Hanzelijn voor hogesnelheidstesten drie tot vier maanden volledig dicht

FLEVOLAND • Do 27 oktober 2022 | 22:50 • Donderdag 27 oktober 2022 | 22:50

De treindienstregeling van de Hanzelijn en een gedeelte van de Flevolijn wordt voor hogesnelheidstesten in 2027 voor drie tot vier maanden volledig stilgelegd. Dat schrijft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aan de Tweede Kamer. De test wordt over vijf jaar gehouden. Hij treft naar schatting zo'n 29.000 reizigers per dag. 18.000 reizigers zijn dan aangewezen op de bus, 11.000 mensen moeten omreizen via Amersfoort. Er wordt rekening gehouden met een extra reistijd van ten minste 30 minuten.

ProRail wil graag treinen sneller over het spoor laten rijden. Daardoor kunnen er ook meer treinen gaan rijden. Voor het traject over de Hanzelijn en Amsterdam-Utrecht moet de maximum snelheid van 140 naar 160 kilometer per uur. Om dat veilig te kunnen doen, moeten bepaalde systemen uitgebreid worden getest.

Het European Rail Traffic Management System (ERTMS) is daar één van en is volledig digitaal. Met ERTMS kan het spoor veiliger, betrouwbaarder en sneller worden. Door het systeem kan de NS meer treinen op hetzelfde traject laten rijden, waardoor ze elkaar sneller kunnen opvolgen. In 2030 moet ERTMS op de drukst bereden stukken spoor in Nederland zijn ingevoerd.

Ook testen in het noorden en zuiden van het land
In Nederland wordt het systeem de komende jaren op drie trajecten met treinen zonder passagiers getest. Het gaat om de lijn Leeuwarden-Harlingen, Zwolle - Almere Oostvaarders en Zwijndrecht - Belgische grens. Wanneer precies in Flevoland wordt getest, is nog niet bekend.

Er is bewust voor de Hanze- en Flevolijn gekozen voor de testen vanwege de complexiteit van het spoor. In het traject zitten een rangeerterrein en drie stations. Met de resultaten van de testen kunnen de systemen ook op andere trajecten worden ingezet.

De Hanzelijn

Gezien de omvang van de testen kan niet worden volstaan met alleen treinritten in de nacht en het weekeinde. Daarom is gekozen voor een aangesloten periode van een aantal maanden. "Het uitgangspunt is daarbij dat geplande hinder wordt verkozen om ongeplande hinder te voorkomen, waarbij wordt gezorgd dat die geplande hinder zo gering mogelijk is", zo is in de brief van het ministerie te lezen.

Geschrokken
De betrokken provincies en verschillende reizigersorganisaties zijn op de hoogte gebracht van de testen. Uit de brief van het ministerie blijkt dat ze geschrokken zijn over de duur van de buitendienststellingen van de trein. Aan de andere kant zijn ze blij dat ze vroegtijdig zijn betrokken bij de plannen. Er komt een grote publiekscampagne om iedereen te informeren. Daarbij wordt veel aandacht besteed aan nut en noodzaak van de hele operatie. Het ministerie schrijft dat er nog vier jaar de tijd is om de campagne op te zetten. Het testen van ERTMS gaat naar verwachting zo'n 120 miljoen euro kosten.

Eerdere testen op Flevolands spoor
In het verleden zijn vaker testen geweest om treinen snel over het spoor te laten rijden. In 2012 werden met een Duitse trein snelheden bereikt van 200 kilometer per uur. Dat was een paar maanden voordat de Hanzelijn officieel in gebruik werd genomen.

In 2019 werd een test met een snelle intercitytrein tussen Groningen en Den Haag via Flevoland gedaan. Doel was om te kijken of de trein een maximumsnelheid kon bereiken van 160 kilometer per uur tussen de stations. Die snelheid zorgt voor een kwartier minder reistijd.

Later dat jaar deed de NS een experiment met een automatische treinpiloot tussen Kampen en Dronten. Tijdens het experiment was een machinist in de cabine aanwezig om 'bij te sturen' en in te grijpen, mocht dat nodig zijn.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel