'Overslaan treinstation zorgt voor economische schade'

LELYSTAD • Ma 4 februari 2019 | 14:39 • Maandag 4 februari 2019 | 14:39

"Lelystad zal economische schade ondervinden als de extra snelle intercity-trein niet stopt op Lelystad Centrum". Dat vindt de lokale afdeling van de VVD. Ze stelt daarom vragen aan het stadsbestuur. "Bereikbaarheid is voor een logistieke hotspotfunctie van groot belang voor reizigers, forensen en inwoners", schrijft de partij.

Afgelopen weekend deed de NS een test met een snellere intercity-verbinding tussen Groningen via Flevoland naar Den Haag. Door te rijden met een hogere snelheid en een aantal stations op het traject over te slaan, is de trein een kwartier eerder in Den Haag. De snelle trein stopt niet in Lelystad maar wel in Almere. Als de test succesvol is, wil NS de trein opnemen in het dienstrooster. De snelle intercity komt bovenop de huidige dienstregeling.

Schade beperken
De snelle trein is in de toekomst belangrijk voor reizigers die vertrekken vanaf Lelystad Airport, vindt de VVD. "Zij zijn nu eerder geneigd de auto te pakken in plaats van de trein". De partij wil onder meer van het stadsbestuur weten welke stappen er zijn genomen richting de NS en wat de wethouder gaat doen om 'deze schade maximaal te beperken'.

Geen enkele economische onderbouwing
Wethouder Ed Rentenaar (Inwonerspartij) heeft al laten weten dat de NS geen enkele economische onderbouwing heeft gegeven om het station over te slaan. Ook hij ziet de snelle treinverbinding als essentieel belang voor luchthaven Lelystad Airport.

Dat Lelystad tijdens de testritten wordt overgeslagen, betekent niet direct dat de snelle intercity nooit in Lelystad zal stoppen, heeft de NS al laten weten. "Ik kan me goed voorstellen dat, wanneer Lelystad Airport een grotere functie gaat krijgen, we moeten overwegen om ook in Lelystad te stoppen", aldus NS-topman Roger van Boxtel.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking? Stuur ons een bericht op 06 - 52 52 4891 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel

reacties (35)

  • pieter de oude

      Di 5 februari Dinsdag 5 februari

    Lelystad is niets meer dan een grote plattelandsgemeente,
    waar iedereen rustig en groen wil wonen en waar economische
    aktiviteiten weinig prioriteiten genieten, zie de vliegvelddiscussie,
    vandaar de NS keuze.

    reageer
  • Arend

      Di 5 februari Dinsdag 5 februari

    "De snelle intercity komt bovenop de huidige dienstregeling" , wat is het probleem in vredesnaam?
    Al komen er honderd treinen langs die hier niet stoppen.... de huidige dienstverlening wordt er niet minder om... en die is prima.

    reageer
  • De Vries

      Di 5 februari Dinsdag 5 februari

    Het is al schandalig dat we geen intercity naar Amsterdam meer hebben. En laat Almere nu zijn mond dichthouden, want hoe liepen ze niet te huilen dat een wijkje als Almere buiten werd overgeslagen.

    reageer
  • Jeroen

      Di 5 februari Dinsdag 5 februari

    Als Lelystad Airport opengaat, dan is er tenminste een reden om te stoppen in Lelystad

    reageer
  • Hans

      Di 5 februari Dinsdag 5 februari

    Als je nergens stopt onderweg ben je nog sneller ?-( Partijpolitiek D66 via hun marionet bij de NS? Doen ze ook al jaren via vele rechters.

    reageer
  • Pieter

      Di 5 februari Dinsdag 5 februari

    Mijn idee Hans ! :-) Ik vind het weer een politiek van zeeeeeeer bekwaaaaaaame en hoogstaande Nederlandse kwaliteit!

  • laat alle reacties zien
  • A.

      Di 5 februari Dinsdag 5 februari

    Er is blijkbaar vraag naar een snellere verbinding. Overslaan van Lelystad is een oplossing. Er veranderd helemaal niks voor lelystedelingen. Dan is dit toch gewoon een prima oplossing? Sterker, de treinen voor lelystedelingen zullen leger zitten. Allemaal mooi toch? Voel je als lelystedeling niet zo benadeeld. Of ga in een echte stad wonen ipv een dorp. Vraag is aan Emmeloord hoe het is om al 40 jaar steeds plannen voor een station aan je neus voorbij te zien gaan, die mogen als enige in Flevoland echt klagen over het algemene treinen beleid hier

    reageer
  • Gerrit

      Di 5 februari Dinsdag 5 februari

    gelukkig hebben we de auto. de trein rijdt zo vaak niet door ongelukken, pech en werkzaamheden dat ik het niet eens meer probeer. lelystad overslaan is alleen maar een extra reden om de a6 te pakken. maak een extra tweebaans weg van het spoor als je toch niet wilt stoppen op belangrijke stations. Bovendien is het nagegnoeg niet te betalen als je met drie of vier personen naar schiphol moet vanaf Lelystad.

    reageer
  • Erben

      Wo 6 februari Woensdag 6 februari

    En er staat gelukkig nooit file op de A6 haha

  • Onno

      Ma 4 februari Maandag 4 februari

    Net zo als ik gelooft ook de NS niet in de gebruikname van Lelystad Airport. Mensen die dat wel doen zijn op z,n minst naief.

    reageer
  • Henk

      Ma 4 februari Maandag 4 februari

    Hoezo Lelystad een 'hot spot' ????🙄

    reageer
  • Lely

      Ma 4 februari Maandag 4 februari

    Hoeveel forensen rijden er vanuit Groningen naar DH? Hoeveel vanuit Lelystad naar DH? Volgens mij is het voor de forensen in Lelystad vervelender dat de trein niet stopt, dan de 10 min winst voor de forensen vanuit Groningen. Kans op meer auto’s op de weg loert.

    Slecht beleid NS en overheid. Provinciebestuur en Gemeente moeten dwingender worden in deze.

    reageer
  • Karl

      Di 5 februari Dinsdag 5 februari

    Ik ben het met u eens...

  • Tja

      Ma 4 februari Maandag 4 februari

    De trein gaat nu al met flinke regelmaat stations voorbij. Echter zijn dit stations waar gestopt had moeten worden. Dus nu geeft men aan niet te stoppen dus dat is beter want dan sta je ook niet bij de deur te wachten om uit te stappen. Blijft natuurlijk dat in Lelystad gewoon gestopt moet worden.

    reageer
  • Gerrit

      Ma 4 februari Maandag 4 februari

    Precies. En als ik me goed herinner 1x per uur. Dan blijven er 5 Intercities per uur over.
    Dat is toch buitengewoon luxe?
    Zijn er misschien binnenkort verkiezingen?
    Op zo’n kandidaat kan je dus beter niet stemmen.

    reageer
  • H.R.L

      Ma 4 februari Maandag 4 februari

    Als de NS dit inderdaad besluit om snellere ic. in te zetten zal het zo zijn dat dit ten koste gaat van andere treinen richting Flevoland ,dit i.v.m.knooppunt Weesp

    reageer
  • C.

      Ma 4 februari Maandag 4 februari

    Deze trein is toch voor een snelle verbinding vanaf Schiphol naar Groningen, voor mensen in Lelystad is dat toch niet relevant? Vanaf Schiphol naar Lelystad heb je geen tijdswinst en vanaf Lelystad naar Groningen is de winst marginaal omdat hij alleen Assen overslaat. Beetje een non-argument in mijn optiek, mensen die voor deze trein kiezen wíllen helemaal niet in Lelystad uitstappen.

    reageer
  • pieter v

      Ma 4 februari Maandag 4 februari

    De treinen die niet stoppen zijn extra treinen. Er blijven dus evenveel treinen stoppen in Lelystad. Er is dus geen economische schade!

    reageer
  • Badboy

      Ma 4 februari Maandag 4 februari

    Waarom kijk je nu dan niet hoelang je er over zal doen met stoppen in Lelystad. Nee ze moeten wat verzinnen om Lelystad over te slaan om deze manier de 15 minuten sneller binnen kunnen komen in Den Haag. Denken we nu aan de tijd winst of aan de milieu. Laat de mensen maar met de auto gaan naar Lelystad (airport) !?

    reageer
  • Jan

      Ma 4 februari Maandag 4 februari

    Ach waar maken ze zich druk om. Als die trein maar in Almere stopt.

    reageer
  • Arend Koller

      Ma 4 februari Maandag 4 februari

    Gaat die snelle trein dan de langzamere treinen die daarvoor rijden inhalen? Of krijgen we straks misschien ook file-informatie van de spoorwegen.

    reageer
  • Antje

      Ma 4 februari Maandag 4 februari

    Inderdaad blijven Sprinters en IC die gaan stoppen op vier sporen stations een poosje wachten tot deze trein gepasseerd is,

  • Ardo

      Ma 4 februari Maandag 4 februari

    NS :“ Lelystad = Lucht”

    reageer
  • Ro

      Ma 4 februari Maandag 4 februari

    NS en ProRail kunnen de huidige dienstregeling nauwelijks aan..
    Vlokje sneeuw of een paar blaadjes en de boel rijdt niet meer.
    Dat gaat met die extra intercity niet veranderen.

    reageer
  • Roel

      Ma 4 februari Maandag 4 februari

    Inderdaad Ro, en ik voorspel je dat mede daarom die trein er ook niet komt. Het wordt hoogstens kortstondig een dramatische mislukking zoals de HSL tot nu toe. VVD Lelystad meent desondanks toch om electorale redenen calimerogedrag te moeten vertonen. Ga vooral zo door. Met een dergelijke framing wordt Lelystad onnoemlijk geschaad.

  • Antje

      Ma 4 februari Maandag 4 februari

    Het is een extra trein en voor Lelystad maakt het geen fluit uit omdat het al zo dicht bij Amsterdam is dat er geen winst te behalen is. Iedere trein is snel in Amsterdam of op Schiphol.
    De wethouder zou zich beter inspannen om Lelystad West als groot P+R station te laten openen. De ruwbouw is er al en er is ruimte zat voor een parkeerplaats (met frietkar). Ook kan er makkelijk een busstation gemaakt worden. Daar hebben de burgers wat aan.

    reageer
  • Cross Mediaal bereikte

      Ma 4 februari Maandag 4 februari

    Lelystad = logistieke hotspotfunctie : whoehahaha, overdrijven is ook een kunst.

    reageer
  • Sjors van Acteren

      Ma 4 februari Maandag 4 februari

    Jazeker, het magazijn van Zara!

  • Sander

      Ma 4 februari Maandag 4 februari

    Belachelijk onzin! Het vliegveld gaat Lelystad pas echt schade toebrengen. VVD doe daar wat aan!

    reageer
  • Sjors van Acteren

      Ma 4 februari Maandag 4 februari

    Iedereen op z'n achterste benen omdat straks 2x per dag een treintje Lelystad overslaat. Zijn er soms binnenkort verkiezingen?

    reageer
  • Harry

      Ma 4 februari Maandag 4 februari

    Gaat niet om twee keer per dag, maar alle bestaande Hanzelijn-intercity's.

  • Smith

      Ma 4 februari Maandag 4 februari

    Jij snapt het niet...overdag rijden er veel treinen ...daar zullen er enkele van geschrapt worden....en wat als er maar vertraging heeft?....toestanden...nu al

  • 13xx

      Ma 4 februari Maandag 4 februari

    Raar dat de VVD - de autopartij - uberhaupt weet wat een trein is.

    reageer
  • sjp

      Ma 4 februari Maandag 4 februari

    Gewoon met het vliegtuig van Lelystad naar Schiphol, daarna de trein naar Almere...

    reageer
  • Rob

      Ma 4 februari Maandag 4 februari

    Welke economische schade dan?

    reageer
  • Henk

      Ma 4 februari Maandag 4 februari

    Wat een onzin !

    Gewoon overslaan !

    reageer
  • Bert

      Ma 4 februari Maandag 4 februari

    Dat vliegveld laat dus nog even op zich wachten. Duss overslaan en door.

    reageer
  • De jong

      Ma 4 februari Maandag 4 februari

    DAT vliegveld gaat echter wel komen!

  • Moi

      Ma 4 februari Maandag 4 februari

    Als NS die trein niet had laten rijden?

    Niet ineens zo zielig gaan doen.

    reageer
  • peter van den bemt

      Ma 4 februari Maandag 4 februari

    Zo heb ik vaker het idee dat intelligentie niet het sterke punt van de VVD is. De snelle intercity komt bovenop de huidige dienstregeling. Er verandert dus niets. Wel bestaat er een kans dat de snelle trein wel gaat stoppen als blijkt dat dat zinvol. Hoe kan een ongewijzigde situatie tot economische schade leiden?

    reageer
  • peter van den bemt

      Di 5 februari Dinsdag 5 februari

    @Harry. NS zeggen: de nieuwe trein komt bovenop de oude regeling. Dan kan er geen sprake zijn van economische schade. Jij zegt: de nieuwe trein KAN niet bovenop de oude regeling. Wie moeten we nu geloven? Als NS Schiphol was, zou ik jou geloven.

  • Harry

      Ma 4 februari Maandag 4 februari

    De snelle trein kan niet bovenop de huidige dienstregeling komen, omdat de Schipholtunnel propvol zit. Daarnaast is de motie die in de Tweede Kamer aangenomen is glashelder: de bestaande Hanzelijn-intercity moet sneller, uiteindelijk zelfs een halfuur sneller (wat ook de stop in Almere Centrum en Zwolle kost).

  • Krekel

      Ma 4 februari Maandag 4 februari

    waarom weer hetzelfde bericht als 2 dagen geleden.

    reageer
  • Peer

      Ma 4 februari Maandag 4 februari

    Een snelle verbinding tussen station Lelystad en vliegveld is toch veel belangrijker. Maak die verbinding ondergronds, en het is ook nog een attractie opzich…

    reageer
  • l

      Ma 4 februari Maandag 4 februari

    onzin,VVD wil weer zieltjes winnen voor verkiezingen....

    reageer
  • LELYstedeling

      Ma 4 februari Maandag 4 februari

    Het bestuur en de gemeente LELYstad en van de provincie Flevoland dienen aan de noodrem te trekken bij NS/ProRail/Tweede Kamer en Minister van I& M, Cora van Nieuwenhuizen.

    reageer
  • Wim

      Ma 4 februari Maandag 4 februari

    Wat een onzin.
    Van Boxtel zegt toch dat als lelystad belangrijker wordt de dienstregeling daarop aangepast kan worden........
    Maar dat zal dus eerst nog moeten blijken !

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert