Drukte op Schiphol vestigt opnieuw de aandacht op opening Lelystad Airport

LELYSTAD • Ma 2 mei 2022 | 15:06 • Maandag 2 mei 2022 | 15:06

"Lelystad moet z.s.m. opengaan voor vakantievluchten Schiphol", tweette Tweede Kamerlid Daniel Koerhuis zondag. Vakantiegangers stonden afgelopen weekend urenlang in de rij voor de incheckbalies bij Schiphol. Koerhuis 'kan niet uitleggen' waarom Lelystad Airport al twee jaar klaar is en nog steeds niet open gaat. Is de opening van Lelystadse luchthaven de oplossing voor de drukte op Schiphol?

Technisch gezien kan Lelystad Airport zo open, vertelt luchtvaartexpert Joris Melkert van de TU Delft. De zitplaatsen staan in de terminal, de baan is er geschikt voor en ook de luchtverkeersleiding zit op zijn plek. "Maar het is uiteindelijk een politieke beslissing." In het regeerakkoord staat dat deze kabinetsperiode een definitief besluit over Lelystad Airport genomen moet worden.

Melkert legt uit dat de overlast voor omwonenden en voor de natuur nog geregeld moet worden. "Dat zorgt voor vertraging." In maart berichtte EenVandaag dat minister Van der Wal van Stikstof en Natuur een streep zette door de stikstofberekeningen van de Lelystadse luchthaven. Daarmee raakt een natuurvergunning uit zicht, die de luchthaven nodig heeft om vluchten uit te kunnen voeren.

Personeelsproblemen
Als de luchthaven open gaat, is het maar de vraag of er voldoende personeel is om de reizigers te kunnen bedienen. Op Schiphol werd onlangs nog gestaakt door grondpersoneel vanwege de slechte arbeidsvoorwaarden. De lange rijen die afgelopen weekend ontstonden zijn te wijten aan het tekort aan personeel.

Viggo is het bedrijf dat de dienstverlening op Lelystad Airport gaat regelen. Het bedrijf heeft nog niet gereageerd op vragen over de problemen om aan personeel te komen. Viggo is al actief op Schiphol en Eindhoven Airport en heeft een aantal vacatures openstaan.

Luchtvaartexpert Joris Melkert denkt dat de personeelsproblemen op Schiphol ook gedeeltelijk zullen gelden voor Lelystad Airport. "Je vist toch in dezelfde vijver voor personeel. Maar aan de andere kant kun je voor Lelystad misschien mensen uit bijvoorbeeld Zwolle vinden die niet snel bij Schiphol zouden solliciteren."

Tweede Schiphol
Mocht de luchthaven open zijn geweest en was er voldoende personeel geweest, dan blijft het de vraag of het de drukte bij Schiphol had kunnen voorkomen, zegt Melkert. "Het is nog niet duidelijk of veel luchtvaartmaatschappijen ook daadwerkelijk vanuit Lelystad gaan vliegen."

Melkert: "Lelystad Airport kan op termijn van 10.000 naar uiteindelijk naar 45.000 vluchten groeien. Dat is nog geen 10 procent van wat Schiphol doet. Lelystad Airport kan geen tweede Schiphol worden, maar de ruimte die Lelystad biedt zal misschien voldoende zijn om de piekmomenten tijdens drukte op Schiphol wat af te zwakken."

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel