Vliegtuigen stijgen sneller boven Oude Land

FLEVOLAND • Do 18 april 2019 | 20:38 • Donderdag 18 april 2019 | 20:38

Vliegverkeer van en naar Lelystad Airport gaat uiterlijk eind 2021 hoger vliegen boven het 'oude land'. Boven Flevoland verandert er pas iets na 2023.

Dat laten minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) en staatssecretaris Barbara Visser (Defensie) weten in een brief aan de Tweede Kamer.

In de brief kondigen de bewindslieden het startsein aan van de procedure voor de herindeling van het luchtruim. Die moet in 2023 leiden tot vliegroutes die voor minder overlast zorgen. Van Nieuwenhuizen en Visser hebben eind vorig jaar al toegezegd dat waar mogelijk al voor 2023 de routes voor Lelystad Airport zouden worden aangepast. In de zogeheten startbeslissing worden die verbeteringen nu uitgewerkt.

Vliegverkeer niet langer gescheiden
De belangrijkste wijziging is dat vliegverkeer voor Schiphol en Lelystad uiterlijk in de winter 2021-2022 niet langer gescheiden wordt afgehandeld. Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) stapt af van dit principe, dat tot nu toe elke discussie over hogere routes in de weg zat. Door Schiphol- en Lelystad-verkeer gelijkwaardig te behandelen, kunnen vliegtuigen vanaf Lelystad vanaf Wezep zonder beperkingen stijgen tot ze de hoge routes naar het zuiden en oosten hebben bereikt. Lange tijd vliegen op 1800 meter is niet meer nodig.

Een tweede wijziging is dat het militaire luchtruim boven de Veluwe standaard beschikbaar komt voor verkeer van Lelystad. Ook hierdoor kunnen de vliegtuigen sneller stijgen. Alleen tijdens militaire oefeningen geldt een hoogtebeperking.

Dalend verkeer naar Lelystad kan boven Gelderland en Overijssel ook hoger blijven vliegen dan eerst was voorzien. De daling vanaf Lemelerveld wordt voortaan hoger en geleidelijker ingezet.

Verbeteringen Flevoland pas later
Boven zuidelijk en oostelijk Flevoland verandert er in eerste instantie niets. De zogeheten B+ routes langs Dronten, Biddinghuizen en Zeewolde worden mogelijk pas gewijzigd bij de ingrijpende herindeling van het luchtruim na 2023, waarvoor nu het startsein wordt gegeven. Wel mag verkeer bij Espel en Creil direct na opening van het vliegveld zonder beperkingen stijgen, omdat de vliegtuigen hier meeklimmen met het Schiphol-verkeer.

Met de verbeteringen zegt de minister te voldoen aan een motie van het CDA en VVD in de Tweede Kamer. Die stelden in december dat Lelystad Airport niet open kan zonder de nadrukkelijke voorwaarde dat het luchtruim in 2023 is heringedeeld en de laagvliegroutes zijn verdwenen. De herindeling in 2023 moet vooral leiden tot verbeteringen in het oosten en zuidoosten van het land.

'Luchtfietserij'
Actiegroepen die tegen de uitbreiding van Lelystad Airport zijn noemen de aanpassingen 'luchtfietserij'. Een woordvoerder van 'Red de Veluwe' zegt dat de oplossing van de minister niet genoeg duidelijkheid biedt. "Er staat niet bij hoeveel hoger de vliegtuigen vliegen en hoe vaak ze dat gaan doen, terwijl het laagvliegen niet wordt geschrapt. Dat is dus hetzelfde als het oude besluit."

Verbeteringen slechts één hobbel
De aanpassing van de routes is één van de hobbels die de minister moet nemen voordat Lelystad Airport open kan. Zij wacht nog op goedkeuring van de Europese Commissie over een regeling om vliegverkeer over Schiphol en Lelystad te verdelen. Daarnaast moet het Luchthavenbesluit, ofwel het wettelijk kader van de luchthaven, nog worden vastgesteld. Hiervoor zijn de Tweede en Eerste Kamer nog aan zet.

Komende donderdag is er weer een debat in de Tweede Kamer.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel