zuiden en noorden naar Schiphol eerst naar een punt tussen Lelystad en Swifterbant vliegt. Dit omdat het waypoint ARTIP daar ligt. Van daaruit wordt het vliegverkeer naar Schiphol geleid, hetgeen meestal op een hoogte van 2000-2300 meter via Noord Lelystad over het IJsselmeer is, of nog veel lager over Almere. En dat maakt herrie, zeker als het 's nachts is en je in een verder rustige omgeving woont. Je herkent zo de Russische en Chinese vrachtvliegtuigen... Een slaapkamerraam open in de zomer is voor ons onmogelijk, dus gefeliciteerd als u onder een laagvliegroute woont. De enigste reden waarom ik voor Lelystad airport zou kunnen zijn is dat het wachtgebied bij waypoint ARTIP dan waarschijnlijk 300 meter omhoog gaat. ARTIP een paar kilometer naar het noorden verplaatsen zou een enorm stuk schelen.

    reageer
  • Joop

      Di 8 januari Dinsdag 8 januari

    Heinz, als de plannen doorgaan wordt je "vanzelf" om zes uur wakker gemaakt!...

  • Heinz

      Ma 7 januari Maandag 7 januari

    Als je niet in Almere woont, kom dan niet met deze onzin. Deze Almeerder krijgt genoeg slaap zonder ooit iets te horen van overvliegende apparaten. Bla, bla, bla.

  • Karel

      Ma 7 januari Maandag 7 januari

    Er is maar één oplossing voor minder vliegbewegingen: duurdere tickets en dan bedoel ik niet dat beetje toeslag dat er nu bovenop mag komen. Het reizen met een vliegtuig moet navenant zo veel geld kosten als het milieuvervuilend is, dus flink belasten dat ticket. Zo lang mensen voor een habbekrats kunnen vliegen, zullen er altijd nóg meer vluchten moeten komen. Waanzin en zeker in een tijd waarin elektrische auto's straks verplicht zijn. Water naar de zee dragen, noemt men dat als aan de andere kant het vliegen in de huidige vorm maar doorgaat.

    reageer
  • Karel

      Ma 7 januari Maandag 7 januari

    Nee, Coen, de trein is en blijft goedkoper. Check de consumentengids van deze maand, waarin diverse bestemmingen per trein en per vliegtuig met elkaar worden vergeleken. In Europa is men trouwens ook nog korter onderweg met de trein. Maar het prijsverschil moet veel groter zijn wil men eerder voor de trein kiezen. Het verschil in C2-uitstoot is namelijk schrikbarend. U bedenkt zelf wel wie de grootste vervuiler is.

  • Coen Goedegebure

      Ma 7 januari Maandag 7 januari

    De trein is geen alternatief, waarmee het vliegtuig de facto nog steeds de goedkoopste oplossing blijft.

  • Fred

      Ma 7 januari Maandag 7 januari

    30 jaar geleden waren er actiegroepen die tegen de vliegroutes boven het IJsselmeer waren. Hun kinderen demonstreren nu tegen de vliegroutes boven de Veluwe en de OVP. Heerlijk al dat gedemonstreer in Nederland van mensen die zelf geen werk hebben.

    reageer
  • Yvon

      Ma 7 januari Maandag 7 januari

    Oh Ja??? Kan je alleen maar demonstreren als je werkeloos bent ? Apart

  • Gillende keukenmeiden

      Ma 7 januari Maandag 7 januari

    Ze kunnen beter de vliegroutes niet verleggen naar het IJsselmeer maar verleggen naar Lelystad en Almere daar heb je tenminste geluidshinder.

    reageer
  • l

      Ma 7 januari Maandag 7 januari

    ja goed plan ,en ook zeer goed over nagedacht door de markerwadden te creëren wat veel vogels moet aantrekken.

    reageer
  • Yvon

      Ma 7 januari Maandag 7 januari

    Ja absurd he. Ze weten begon niet wat voor te stellen. Zo las ik ook over speciale landi gebannen. De aanleg daarvan was stukken beter voor milieu. Ging over beton ed. Nu blijkt het produceren vh beton duizenden malen jawel duizenden! Malen meer vervuilend. Ook willen ze bamboe gaan planten tegen geluidsoverlast. Ok dus over 5 jaar is alle natuurlijke vegetatie in die omgeving verdwenen, bamboe overwoekert alles en is niet meer uit te roeien, netzoals berenklauw. Daarbij komt nog dat de daar sinds 2 jaar rond vliegende tijgermug die graag in bamboe zit, het er heerlijk zal vinden

  • Co Co-piloot.

      Ma 7 januari Maandag 7 januari

    Dus eerst boven water en dan via Muiden naar Bijlmer en Amstelveen? Dat is net als nu eigenlijk.

    reageer
  • Steven stedenwijker

      Ma 7 januari Maandag 7 januari

    Waar maakt men zich druk over. Er is helemaal geen overlast van vliegtuigen die op de Buitenveldert baan aansturen. Het is tegenwoordig goed gespreid en je hoort ze nooit. Niets aan veranderen.

    reageer
  • Jan R. Bakker

      Ma 7 januari Maandag 7 januari

    Dit hadden ze 40 jaar geleden al moeten doen, had een hoop overlast gescheeld in Almere en Lelystad. Of wacht, dit kon toen niet vanwege de plannen voor een vliegveld in de Markerwaard??

    reageer
  • L

      Ma 7 januari Maandag 7 januari

    40 jaar geleden was dit een kale zandvlakte waar niemand woonde.

  • Piloot

      Ma 7 januari Maandag 7 januari

    Oplossing voor alle problemen en bij het steeds weer opdoemende paniekvoetbal lijkt me de vervuiler te laten betalen: belasting heffen op kerosine en BTW heffen op de tickets. Lelystad Airport daardoor. volledig overbodig en Schiphol en haar wijde omgeving krijgen de broodnodige ontlasting.

    reageer
  • L

      Ma 7 januari Maandag 7 januari

    En je gelooft daar zelf in?
    Je denkt niet dat mensen met gele hesjes de straat op gaan als ‘weer die belastingen omhoog gaan’?

  • Barbara

      Ma 7 januari Maandag 7 januari

    Helemaal eens! Had al veel langer er door gedrukt moeten worden, wil je de mens nog enigszins serieus willen nemen. Maar de Haagse economie wil dat niet. Alsof economie louter draait om geld, en het op geen ander vlak ingezet kan worden! Ook volkomen zinloos weer om dit bericht hier neer te plempen. Men wil geen bemoeienis van mensen die verder weten te kijken dan hun neus lang is. Men wil blijven zitten en babbels verspreiden over duurzaamheid, niet wetende dat de mens deel uitmaakt van het milieu. Men wil van twee walletjes blijven eten, volkomen tegengesteld van elkaar!
    Men haalt wetenschappers uit de kast die op TV komen doceren hoe of een mens in elkaar zit en wat ie er zelf aan doen en vooral laten om redelijk gezond te blijven. Hahaha en dat alles alleen om maar 100 jaar te kunnen worden met zijn allen??? Schiet niet op, is uitstel van executie. Dood gaan we toch ooit, of we dat nu willen of niet. Wat een hoogmoed ten opzichte van andere veel intelligentere wezens in de natuur.De eeuwigheid is hooguit voor de ziel weggelegd en dan nog...

  • HH

      Ma 7 januari Maandag 7 januari

    Stoppen met Lelystad Airport is de allerbeste optie voor mens, dier en natuur.
    Daarnaast is een krimp voor Schiphol ook een perfecte optie.

    reageer
  • Veertje

      Ma 7 januari Maandag 7 januari

    @HH
    U ziet het heel goed HH. Helemaal mee eens.

  • Yvon

      Ma 7 januari Maandag 7 januari

    Kon t maar. Maar dat is een utopie. Geldelijk belang gaat boven gezondheid zoals altijd

  • Frans

      Ma 7 januari Maandag 7 januari

    Jou commentaar is als je initialen.
    HaHa

  • L

      Ma 7 januari Maandag 7 januari

    Droom lekker verder.

  • Leusink

      Ma 7 januari Maandag 7 januari

    Tja, dan hoeven er minder vliegtuigen over Lelystad en Almere. Dat kan wel? Maar de burgerij in Dronten, Biddinghuizen en de Veluwe mmogen niet klagen als vliegveld Lelystad open gaat?! Mooier kan men het niet maken.

    reageer
  • L

      Ma 7 januari Maandag 7 januari

    Ligt het IJsselmeer tegenwoordig op de Veluwe?

  • Thomas

      Ma 7 januari Maandag 7 januari

    En nu maar denken dat het gezonder wordt in Flevoland.
    Kerosine dampen verspreid over een reservevoorraad van drinkwater.

    reageer
  • Yvon

      Ma 7 januari Maandag 7 januari

    Ja ook dat. Wat dacht je vd biologische boeren in de Flevolandse polder.

  • Henk

      Ma 7 januari Maandag 7 januari

    Dit is paniekvoetbal. De gemeenten en de provincie lijken wel een paling in een emmer snot. Gaat alle kanten op. Op deze wijze waarbij er steeds meer ellende naar voren komt en de mogelijke oplossingen steeds meer op emotionele basis gebaseerd zijn heeft zometeen tot gevolg dat het vliegveld nooit open zal gaan. Blijf bij je eerder genomen besluiten/plannen is nog steeds een wijs uitgangspunt.

    reageer
  • L

      Ma 7 januari Maandag 7 januari

    Je bent zelf een beetje paniekvoetbal aan het spelen. Een plan wijzigen op basis van logische argumenten is doodnormaal. Dat jij het niet kan hebben dat het plan meer dan 1 keer wijzigt is niet ons probleem.

  • Yvon

      Ma 7 januari Maandag 7 januari

    Emotionele basis??? Hoezo???? Ik zie t emotionele her niet zo. Mocht dat zo zijn, dan maar lekker emotioneel blijven

  • Inwoner

      Ma 7 januari Maandag 7 januari

    Nu wordt weer een andere groep burgers belazerd door met dit zogenaamde alternatief te komen. Was ik tot op heden niet tegen het vliegveld ben ik het nu wel. Dit soort praktijken doet de deur dicht en geeft blijk van een nog onbetrouwbaardere overheid dan ik dacht. Lukt het niets linksom dan gaan we toch rechtsom.

    reageer
  • Yvon

      Ma 7 januari Maandag 7 januari

    En waar bent u inwoner van? U spreekt over ' nu wordt weer een andere, met de nadruk op andere, groep inwoners belazerd. Vraagje .... was u eerst niet tegen omdat u er geen last van Had? En bent u nu tegen omdat u er nu last v gaat krijgen? Als dat zo mocht zijn dan vind ik dat wel hypocriet. Daarbij verwoord u t goed met belazerd. Eerst werden de burgers uit de gebieden die met veel hinder overlast en vervuiling te maken gaan krijgen belazerd, en nu ook anderen. Dus hoe je t ook went of keert WE worden belazerd

  • lelystedeling

      Ma 7 januari Maandag 7 januari

    Dit plan is al naar voren gekomen in het beginstadium van de plannen tot uitbreding en zelfs medegedeeld door de toenmalig direkteur van Lelystad-Airport tijdens voorlichtingsbijeenkomsten.
    "Ïndien wij uitbreiden heeft Lelystad geen last meer van het schipholverkeer "!!!!

    reageer
  • Barry

      Ma 7 januari Maandag 7 januari

    Weer een andere pleister voor het bloeden. Steeds meer zwalken en het flaterfestival groeit als nooit te voren!

  • Peter

      Ma 7 januari Maandag 7 januari

    Doodsnood?

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert