Minister: 'Druk zetten op Zwitserland om varend ontgassen sneller te stoppen'

FLEVOLAND • Wo 11 mei 2022 | 17:22 • Woensdag 11 mei 2022 | 17:22

Minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat gaat de druk op Zwitserland opvoeren om sneller een verbod te krijgen op varend ontgassen. Zwitserland is volgens de minister het laatste land van de zogenoemde Rijn-oeverlanden dat de nieuwe afspraken over varend ontgassen moet goedkeuren. Minister Harbers is in gesprek met zijn Zwitserse collega om daar vaart achter te zetten en hoopt dat het verbod daardoor eind 2023 er is.

In België heeft het Franstalige gewest Wallonië groen licht gegeven voor het verbod en kan daar nu de federale overheid een besluit nemen, vertelt de minister. "Ook op Frankrijk hebben we druk gezet. Daar zit schot in", De andere landen aan de oever van de Rijn, waaronder Nederland, hebben al het aanstaande verbod goedgekeurd. Als alle landen de afspraken goedkeuren, kan het verbod ingevoerd worden.

Zelfstandig een verbod op varend ontgassen in Nederland instellen, ziet de minister niet zitten. "Dan creëren wij afval-toerisme", zegt minister Harbers. "Want dan moeten de schippers nog even net voordat ze Nederland binnenvaren in Duitsland van de troep af. Of in dit geval varend ontgassen." Harbers vindt dat niet netjes naar Duitsland toe. Dat land staat met Nederland vooraan om het varend ontgassen te verbieden. "Zij hebben hun goedkeuring al gegeven om tot een verbod te komen."

Minister Harbers was aanwezig in de haven van Flevokust in Lelystad. Daar was een mobiele ontgassingsinstallatie neergezet met als doel om te zien wat allemaal nodig is om varend ontgassen te stoppen. Gedeputeerde Cora Smelik gaf daar aan haast te willen maken met het regelen van infrastructuur om het varend ontgassen al voor het internationale verbod te kunnen stoppen.

Varend ontgassen
Tankschepen die minerale oliën of chemicaliën vervoeren, hebben te maken met gassen en dampen die na het lossen in de ladingtanks achterblijven. Bij een volgende reis moeten deze gassen en dampen uit de tank zijn. Schippers gebruiken daarom grote ventilatoren die lucht onder in de tanks blazen. De gevaarlijke stoffen komen dan via de bovenzijde van de ladingtank naar buiten. Deze stoffen zijn gevaarlijk en behoren bijna altijd tot de groep zeer zorgwekkende en kankerverwekkende stoffen.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel