Resultaten enquête Lelylijn: inwoners willen vooral snelle lijn met weinig last voor natuur
De Lelylijn moet de reistijd tussen het noorden van Nederland en de Randstad zo kort mogelijk maken. Tegelijkertijd moet de natuur zo min mogelijk last hebben van de nieuwe spoorverbinding. Dat zijn de belangrijkste uitkomsten van een online burgerraadpleging over de plannen voor de verbinding. In totaal deden daar ruim 11.000 Nederlanders aan mee. De resultaten zijn maandag gepresenteerd in de stationshal van Station Groningen.
De raadpleging is uitgevoerd in opdracht van het projectteam Lelylijn. Dat is een samenwerking van de rijksoverheid en de regionale overheden van Noord-Nederland. Aan de deelnemers werd niet gevraagd of ze voor of tegen de spoorverbinding van Groningen naar Amsterdam zijn, maar naar hun voorkeuren, zorgen en ideeën. Is het voor inwoners bijvoorbeeld belangrijk dat de Lelylijn stopt op veel stations, dat de reistijd zo kort mogelijk is of dat er zo min mogelijk overlast door omwonenden wordt ervaren?
Verschillende groepen deelnemers
Iedereen mocht meedoen aan de raadpleging, maar de onderzoekers hebben ook een groep mensen benaderd om deel te nemen zodat het onderzoek representatief is voor de bevolking. Daarbij is onder meer gekeken naar geslacht, leeftijd en opleidingsniveau van de deelnemers. Ook is er een groep inwoners van Noord-Nederland geselecteerd om te kijken of die anders dan de rest van Nederland over bepaalde punten denkt. Onderzoekers concluderen dat dat niet zo is. Deze inwoners denken over veel punten hetzelfde, maar vinden het wel extra belangrijk dat de identiteit van Noord-Nederland niet verandert en dat plekken vanuit dat deel van Nederland beter bereikbaar worden.
Volgens het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat worden de uitkomsten van het onderzoek meegenomen in de uitwerking van de plannen voor de Lelylijn. Een definitief besluit over de spoorverbinding moet nog genomen worden. Het Rijk en de regio waar de lijn moet komen, willen in het najaar van 2024 een voorkeursvariant voor de spoorlijn hebben vastgesteld, met daarbij ook de financiering.
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!
gerelateerde artikelen
-
Rijk wil twee spoorprojecten financieren met Lelylijn-miljoenen
FLEVOLAND • Vr 19 april • Vrijdag 19 aprilHet demissionair kabinet wil twee spoorprojecten financieren met een deel van het geld dat was bestemd voor de aanleg van de Lelylijn. Het gaat om een bedrag van 46,6 miljoen euro. Het Rijk heeft 40 m...
-
'Tunnel Ketelmeer mag niet ontbreken in plannen Lelylijn'
FLEVOLAND • Za 16 maart • Zaterdag 16 maartIn de plannen voor de Lelylijn-spoorlijn naar Noord-Nederland moet ook gekeken worden naar de haalbaarheid van een tunnel onder het Ketelmeer voor de trein en auto's. Hierop dringt de provincie aan in...
-
Lelylijn kan heel veel banen en woningen extra opleveren
FLEVOLAND • Di 12 maart • Dinsdag 12 maartAls de Lelylijn wordt aangelegd kan dat 100.000 banen en woningen extra opleveren. Dat blijkt uit een onderzoek van een projectteam dat de opties van de nieuwe spoorverbinding tussen Lelystad en Groni...
recent nieuws
-
Coffeeshop in Lelystad nog voor de zomer naar andere locatie
LELYSTAD • Za 20 april • Zaterdag 20 aprilDe coffeeshop in Lelystad verhuist nog voor de zomer naar de nieuwe locatie op wat heet: Stationsbalkon-Noord. Het verkooppunt voor softdrugs zal daar tijdelijk neerstrijken vanwege het verleggen van...
-
Politie Almere gaat digitale buurtonderzoeken doen via Burgernet
ALMERE • Za 20 april • Zaterdag 20 aprilDe politie in Almere is gestart met het doen van digitale buurtonderzoeken via de Burgernetapp. Ze doen dit naast de traditionele fysieke onderzoeken. Met deze aanpak hoopt de politie meer getuigen te...
-
Twee plusjes voor Flevolandse natuur: 'Je komt hier meer vossen tegen dan mensen'
FLEVOLAND • Za 20 april • Zaterdag 20 aprilDe natuur in Flevoland krijgt twee plusjes. Ten eerste omdat er veel van is. Ten tweede omdat de kwaliteit goed is. Dat is het oordeel van rechtswetenschapper mr. dr. Fred Kistenkas, tot voor kort ver...