'Besluiten Lelystad Airport genomen op basis van verkeerde informatie'

LELYSTAD • Do 24 juni 2021 | 12:02 • Donderdag 24 juni 2021 | 12:02

De Tweede Kamer is meerdere keren bewust verkeerd geïnformeerd over Lelystad Airport. Dat stelt historicus Paul Werkman uit Wezep in het onlangs verschenen boek 'Schiphol regeert'. Hij schreef mee aan het boek dat uitgegeven is door SATL, de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen.

Werkman kwam tot deze conclusie na maanden van onderzoek. "Ik heb alle documenten gelezen omtrent Lelystad Airport, die vanaf 1993 verschenen zijn." In dat jaar kocht Schiphol het vliegveld. "Het was een hele stapel papier, maar gelukkig weet ik als historicus en onderzoeker wel hoe ik daar de informatie uithaal die ik nodig heb. Toch heeft het me nog een paar maanden gekost", zei de historicus tegen Omroep Gelderland.

In 2007 ging de Tweede Kamer akkoord met het verplaatsen van vakantievluchten van Schiphol naar Lelystad Airport. Daarbij stelde de Kamer één voorwaarde: het mocht alleen gaan om luchtvaartmaatschappijen die op dat moment al gebruik maakten van Schiphol. Er zouden geen nieuwe overeenkomsten getekend mogen worden voor Lelystad Airport. Werkman heeft dat allemaal op schrift. "Daar was de Kamer heel duidelijk over, er is zelfs drie keer een motie daarover aangenomen."

Europa zei nee, maar dat wist het kabinet allang
Volgens Werkman wist het kabinet toen al dat Europa in verband met de vrije marktwerking hier nee tegen zou zeggen. In 2015 ging de Tweede Kamer akkoord met de uitbreiding van Lelystad Airport. Pas in 2017 vroeg het ministerie aan Europa toestemming voor de voorwaarden die aan de opening van Lelystad Airport werden gesteld. "Terwijl ze dus al tien jaar wisten dat Europa daar niet mee akkoord zou gaan", concludeert Werkman. "En dus kwam de minister met een zogenaamd 'we wisten het niet' terug bij de Tweede Kamer. Volgens haar moet Lelystad Airport alsnog open, want ja: 'we hebben nu zo'n mooie luchthaven, die laat je toch niet zomaar liggen', is dan het argument."

Werkman onderbouwt zijn stellingen uitgebreid in zijn 114 pagina's tellende boek. Demissionair minister Van Nieuwenhuizen heeft daarop gereageerd door te zeggen dat ze naar haar eigen idee de Tweede Kamer altijd 'goed en tijdig' heeft geïnformeerd. "Maar dit gaat natuurlijk niet alleen over deze minister", benadrukt Werkman. "Dit gaat ook over de eerdere staatssecretarissen en ministers die hierover contact hebben gehad met de Tweede Kamer."

'Lelystad Airport even op pauze'
Werkman vindt dat de ontwikkelingen rond de luchthaven het vertrouwen in de overheid geschaad heeft. "Als de Tweede Kamer er nu voor kiest dat proces even op pauze te zetten, en in gesprek te gaan met de inwoners van deze regio (Gelderland red.), zou dat vertrouwen weer wat terug kunnen komen. Want na alles wat ik gelezen heb, kan ik maar één conclusie trekken: de huidige besluiten over Lelystad Airport zijn genomen op basis van verkeerde informatie vanuit het ministerie. Lelystad Airport moet daarom dicht blijven."

Donderdagmiddag debatteert de Tweede Kamer over de luchtvaart in Nederland, het boek van Paul Werkman staat op de agenda om besproken te worden.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel