CDA in Tweede Kamer wil naadje van de kous weten van overname Balk Shipyard

URK • Di 18 januari 2022 | 21:22 • Dinsdag 18 januari 2022 | 21:22

De CDA-fractie in de Tweede Kamer wil het naadje van de kous weten van de overname van het Urker bedrijf Balk Shipyard. De fractieleden Van Dijk, Amhaouch en Palland hebben daarom Kamervragen gesteld aan minister Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat.

Allereerst willen de CDA'ers weten wat de kersverse minister vindt van de overname door een Chinese investeringsmaatschappij. Ook willen de drie fractieleden horen waar de Zhongying International Holding Group precies vandaan komt, en op welke sectoren de Holding Group nog meer invloed heeft. Of de overname ook getoetst is aan de Wet veiligheidstoets investeringen, fusies en overnames, is een volgende vraag.

"We hebben vaker meegemaakt dat buitenlandse investeringsmaatschappijen overnames doen. We vinden het belangrijk om een vinger aan de pols te houden", legt Kamerlid Inge van Dijk uit. "Willen we dat wel? Want dat kan wel iets veranderen aan de regionale betrokkenheid." Dat het in dit geval om een Chinese overnamepartij gaat, vindt Van Dijk relevant. "Het liefst houden we alles dichtbij. We hebben niet voor niets een Europese samenwerking. Het is belangrijk om dit soort belangrijke bedrijven veilig te stellen."

Directeur Daan Balk van de scheepswerf vertelde onlangs bij Omroep Flevoland dat de overname broodnodig is om als bedrijf de aansluiting te kunnen houden met de concurrentie. Met de overname door de Chinezen wordt er namelijk een enorme kapitaalinjectie in het bedrijf gedaan zodat in de toekomst grotere schepen gebouwd kunnen worden: "Onze niche zit zo rond de vijftig meter lengte voor een schip. In de toekomst gaan we schepen bouwen tussen de vijftig en de tachtig meter."

Van Dijk hoopt dat de minister zich gaat verdiepen in de casus. "Hoe wil de minister omgaan met het beleid over familiebedrijven en hoe behouden we die voor de regio? Dat vinden we relevante vragen en zou houden we de minister alert."

Wat is de stand van zaken m.b.t. de Maritieme Servicehaven bij Urk?
Balk Shipyard wil graag op Urk blijven -en de Chinese overname zou dat niet in de weg zitten- maar daarvoor is de toekomstige Maritieme Servicehaven bij Urk wel hard nodig. De aanleg van de buitendijkse haven is echter nog niet zonder meer een feit. Het plan wordt binnenkort namelijk opnieuw behandeld bij de Raad van State. "Hoe groot is het risico dat als gevolg van de groeiambities Balk Shipyard alsnog uit Urk zal vertrekken? Wat is in dat kader de stand van zaken m.b.t. de aanleg van een buitendijkse haven die hiervoor nodig zou zijn?", vraagt het CDA daarom aan minister Adriaansens.

De partij wil Balk Shipyard graag behouden voor Urk. De fractieleden besluiten de Kamervragen daarom als volgt: "Kunt u aangeven hoe het kabinet denkt een maritiem cluster als het Maritiem Cluster Urk de voorwaarden te kunnen bieden door te groeien, ondersteund door o.a. de Regio Deal Noordelijk Flevoland, zonder speelbal te worden van internationale, geopolitieke ontwikkelingen?"

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel