De Camera van Dirk de Boer: letterzetter en dorpsomroeper, ambachten uit vervlogen tijden

URK • Vr 27 mei 2022 | 6:45 • Vrijdag 27 mei 2022 | 6:45

We zagen het afgelopen jaar al hoe kantoormedewerker Dirk de Boer verslag deed van oorlog, bevrijding en de bouw van het gemaal op Urk. En we zagen hoe Dirk de plagen vastlegde die Urk hebben geteisterd. Maar daarnaast maakte De Boer ook beelden die je gerust onder de toeristische kiekjes kunt scharen.

In zijn vrije tijd wandelde hij door Urk en legde daar de alledaagse ambachten vast. Beroepen die al lang niet meer bestaan, of die tegenwoordig heel anders uitgevoerd worden. We zien dit keer de palingpekelaars, de letterzetter, de dorpsomroeper en de nettenboeters.

Alle zintuigen geprikkeld
De Urker haven was in de eilandtijd, maar ook tijdens de inpoldering en zelfs nu nog 'the place to be'. Een plek van nijverheid, rumoer en drukte. Waar je je zintuigen de kost kon geven. Je rook de geuren van de vis, van de rokerijen en de zilte zee die met de komst van de Afsluitdijk langzaam verdween. Je hoorde de geluiden van de misthoorn en van binnenstomende schepen, van de golven van de Zuiderzee en van spelende kinderen op klompen.

Je zag er de lichtbundel van de vuurtoren die 's avonds en 's nachts eindeloos banen trok over de botters en de huizen. De wapperende kleren die hingen te drogen, de vis die aan wal werd gebracht, de ouden van dagen die sterke verhalen vertelden op 'de leugenbank', op elk hoekje en in elk 'ginkien' was wel wat te zien. Geen wonder dus dat Dirk de Boer al die plekjes bezocht, met zijn 8mm-filmcamera in de hand.

"Dan hoorde je de hoorn van de boot. 'De boot toet', zei men dan."

— Henk Kapitein

Zeker als één van de stoomschepen, die Urk met de vaste wal verbonden, in de haven aankwam was het een drukte van jewelste. Bettie Weerstand: "Als vroeger de boot in de haven kwam, dan stond ook half Urk op de kade, want dat was een belevenis."

Ook Henk Kapitein beaamt dat: "Zodra de boot de haven in het zicht had, of de laatste draai ging maken. Dan gaf hij een signaal, dan hoorde je de hoorn van de boot. 'De boot toet', zei men dan."

Ook een reisverslag in de Limburger Koerier maakt melding van de horde nieuwsgierige Urkers die 'vreemden' opwacht aan de havenkade. De schrijver van het verslag krijgt er een beetje een unheimisch gevoel van.

Niet alleen de gewone Urker is vaak bij de havenkade te vinden, ook de burgemeester van Urk heet bezoekers aan het dorp persoonlijk welkom. Dirk de Boer legt de boomlange Gert Keijzer meerdere keren vast. Hieronder is hij in het midden te zien, terwijl rechts achterin het beeld ook verschillende marechaussees te zien zijn. Bij de bevrijding van Urk hadden die een discutabele rol toen ze de plaatselijke zogenoemde 'Moffenmeiden' kaal schoren.
De letterzetter die moeite had met spellen
Dirk de Boer staat er ook met zijn neus bovenop als de letterzetter van Urk aan het werk is. De houten botters (de voorloper van de ijzeren kotter) hadden elk hun eigen nummer, voorafgegaan door de letters UK. Die letter-en-cijfercombinatie moest soms veranderd worden of door het afbladderen van de verf opnieuw geschilderd worden. Dat deed de letterzetter. Henk Kapitein weet meer over hem te vertellen: "De beelden die eigenlijk het meest weergeven van de bedrijvigheid op Urk, die zijn gemaakt op en rond de haven. Je ziet dan Klaas van Dokkum, de schilder en letterzetter, die dus uit de vrije hand UK-164 op een botter schildert."

Van Dokkum deed het werk met verve, terwijl hij eigenlijk moeite had met spellen. Henk Kapitein vertelt een anekdote over de plaatselijke schilder: "Hij had een bord gemaakt dat bij zijn huis stond. 'Klaas van Dokum, schilder en leterzeter'.  Die dubbele t's en dubbele k's was toch wel wat lastig voor hem."

Zijn schilderskwaliteiten waren echter ongeëvenaard op Urk en zijn dus voor de eeuwigheid vastgelegd door Dirk de Boer. Wat ook weer een aanleiding was voor de filmer om zelf op de foto te gaan bij dit tafereeltje (zie hoofdfoto).

Op zoek naar de mazen in het net
Een terugkerend klusje voor de Urker vissers was het repareren van de netten. Wanneer die over de bodem van de Noordzee of het IJsselmeer sleepten bleven deze geregeld vaststeken. Daardoor ontstonden scheuren, waardoor vis weer door de mazen van het net kon ontsnappen. Het materiaal waarvan de netten gemaakt werden, was vroeger ook een oorzaak dat ze snel kapot gingen, vertelt Bettie Weerstand: "Die katoenen netten die toen nog in het zoute water lagen, gingen heel snel kapot. Dan moest dat hersteld worden. Dan werden op de haven de netten uitgelegd en dan werd er gekeken of er gaten inzaten. Die werden dan gerepareerd en dat noem je 'netten boeten'."

Aan de havenkant werden deze netten geboet, zowel door jonge kerels als door de oude rotten in het vak. De gepensioneerde vissers die vanwege hun leeftijd het vissen al lang vaarwel hadden gezegd. Gepensioneerd is eigenlijk het verkeerde woord, want van echte pensioenen was nog lang geen sprake. Daarom was er op Urk in de negentiende eeuw al een speciale stichting opgericht: de Van Alphenstichting. Deze stichting zamelde giften in, waarmee de oude vissers financieel werden gesteund. Als tegenprestatie herstelden de oude vissers de netten.

Daarnaast bood de stichting vissersweduwen de helpende hand. Maar rond de Tweede Wereldoorlog werd de stichting ontbonden, er kwam te weinig geld binnen. In 1941 werd het laatste beetje geld dat in de kas zat aan tachtig oude vissers uitgekeerd, zo meldt de Provinciale Overijsselsche en Zwolsche Courant op 16 mei van dat jaar.

Paling in de pekel
Een andere ambacht die is vastgelegd door Dirk de Boer is het verwerken van de gevangen paling. Paling was in de oorlogsjaren één van de belangrijkste vissoorten voor Urk. Tijdens het palingseizoen van 1941 werd er bijvoorbeeld meer dan één miljoen kilo van aangevoerd op Urk. Het was een topseizoen, zo vermeldt het Algemeen Handelsblad op zes november 1941.
Jong en oud werd ingeschakeld om de overvloedige palingvangst te verwerken. Het werd met belangstelling vastgelegd door Dirk de Boer.
Allereerst moest de aal in het zout. Henk Kapitein: "Het moet eerst goed met de bezem in de pekel. Zodat er meer grip is en ze makkelijker te strippen zijn." Vervolgens werd de vis door jeugdige visfileerders open gemaakt, gingen de ingewanden eruit en de kop eraf. En daarna werd de paling gerookt in een ton, waar dat gebeurde maakte in die tijd overigens niet zoveel uit. Henk Kapitein: "Je ziet dan een rookton gewoon op het dek van een bottertje staan. Brandgevaar en veiligheidsvoorschriften daar had men waarschijnlijk nog nooit van gehoord."

Zenuwachtige omroeper verslikt zich in 'belazerde muggen'
Tegenwoordig kunnen we het ons niet meer voorstellen, maar voor de tijd van het internet, de mobieltjes en de televisie was er op Urk een speciaal iemand verantwoordelijk voor het verspreiden van het gemeentenieuws: de dorpsomroeper. In 1940 was die taak net overgegaan van de heer Asma naar Willem Post.

Hij zou uiteindelijk niet lang verantwoordelijk zijn voor die taak, want Post overleed in 1945 vlak voor de bevrijding op 62-jarige leeftijd. Wel is hij op de filmbeelden van Dirk de Boer terug te zien. Voor zover bekend zijn het de enige bewegende beelden van deze omroeper.

Dirk de Boer heeft de omroeper in de winter van 1941 voor de lens gekregen. Omroeper Post wandelt door de sneeuw naar de directiekeet bij gemaal Vissering. In de linkerhand heeft hij een bel waarmee hij de aandacht op zich vestigt, in de rechterhand houdt hij een papiertje met daarop de proclamatie waarmee hij door het dorp gaat. We hebben geprobeerd om via een liplezer te achterhalen wat hij precies zegt, maar de boodschap is helaas te kort in beeld.

De omroeper werd bijvoorbeeld ingeschakeld als er nieuwe bonkaarten beschikbaar waren, maar ook wanneer beperkingen voor vissers werden opgeheven of juist aangekondigd.

De dorpsomroeper maakt ook zijn opwachting in het eerder genoemde reisverslag in de Limburger Koerier. Op dat moment is Post nog maar net in functie en is hij zijn zenuwen maar nauwelijks de baas. En ook de muggen, waarover we eerder schreven, maken een comeback.
Dit was de derde en laatste aflevering in de serie over het dagelijks leven op Urk zoals Dirk de Boer dat heeft vastgelegd. Binnenkort verschijnt de volledige documentaire waarin we met twee neven van Dirk de Boer tachtig jaar na dato in zijn voetsporen het oude eiland ontdekken.

Omroep Flevoland heeft eind 2020 zes filmblikken met daarin bijna anderhalf uur aan 8mm-film in handen gekregen. Het materiaal, van de hand van Noord-Hollander Dirk de Boer, bevat bewegend beeld uit de jaren 1940 tot 1945 en biedt een unieke blik op Urk en omgeving in die periode. De filmrollen zijn begin 2021 gedigitaliseerd en deels gerestaureerd. De reportagereeks over het dagelijks leven op Urk is de derde die voortkomt uit het filmmateriaal van De Boer. Vorig jaar zonden we al de documentaires 'De Camera van Dirk de Boer - Oorlog en Vrede op Urk' en 'De Camera van Dirk de Boer - Bouw van een Gemaal' uit.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel