Bewoners zijn slecht onderhoud aanleunwoningen spuugzat

ALMERE • Ma 23 januari 2023 | 19:41 • Maandag 23 januari 2023 | 19:41

Bewoners van de aanleunwoningen in de Almeerse Meesterstraat zijn alle gebreken in hun appartementencomplex spuugzat. Zo is de lift vaak buiten gebruik. De automatische deuren hebben te maken met storingen en in de appartementen zijn lekkages. Verhuurder Woonzorg Nederland doet volgens de bewoners veel te weinig om de problemen op te lossen. Woonzorg is een woningcorporatie die huisvesting en dienstverlening biedt voor senioren en mensen met een beperking.

"Ik woon hier nu acht jaar", zegt bewoner Rob Krol. "In die tijd heb ik alleen in mijn woning al drie lekkages gehad. Er wordt heel weinig aan gedaan. Ze praten alleen maar over geld."

Krol is door een beenamputatie afhankelijk van zijn rolstoel. Zonder lift kan hij niet naar buiten. En juist die lift is vaak buiten gebruik. "Ook nu doet de lift het weer eens niet. De storing nu is van afgelopen vrijdag. Maar die lift is al veel vaker stuk geweest." De defecte lift zorgt er voor dat Krol niet naar buiten kan. "Ik ben afhankelijk van anderen voor boodschappen. Naar de dokter kan ik niet, want ik kan niet naar beneden. Ik ben een gevangene in mijn eigen huis."

De verhuurder heeft in het trapportaal wel stoelliften geïnstalleerd, maar dat is voor Krol geen optie. "Die stoellift gaat niet om de bochten in de trap heen. Dus moet ik na elke trap uitstappen om dan over te stappen in de stoellift voor het komende stukje trap. En dat is voor mij heel vermoeiend."

Ramen dichtgetimmerd
Brigitte Göbel maakt zich zorgen om haar oude moeder op drie hoog. "Ze heeft overal lekkages gehad", zegt Göbel. "En dat op haar 85-ste. Er wordt niks gedaan. Zelfs de ramen zijn dichtgetimmerd. Terwijl dat helemaal niet mag. Ik vind het niet kunnen."

Ook bewoner Marieke de Wit is het beu. Met kerst kon ze het pand niet in. Want de deur ging niet open. "Je belt de calamiteitendienst, je staat ruim een uur in de wacht en daarna word je zeer onvriendelijk te woord gestaan." Volgens De Wit werd haar te verstaan gegeven dat ze ook een andere ingang kon gebruiken om het pand binnen te komen. "Maar dat kan helemaal niet. Dan zou ik over een hek moeten klimmen als hartpatiënt."

"Ze vinden alles te veel geld kosten"

— Rob Krol

Jolanda van Driel kampte ook met die centrale voordeur die niet wilde openen. "Mijn schoonzoon heeft toen zijn bus tegen het pand geparkeerd. En toen wist hij via het dak van die bus op de galerij van de eerste etage te klimmen. Zo kon hij voor ons de deur open doen."

De bewoners willen dat Woonzorg Nederland de problemen in het pand voor eens en voor altijd oplost. Zonder gedoe. "Als je het er over hebt, dan vinden ze alles te veel geld kosten", zegt Krol. "Maar wij betalen netjes onze huur en onze servicekosten, dus dan moeten die reparaties ook gewoon gedaan worden."

Spandoek opgehangen
Om hun grieven duidelijk te maken, hebben de bewoners een groot spandoek buiten aan het pand opgehangen. Daarop roepen ze de verhuurder op verantwoordelijkheid te nemen voor het onderhoud. Huurder Jolanda van Driel hoopt dat het helpt. "Ik hoop dat ze eens wat meegaander worden. Want dat zijn ze niet. We krijgen gewoon te horen dat ze niks met de bewoners te maken hebben."

Woonzorg Nederland laat in reactie weten het zeer vervelend te vinden dat de lift defect is. Een woordvoerder schrijft dat deze zo snel mogelijk wordt hersteld. Als noodvoorziening is op elke verdieping een stoeltjeslift geïnstalleerd. Ook zijn de nooddiensten op de hoogte gebracht dat de lift stuk is. In geval van een incident kunnen zij net als altijd hulp bieden, laat de organisatie weten. De lift wordt nu gerepareerd. Dat kon volgens Woonzorg Nederland niet eerder, omdat het liftbedrijf in afwachting was van een onderdeel. De organisatie laat verder weten dat de bewonersconsulent nu dagelijks in het wooncomplex komt om bewoners te ondersteunen.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel