Boren onder IJsselmeerdijk voor dikke elektriciteitskabels

LELYSTAD • Vr 13 mei 2022 | 8:15 • Vrijdag 13 mei 2022 | 8:15

Na maanden van voorbereiding is deze week begonnen met boorwerk onder de IJsselmeerdijk bij Lelystad voor de dikke elektriciteitskabels die nodig zijn voor het nieuwe windpark in het IJsselmeer. Om te voorkomen dat Oostelijk Flevoland onder water loopt, is er lang gerekend aan het plan voor de vijf buizen onder de dijk. De 24 nieuwe windmolens van windplan Blauw vervangen het inmiddels afgebroken windpark Irene Vorrink.

Van dichtbij ziet het er niet bijzonder uit: een grote grijze buis met een witte kop erop. Maar als je uitzoomt, zie je de grote operatie. De buizen voeren over een traject van 500 meter dat begint op het werkstation in het weiland. Vervolgens gaan ze onder de snelweg A6 en de IJsselmeerdijk door en eindigen op het werkschip in het IJsselmeer. Een grote boor in het weiland zorgt ervoor dat de buizen in het IJsselmeer terecht komen. In de buizen zitten de kabels die nodig zijn om de elektriciteit af te voeren van het nieuwe windpark in het water.

Gestuurde boring
"De machine boort richting het IJsselmeer. Dat is een boorlengte van 500 meter. Bovendien hebben we een boorkop die we in de juiste richting kunnen bedienen. Dit noemen wij een gestuurde boring. Als we bij het IJsselmeer aangekomen zijn, halen we de boor eruit", vertelt projectleider Mohamad Saad.

Dat klinkt spectaculair. Toch ziet Stephan de Clerck van Windplanblauw dat anders. "Bij spectaculair denk je aan grootse dingen. Wij gaan er vanuit dat dit 'business as usual' is voor de mensen die dit uitvoeren. Maar bijzonder is het dat wij hier een doorgang maken vanuit het land het water in, in de zin dat het een moeilijke klus is. Er is veel aan gerekend en gemeten. Het is wel precisiewerk."

Voorbereidingstijd
Het werk mag voor de vaklui gesneden koek zijn, er gaat wel de nodige voorbereidingstijd aan vooraf, stelt Saad. "De weg er naartoe is wel lang. Je moet berekeningen maken, je moet weten wat de eventuele consequenties voor de dijk en de snelweg zijn. Daarom hebben we intensief contact gehad met Rijkswaterstaat als eigenaar van de snelweg en Waterschap Zuiderzeeland als beheerder van de dijk."

Saad is blij dat hij en zijn team vanaf deze week eindelijk aan de slag kunnen. "Dat is de reden dat we dit werk doen. We zijn begonnen volgens planning en we lopen nu zelfs voor op schema. Dat is super mooi."

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel