Winkels kunnen weer verkopen: "Ontvetter Dasty werd enorm gemist"

ALMERE • Wo 10 februari 2021 | 15:43 • Woensdag 10 februari 2021 | 15:43

Sinds vandaag kunnen winkels weer verkopen aan hun klanten. Dan moet wel eerst een bestelling worden gedaan. Op een opgegeven tijdstip mag de klant de bestelling bij de winkel ophalen. De Wibra in Almere Haven heeft al veel bestellingen gekregen en wat opvalt: het ontvettingsmiddel Dasty zit opvallend veel in de mandjes. Wibra-medewerker Tamara Bot hoorde tijdens de gedwongen winkelsluiting al dat het schoonmaakmiddel enorm werd gemist. Verder is ze blij dat ze haar klanten weer kan zien, wat het contact miste ze best wel.

Ook in Almere Stad is een aantal winkels opengegaan. Daar kan nu gebruik worden gemaakt van een speciaal systeem waarbij klanten via een website en een bestelmodule inkopen kunnen doen. Kleine zelfstandige ondernemers zijn daar maar wat blij mee. Het zogenoemde 'click en collect' is een cadeau van Ondernemersvereniging Stadscentrum Almere (OVSA) aan winkeliers die de digitale mogelijkheden nog niet hebben. Klanten kunnen door de versoepeling van het coronabeleid een bestelling via internet ophalen in niet-essentiële winkels. Een online bestelsysteem is dan ook een must. Voorzitter Martin Ort van de OVSA verwacht er geen gouden bergen van, maar hij ziet het wel als investering in de toekomst.

Winkelier hoopt beter gevonden te worden
Voor kleine zelfstandige Mike Emmelkamp van kledingzaak Siempre wordt het iets nieuws. "We zijn er vandaag mee begonnen en we hadden zelf nog geen website." Hij hoopt dat ze nu beter gevonden zullen worden. José Sabbé van stripboekwinkel Het Beeldverhaal staat niet zo te juichen. "Ze denken dat ze ons daarmee helpen maar heel stiekem deed ik dat al." Sabbé heeft al een website en er waren al klanten die hun stripboek in de winkel kwamen afhalen.

Grootwinkelbedrijven, zoals Hema en Blokker, en grotere zelfstandige ondernemers in Almere Stad hebben al een website met een bestelsysteem. Dat geldt niet voor veel kleine zelfstandigen in het stadscentrum. Volgens Martin Ort zijn een website en een bestelsysteem wel wenselijk in deze tijd, maar ook na de coronacrisis. Dat maakt 'click en collect' mogelijk: een bestelling doen via internet om die op te halen in de winkel. Daarom ging de ondernemersvereniging in zee met een marketingbureau. Dat biedt Almeerse ondernemers de komende tijd een website en bestelsysteem aan voor een eenmalig bedrag van 425 euro. Ondernemersvereniging Stadscentrum Almere besloot haar leden het pakket cadeau te doen.

'Systeem is ook voor na corona'
Door een website en een bestelsysteem moeten de kleine zelfstandigen in Stad klaar zijn voor de toekomst. Ort: "Corona dwingt ons daartoe en dat is ook niet na corona voorbij. Dat is voor altijd." Het aanbod voor de website en het bestelsysteem plofte zaterdag op de mat van de zelfstandigen in Stad. Kledingzaak Siempre is tot nu toe de enige winkel die van het aanbod gebruik heeft gemaakt. Ort verwacht dat er nog meer kleine zelfstandigen zullen volgen. Hij heeft de aanbieding van het marketingbureau inmiddels ook onder de aandacht gebracht van de winkeliersverenigingen en vastgoedondernemers in Buiten en Haven.
De voorzitter van de ondernemersvereniging in Stad verwacht door 'click en collect' niet gelijk een flinke omzet voor de winkeliers. "Economisch en financieel zal dit weinig zoden aan de dijk zetten. Maar nogmaals: we maken er wel veel mensen weer blijer mee. En ook de ondernemers en hun personeel. Dat ze weer lekker dingen kunnen doen en met hun winkel bezig kunnen zijn."

Klanten vinden online bestellen via Click en collect best handig. "Online bestellen is altijd wel prettig hoewel ik liever in de winkel rondkijk en daar ook andere producten koop," zegt een man. Een oudere man heeft niet zo veel met bestellen via internet. "Ik loop liever de stad in en maak hier en daar een praatje," zegt hij en voegt er lachend aan toe "en dan intussen je portemonnee lichter laten worden."

Dit artikel is mede tot stand gekomen door Vincent Smit. Hij gaat zich het komende jaar speciaal richten op Almere, zodat er meer nieuws uit Almere wordt gebracht bij Omroep Flevoland. Voor tips: vincent.smit@omroepflevoland.nl.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel